Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betygsätta olika priser utifrån ett medelvärde


olsserik

Rekommendera Poster

Hej

Lite rostig på matematiken så tänkte jag höra om nån kan hjälpa mig?

 

Jag behöver räkna ut ett betyg som har skalan 1-5 (likt gamla skolbetyget), det som ska betygsättas är olika priser på produkter. Jag har ett genomsnittspris som skall utgå från betyg 3 och sedan sprida ut övriga priser mellan 1-5 beroende hur de förhåller sig till genomsnittspriset, lägst pris skall ge högst betyg, betyget skall dock vara uträknat korrekt (%-mässigt, typ) från betyget "3".

 

Ex: Genomsnittspris = 160kr --> betyg 3

 

Priserna:

 

150kr, betyg: ?

300kr, betyg: ?

70kr, betyg: ?

220kr, betyg: ?

 

Betyget måste vara korrekt och matematiskt uträknat, tyvärr kan jag inte påverka att genomsnittspriset = betyg 3.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vill du att de andra betygen ska förhålla sig till medelbetyget? Det finns hur många sätt som helst att göra det på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vill (och måste) få ett korrekt förhållande utifrån genomsnittspriset.

Är ett pris 40% dyrare än genomsnittspriset skall även betyget vara relaterat till detta matematiskt.

 

Jag har som sagt kört fast tankemässigt med detta, så förklara gärna mer vad du menar med hur många sätt det finns.

 

Tack för svaret!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det finns många sätt att betygsätta. Här är det jag anser passar bäst.

 

Eftersom 160 kr ska ge betyg 3 och minsta resp högsta gräns är 1 och 5 utgår jag ifrån att 160*2=320 kr ger betyg 1 och 0 kr ger betyg 5.

 

Då ska vi ta reda på var i spannet 0-320 som de olika priserna ligger.

För att beräkna ett betyg från 0-1 dividerar man bara priset med maxpriset-minpriset (ger högst betyg för höga priser. 1-svaret ger högst betyg för låga priser). Men vi vill ha intervallet 1-5. Spannet är 4 så man multiplicerar med det, sen ska intervallet förskjutas ett steg så man adderar 1 (motsvarar intervallet 0-4).

Max-min=320

6:an nedan är för att lägsta pris ska ge högst betyg.

 

6-(4*pris/320 + 1) = 5-4*pris/320

 

pris:150 kr betyg = 3,125

pris:300 kr betyg = 1,25

pris:70 kr betyg = 4,125

pris:220 kr betyg = 2,25

 

ursäkta den krångliga förklaringen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag ska testa detta.

Finns det något enkelt sätt att kontrollräkna för att validera att betyget enligt formeln är propotionell mot priserna/genomsnittspriset?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att sätta in prisen 0, 160 och 320 så ska det bli 5, 3 resp 1. Observera att denna formel bara fungerar då priset är under 320. Om du vill att det ska fungera för högre priser också måste du ange fler kriterier för betygssättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir det inte konstigt om betyget 1 börjar vid 0?

 

Priser brukar variera rätt snävt runt nån viss punkt, direkta uteliggare är ovanliga. På detta vis blir väl de flesta priser betyget 3 och knappast någon 1 eller 5?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant.

 

Jag tänkte att man antagligen har tillgång till mer än bara snittpriset men det var ju inte givet från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla betygsskalan 1-5 var normalfördelad vilket innebar att av en hel årskull elever i hela landet skulle 7% av eleverna ha betyget 1, 7% betyget 5, 24 % vardera betygen 2 och 4 och resten 38% skulle ha betyget 3.

 

Om du tänker på samma sätt att sätta betyget 5 på de 7% lägsta priserna. betyget 4 på de därefter följande 24% osv.

 

På så sätt får du en korrekt fördelning av betygen oavsett om prisspannet är 5-20 kr eller 700-1100kr. Det förutsätter dock att du har ganska många priser som ska betygssättas. Det kan bli lite konstigt med tre priser t ex 70, 72 och 120 kr.

 

EDIT av felskrivning

 

[inlägget ändrat 2007-08-19 22:21:29 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men då behöver man veta mer än bara medelvärdet vilket man i detta fall inte gör (eller snarare - det framgår itne om man vet mer än bara medelvärdet).

 

[inlägget ändrat 2007-08-19 22:57:48 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag har 5 priser som ska betygsättas och reglerna säger att betyget (1-5) skall betygsättas utifrån medelpriset av de 5.

 

Tidigare (vid snäva prisintervaller) har använt denna simpla uträkning för att räkna ut betygen:

 

(medelpris/enskilt pris)*3

 

Detta sätt saknar dock relation till betygsskalan 1-5, och då blir det problem när någon av priserna sticker iväg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...