Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tjuven och jag.

mindsleep

Recommended Posts

Vi har ju haft en del trådar på senaste tiden som handlar om just moral och etik. Hur Sverige blir råare och råare.

En liten incident var jag med om idag.

Jag stod i kassan på Konsum och hade handlat för sisådär 300 kr. Precis innan jag skulle betala så kom jag på en grej som jag rusade iväg och hämtade. När jag kom tillbaka såg jag mannen som hade stått bakom mig stå och dra sitt kort via en kortläsare.

"Vad gör han" tänkte jag? Jag fick ögonkontakt med honom och som ett skrämt barn avslutade han processen igenom att stoppa ner kortet i sin börs mycket snabbt.

Kassörskan frågade om jag hade kort...men det har jag inte. Så förstod jag nästan direkt vad det handlade om...han SNODDE mina poäng!

Vilken snickenhet...en vuxen karl i 50 års åldern snodde mina poäng. Nu hade jag inget kort. Men ändå...det är principen som gäller. Genast kände jag adrenalinet rusa upp och irritera mig sådär så jag kände för att greppa honom i kragen ruska om honom och ställa honom till svars.

Men...jag sansade mig och gick lugn och städat ut som en vanlig svensson.

Vilken tur han hade. För 2 helger sedan stog jag och en kompis och kollade på filmer som vi hade tänkt hyra. Plötsligt skriker någon till och jag ser en man springa ut ur butiken i full syra.

Jag förstog att det var någon slags tjuv och självklart kickade adrenalitet till och jag satte efter honom. Efter ca 50 meter på en parkering hann jag upp honom och sparkade på hans ben så att han satte krokben på sig själv. Innan han hann reagera hade jag honom i ett fint armlås och vi gick tillbaka till affären till affärsinnehavaren...killen sisådär 17-18 år hade snott öl.

Kanske skulle jag ha gjort samma sak på killen som snodde mina poäng idag...bodyslammat honom i backen...hahaha. Men ibland måste man sansa sig lite...inte göra för stora grejer av saker...inte bra för mitt blodtryck :)

Nåväl, människor som bara ser till sitt eget bästa och saknar etik och moral och försöker sko sig på andra äcklar mig. Oavsett vilken samhällsklass de kommer ifrån behöver MÅNGA lära sig lite folkvett.

Usch...nu känner jag mig irriterad på den där karln igen. Så gör man bara inte.....fasen...skulle ha bodyslammat honom :)

//MVH Mindsleep

I am who i am, you are who you are, i respect that

[inlägget ändrat 2007-08-16 19:59:14 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2007-08-16 19:59:43 av mindsleep]

Stefan Eklinder

Bra gjort!

Fick du någon belöning av affärsinnehavaren när du satte fast tjuven?

Du var aldrig rädd för att killen kanske skulle kunna vara beväpnad med kniv eller liknande?

Har man otur kan man få en kniv i magen istället. Nu gick det här bra.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-08-16 20:55:12 av Stefan Eklinder]

Jag skulle aldrig riskera livet för att spara en väktarlön åt en näringsidkare, än mindre för att rädda ett par öl åt denne. Annat är det om det gäller att hjälpa någon i nöd, men dit räknar jag inte snatteri och liknande.

Yep. Gratis film, gratis chips och dricka.

Du var aldrig rädd för att killen kanske skulle kunna vara beväpnad med kniv eller liknande?

Ähh...sånt händer bara i STHLM :) Det är sånna tankar man får sedan. Har blivit skuren förut och det är inte så skönt. Men jag tänkte inte...adrenalinet pumpade...ungefär som en hund som jagar en katt :)

Har man otur kan man få en kniv i magen istället. Nu gick det här bra.

Jag övermannade honom snabbt. Sparkade omkull honom och hade ena hans arm och huvud i ett armlås. Tror han var mest koncentrerad på att försöka få luft.

Det är tydligen bara offer som kan vara på fel plats vid fel tid...nu var det en tjyv som var på fel plats och fel ställe.

//MVH Mindsleep

[inlägget ändrat 2007-08-16 21:10:34 av mindsleep]

Jag skulle aldrig riskera livet för att spara en väktarlön åt en näringsidkare, än mindre för att rädda ett par öl åt denne. Annat är det om det gäller att hjälpa någon i nöd, men dit räknar jag inte snatteri och liknande.

Jag uppfattade inte ens vad han gjort. Jag hann inte reagera eller tänka. Jag gjorde det som först kom i mitt sinne. Jag är jävligt less på människor som totalt saknar medmänsklighet, etik och moral.

//MVH Mindsleep

Har man som privatperson rätt att ingripa på detta sätt, alltså att bruka våld för att få tag i en misstänkt tjuv t.ex.?

Vem bryr sig? Tjuven erkände och plockade fram biran och fick gå hem...VÄRRE hade det blivit om han nu var helt oskyldig. Men man brukar inte se en skrämd affärsinnehavare och se en kille rusa ut och välta ett godisställ på vägen ut utan att vara skyldig.

Skulle jag bli kallad till dostol för jag brukade LITE våld mot en misstänkt tjyv skulle jag bli rikligt förbannad. Här har jag en gnutta civilkurage och JAG blir fälld. Nä du, så får det heller inte gå till.

//MVH Mindsleep

[inlägget ändrat 2007-08-16 21:25:39 av mindsleep]

Stefan Eklinder
ldt0 skrev:

Har man som privatperson rätt att ingripa på detta sätt, alltså att bruka våld för att få tag i en misstänkt tjuv t.ex.?

Envarsingripande

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Snatteri t ex en burk öl har jag svårt att tänka mig kan ge fängelse. Skulle i så fall vara inbrott eller stöld av dyrare varor i butik/affär.

Tveksam till om jag ens skulle ingripa då. Idag är tjuvar av sådan kaliber beväpnade med vapen. Skulle inte riskera mitt liv för det. Bara observerat, notera registreringsnummer på bilar. Sedan ringa Polisen.

---

- Steven Wright

Varför skulle man inte ha rätt att göra det? Regeringen vill ju tillochmed gå ett steg längre och göra det olagligt att INTE ingripa när man ser ett brott begås. Fast civilkuragelagen kanske bara skulle gälla våldsbrott?

Tveksam till om jag ens skulle ingripa då. Idag är tjuvar av sådan kaliber beväpnade med vapen. Skulle inte riskera mitt liv för det. Bara observerat, notera registreringsnummer på bilar. Sedan ringa Polisen.

Han hade ingen bil :)

Lovar att jag inte skulle göra samma sak om de hade skidluvor på sig.

Nu gjorde jag det första som mitt huvud sa:

"Get him".

Kom på att tänka på en historia om en gammal tant som smockade på en BEVÄPNAD rånare gång på gång i huvudet i banken...han flydde. Minns inte när det var eller vilken bank. Men det var i Sverige inte för så länge sedan.

//MVH Mindsleep

Varför skulle man inte ha rätt att göra det? Regeringen vill ju tillochmed gå ett steg längre och göra det olagligt att INTE ingripa när man ser ett brott begås. Fast civilkuragelagen kanske bara skulle gälla våldsbrott?

hmmm...få se nu...var det inte i "Latham" dom hade samaritlagen?

Från "Seinfeld". Ja, jag jämställer regeringen med Seinfeld...ett gäng pajaser.

//MVH Mindsleep

Stefan Eklinder

Ja, man vet inte hur man reagerar förrän man befinner sig i situationen.

Adrenalinkicken gör att man vågar mer än vad man normalt skulle kunna tänka sig göra. Efteråt tänker man: Hur f-n vågade jag?

---

- Steven Wright

Som Stefan citerade ovanför:

Envarsingripande

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Han hade alltså inte laglig rätt att ingripa, pga. brottet (snatteri av ett sexpack) ej kan ge fängelse.

Han har ju då alltså själv ev. gjort sig skyldig till ett betydligt grövre brott (olaga frihetsberövande? och ev. misshandel) än den unga killen som snattade ölen.

Adrenalinkicken gör att man vågar mer än vad man normalt skulle kunna tänka sig göra. Efteråt tänker man: Hur f-n vågade jag?

Jag tänkte..."schysst, gratis film och snacks" :)

Jo, det kanske var lite farligt ändå. Men jag skulle säkert göra om det. Min utvärdering av situationen på bråkdelen på en sek. Var att det vara bara att springa och ta han.

Hade det stått 10 nazister skulle jag nog bromsat in lite.

//MVH Mindsleep

Han hade alltså inte laglig rätt att ingripa, pga. brottet (snatteri av ett sexpack) ej kan ge fängelse.

Jodå, han hade rätt "snatteri" är ringa stöld och KAN ge fängelse.

Rättegångsbalken (1942:740) 24 kap 7 §:

Brottsbalken (1962:700) 8 kap 1 §:

Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Brottsbalken (1962:700) 8 kap 2 §:

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Källa: http://www.notisum.se/

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

[inlägget ändrat 2007-08-16 21:48:18 av Cluster]

Han har ju då alltså själv ev. gjort sig skyldig till ett betydligt grövre brott (olaga frihetsberövande? och ev. misshandel) än den unga killen som snattade ölen.

Ja...synd om killen som inte fick snatta i frid. Stackars liten.

//MVH Mindsleep

Ojdå, my mistake. :)

Ser nu att det enligt lagen kan ges upp till 6 månaders fängelse för snatteri. Det lär ju aldrig tillämpas men det står i lagen, alltså hade han rätt att ingripa.

Ojdå, my mistake.

Ser nu att det enligt lagen kan ges upp till 6 månaders fängelse för snatteri. Det lär ju aldrig tillämpas men det står i lagen, alltså hade han rätt att ingripa.

Även om jag hade begått ett lagbrott att gripa honom...så citerar jag mig själv.

"Ja...synd om killen som inte fick snatta i frid. Stackars liten."

//MVH Mindsleep

Läste just denna artikel:

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article579923.ab

Fy fasen...det blir bara värre och värre. Jag hoppas killen jag grep fick sig en tankeställare...kanske man slipper läsa om honom i tidningen i framtiden...jag sa ett par väl avvägda ord till honom innan jag släppte han.

//MVH Mindsleep

Hm, apropå råare och råare Sverige, detta föll just in i TT-börsen:

"21:50 Barn misshandlat av tonårsflickor

En flicka i tioårsåldern överfölls och misshandlades av tre äldre tonårsflickor i kväll i Tyresö sydost om Stockholm. Flickan blev även hotad med kniv. "Hon blev sparkad i bröstet så hon kräktes blod", uppger polisen."

EDIT: Hehe, vi såg samma nyhet samtidigt. Ja, det är förjävligt...

[inlägget ändrat 2007-08-16 21:58:02 av Anjuna Moon]

Jag tycker bara att det är lite drastisk att jaga och sedan sparka ner småkillar på stan bara för att de snott några folköl.

Är du journalist på aftonbladet...du överdriver så du tror dig själv...för det första så sparkade jag inte ner honom...jag sparkade på hans fötter vilket gjorde att han slog krokben på sig själv.

För det andra så VISSTE jag inte att han bara snott folköl.

För det tredje så var han inte en liten kille...han var ca 17-18 år alltså en man enl. svensk lag även om en mycket ung man. Sedan var han inte liten...uppemot 1.80-1.85.

Du får det att låta som om jag springer runt på stan med Doc Martins och sparkar ner ungar. Kanske är det så din hjärna fungerar. Synd.

//MVH Mindsleep

[inlägget ändrat 2007-08-16 22:00:53 av mindsleep]

EDIT: Hehe, vi såg samma nyhet samtidigt. Ja, det är förjävligt...

Vi har pratat i mun på varann hela kvällen :)

//MVH Mindsleep

hehe

Det hör ju till puberteten.

Ser jag en massa vakter & poliser som precis har gripit en alkis utanför systembolaget för att han stal ett par ölburkar, blir jag skitförbannad.

Det skiter jag i. Det ironiska är att jag har gjort betydligt värre saker då jag var yngre men det är fortfarande ingen anledning till att jag ska stoppa huvudet i sanden och låtsas som det regnar.

Jag reagerar och agerar så fungerar jag.

Om ingen reagerar eller agerar får vi snart ett samhälle där folk säger...sticka kniven i nån...ahh...det är så kidzen gör nu för tiden. Lite överdrivet men du förstår vad jag menar.

//MVH Mindsleep

[inlägget ändrat 2007-08-16 22:12:05 av mindsleep]

Näe, jag är inte journalist, speciellt inte på Aftonbladet :)

Jag får be om ursäkt, jag kan ju som du säger inte veta hur det verkligen gick till, och det var inte min mening att anklaga dig för något. Dessutom så kanske killen iaf lärde sig att inte göra om det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...