Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kablar


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag börjar få en uppsjö med olika kablar. Jag fick nyligen en till min scanner, en till min kamera, en till en roter, flera till ett nytt ADSL modem osv.

 

Ofta är det uppenbart att kontakterna inte passar ihop, men inte alltid. Kan jag t ex använda kabeln jag fick, till ett numera pensionerat ADSL modem, till att ansluta en router??

 

Den tjänstvillige levrantören av en produkt, säljer mig givetvis gärna en ny kabel, och utökar därmed mitt kabelförråd. För mig är det emellertid mycket intressant att veta om t ex kabeln jag fick med till scannern också fungerar till en ny påtänkt skrivare, där kabel inte ingår i priset.

 

Kan någon ge mig ett tips på en bra information och handledning när det gäller kablar?

 

 

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du får se vad sakerna behöver för kablar, som du köper.

 

Kan du beskriva vad det är för kablar?

 

Moderna skrivare är oftast USB-anslutna och behöver inte en LPT 1-kabel, som gamla skrivare använde.

 

Gamla scanners har seriellkablar, medan nya oftast har USB numera.

 

Router kopplas ihop med nätverkskabel (RJ45), så har du sådana över fungerar det förmodligen. Sedan ska väl kablarna mellan router modem vara raka och inte korsade. Om jag inte har fel?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blir en hög med kablar bakom våra dataprylar, och till synes ett organiserat kaos, är ju allmänt känt :)

 

Man kan ju inte heller köra allt trådlöst, så man får nog stå ut med lite kablar, om man inte blir jätteseriös och ordnar med kabelrännor och sådant och gömmer undan.

 

 

Ofta är det uppenbart att kontakterna inte passar ihop, men inte alltid. Kan jag t ex använda kabeln jag fick, till ett numera pensionerat ADSL modem, till att ansluta en router??

 

Det är som Stefan Eklinder säger, en korsad RJ45 "TP-kabel/nätverkskabel" som du ska ha mellan ett adsl-modem och en router, standardlängd som man brukar få med är ca 1,5 m, men du kan naturligtvis ha en längre kabel om du behöver.

 

Så du kan använda en sådan om du har sen tidigare.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.T ex till en scanner jag köpte nyligen, har jag fått en kabel med USB kontakter i ändarna; typ A och Typ B (tror jag, enligt kabelinformation på Dustins hemsida). Om det är USB 1 eller 2, kan jag inte se. Den enda beteckning jag kan se är bokstäverna LW, på B-kontakten. Dessutom har varje kontakt en trehövdad, gaffelliknade symbol. Kabeln har dessutom en cylinder monterad strax före varje kontakt; vad är denna till för??

 

Fråga 1:Fungerar denna till en skrivare? Vad är cylindrarna till för?

 

Jag har en gammal kabel som jag tror suttit mellan ett ADSL modem och datorn. Kabeln har 8 ledare och passar i ett nätverkskort. På en vit tejpbit står" 3EC 00991 CAAA". Jag misstänker att detta är en nätverkskabel med s k RJ-45 kontakter.

 

Fråga 2:När jag nu skall använda en router, kan jag använda denna såväl mellan modem och router som mellan router och dator?

 

På kompletts hemsida ser jag att nätverkskabel finns både som oskärmad och skärmad, den senare är billigare!?

 

Fråga 3: Skall jag använda skärmad eller oskärmad kabel?

 

Är detta för komplicerat får jag väl köpa nya kablar till ny utrustning.

Tacksam för tips.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1:

Om kontakterna (USB) passar så bör den passa (har du otur och kabeln har dålig kvalitet och är lång, upp mot 5 m kan det bli problem med USB 2)

Cylindrarna är drosslar (för avstörning), har inget med funktionen att göra - men ska hindra att signalen stör annan utrustning så som radio och TV.

 

Fråga 2:

Ja eller Nej beroende på om kabeln är rak eller korsad.

 

Fråga 3:

Har normalt ingen betydelse, i hemmiljö kam man använda oskärmad utan problem.

I störda miljöer (industrier etc) bör man ha skärmad kabel.

 

Det är dock aldrig någon nackdel med skärmad kabel (Förutom något dyrare och lite stelare).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Vad innebär rak eller korsad kabel? Har det med kabeln att göra eller hur man drar den?

 

Mvh/RL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt beskrivet - olika sätt att koppla kontakterna.

 

En rak kabel används mellan en hub (eller switch) och en dator.

 

En korsad kabel kan användas mellan två datorer (utan att behöva en hub).

Eller för att koppla ihop 2 hubar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen,

När jag har kabeln i handen, hur ser jag om den är rak eller korsad? Jämför jag kontakterna, dvs ledarnas olika färjer, i kabelns bägge ändar?

 

Vilken kabel drar jag mellan modem och router?

 

Vilken mellan router och dator?

 

Än en gång tacksam för din hjälp.

 

Mvh/RL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför jag kontakterna, dvs ledarnas olika färjer, i kabelns bägge ändar?

Japp, om färgerna är i samma ordning i båda kontakterna så är kabeln rak.

 

Mellan modem och router ska det vara korsad kabel och mellan router och dator rak kabel. Men många nyare routrar har automatisk avkänning av vilken typ av kabel man ansluter och anpassar sig till detta och därmed spelar det ingen roll vilken typ av kabel man använder till routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jag har köpt en router, Netgear KWGR 614, som jag skall ansluta till två datorer, en med Linux 7.04 Feisty som OS och en med W2KP som OS.

 

Routern går att köra trådlöst, men jag har tänkt att börja med att använda kablar. Jag kan inte se att specen säger något om kablarna skall vara korsade eller ej. Har du någon uppfattning om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har raka kablar så använd dem mellan routern och datorerna. Men om du har en korsad kabel så pröva med den, det är inget som går sönder för att man kopplar in fel kabel.

 

Eftersom du skriver att du har fått nätverkskablar med ADSL-modem så lär de vara raka, medan den du fick med routern är korsad och ska kopplas in mellan modemet och routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...