Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registrering av domännamn? Hopp om snabb hjälp?!


AnnaK

Rekommendera Poster

Jag har besökt .biz och .info sajter förut. Alla var oseriösa. Så det är en personlig uppfattning men jag garanterar att jag får medhåll.

 

Instämmer. .biz verkar bara användas till att få oseriösa sajter att verkar mer seriösa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW vilken frenesi som skapades! Det var tydligen ett hett ämne :-)

 

Jag förstår poängen med att "ett seriöst företag alltid använder .se eller .com" Men jag måste ändå fortsätta att protestera lite. Visste skulle det se ytterst märkligt ut om stora aktiebolag hade subdomänadresser men en lite enskild firma? Näe det tycker jag inte är samma sak och där tycker jag att det funkar med subdomän. MEN å andra sidan är det ju inte vad jag tycker som räknas utan vad besökare av sidan tycker, därför är det intressant att höra era åsikter. Nu är ju gissningsvis besökare av detta forum mer insatta i hemsidor/adresser/webprogrammering/Internet osv så det är även tänkbart att människor i ett annat forum/sammanhang har en annan uppfattning just på grund av att de inte besitter kunskapen kring topp resp subdomäner.

 

Hur som hellst, jag har kommit på ett företagsnamn som jag är riktigt nöjd med och som verkligen passar till verksamheten. Det optimala hade varit att regga företagsnamn.se men problemet är att ett annat företag redan har reggat .se resp .com (även om företagsnamnen skiljer sig åt). Så då är frågan vad jag bäst gör då. Antingen skaffar jag en subdomän eller så får jag lägga till något till företagsnamnet just i hemsideadressen för att få till .se Det skulle kanske kunna vara mina initialer? Eller så kan jag regga mitt för+efternamn .se? Men känns inte det lite egocentriskt? Byta företagsnamn vill jag dock inte! Det är mao inte snack om annat än att jag hellst velat ha .se eller .com men om det inte finns ledigt, what the f-k gör jag då?

Sen till tillverkandet av hemsidan. Det är klart att webutvecklare har unika kunskaper (skam vore det väl annars :-) MEN jag menar att det även finns andra yrkesgrupper som kan göra en snygg och passande sida till sin verksamhet även om man inte kan själva html programmeringen eller använt CMS sedan tidigare måste det ju gå och lära sig OCH göra en bra sida om man har lite känsla för layout / design / marknadsföring och dyl. Jag tror allt du är lite väl partisk mindsleep om jag får säga det. Inget illa ment alltså, men det var rätt tydligt att du är part i målet *skratt*

Alla mina kunder har tillgång till en CMS och med en anpassad hemsida som jag tagit fram efter analyser av deras behov och nuvarande situation...mål/syften.
Du behöver i alla fall inte vara orolig för mig, jag är utbildad marknadförare med erfarenhet så jag ska nog klara av att få fram mål och syfte *skratt* fast jag inte kan just TEKNIKEN, men tack ändå!

 

Hur som hellst, diskussionerna går ju tydligen varma om tillvägagångssätt teknikmässigt och det är ju det jag undrade över ? Bara passa på och säga att det gör inte ett dugg att diskussionen glider iväg!

Anjuna ber om ursäkt om tråden gled ifrån hennes spörsmål lite (mycket?).
. SÅÅÅÅ jag är fortfarande intresserad av att ta del av TEKNIK diskussionerna, om jag kan kalla de så, dvs om jag ska göra en enkel (MEN GRYMT SNYGG SIDA he he he) vad är bäst?

 

Så come on, full fart på diskussionen - se snart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger du ju inte vilka namn det rör sig om så det blir lite svårt att kommentera.

 

Visst är ett bra namn bra men är det verkligen så viktigt? Ericsson har klarat sig rätt bra med ett rätt korkat och 100% intetsägande namn :-) Personligen tror jag det är viktigare att namnet är unikt och så långt det går INTE förväxlas med en massa annat. Ericsson är så pass välkänt och inarbetet att man inte riskerar att förväxla det men startar man från scratch tror då jag att ett väldigt unikt namn är viktigare.

 

Om ditt blivande företagsnamn redan finns som ".se" är det som upplagt för strul tycker jag. Använder du en subdomän tycker jag det bara blir ännu mer strul. Att använda en subdomän gör dig dessutom beroende av den som äger huvuddomänen. Den dag de lägger ner eller kanske blir associerade med tvivelaktiga verksamheter måste du byta namn. Det gäller inte bara websidorna, det gäller dessutom t ex epost.

 

Du är ju i en väldigt bra position eftersom du själv kan bestämma företagsnamnet, hitta då på ett som du samtidigt kan registrera som .se och .com.

 

Och jo, jag vet att du skrev "Byta företagsnamn vill jag dock inte!".

 

[inlägget ändrat 2007-08-17 09:56:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger du ju inte vilka namn det rör sig om så det blir lite svårt att kommentera.
Ja, det hade så klart varit bra om jag kunde säga det men jag behöver nog behålla det för mig själv eftersom inget är reggat än.

 

Visst är ett bra namn bra men är det verkligen så viktigt?
Jag håller med dig i sak, men nu kommer vi in på marknadsföringsbiten dvs att sätta ett varumärke. Visst går det att kalla ett företag vad som hellst och lyckas, men då tror jag ändå att företagsnamnet går före hemsideadressmöjligheten men det kanske bara är för att jag är marknadsförare *skratt*. Eftersom jag måste starta med små medel (ekonomiskt alltså) så har jag "bara" mig själv dvs varken möjlighet att anlita reklambyrå eller webbyrå. Jag har dock bollat med nära och kära. Det är dessvärre lättare sagt än gjort att hitta på ett bra namn som associerar till verksamheten utan att skriva ut namnet. Ett roligt exempel "Rent Hemma AB" (Vet ej om det finns) och som sysslar med Hushållsnära tjänster istället för att kalla det "Mias Hushållsnära AB" dvs beskriva företaget i ord. Jag gillar företagsnamn som består av ett substantiv som inte direkt förklarar verksamheten utan att man via association förstår innebörden.

 

Att använda en subdomän gör dig dessutom beroende av den som äger huvuddomänen. Den dag de lägger ner eller kanske blir associerade med tvivelaktiga verksamheter måste du byta namn. Det gäller inte bara websidorna, det gäller dessutom t ex epost.
ÅH detta var ny info för mig, som sagt inte hemma på dessa områden än, men lär mig mer och mer bla här :-) Då är väl snarare min utmaning att hitta ett litet tillägg för att få till den där .se adressen, och visst funkar väl någon annan topdomän förutom .com dvs .net .info?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst funkar .net och andra toppdomäner lika bra i sig men nog är .com den som "gäller", de andra tycker jag man tar till när man, som du, finner att .com är upptaget. Ett klart andrahandsval alltså i mitt tycke.

 

Om det andra företaget har en verksamhet som inte på något vis kan kopplas ihop med ditt företag spelar det mindre roll, då fattar besökarna att de hamnat fel. Är det en konkurrent med samma slag av verksamhet kanske de hamnar hos din konkurrent istället för hos dig bara för att de glömde bort vilken toppdomän det var eller glömde bort det där lilla tillägget som skiljer företagsnamnet från domännamnet.

 

Jag vet inte vilket namn jag tycker bäst om, Rent Hemma eller Mias Hushållsnära. En sak vet jag i alla fall, å och ä leder till problem på nätet. Mias Hushallsnara är liksom inte riktigt samma sak :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bolagssupporten

Hej!

 

...................

Inlägg redigerat av Moderator.

Betraktat som ett övertramp, som ren reklam och inte svar på en fråga.

 

[inlägget ändrat 2007-08-19 14:00:08 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2007-12-13 10:06:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta oss vid förfrågningar:

Websupporten i Sollentuna AB

E-forum är ingen reklamplats. Läs regelerna!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på detta innan men orkade inte läsa hela tråden för att se om det var befogat på något vis.

 

Det som är rätt imponerade är att dem registrerade sig 10.39 och 10.54 har man redan hittat en sån här tråd och hunnit skriva all den text :)

Och bara detta inlägg...

 

Lite info om vad som gäller:

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

[inlägget ändrat 2007-08-19 13:25:59 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men orkade inte läsa hela tråden för att se om det var befogat på något vis.

Det är förvisso tillåtet att göra reklam om det är som svar på en direkt fråga, men här handlade det verkligen inte om det. Dessutom var det där inlägget en sådan uppenbar reklampelare att de borde skämmas (sämre reklam kunde de inte göra för sig själva härinne)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bara detta inlägg...

Det fanns även ett annat inlägg i en helt egen tråd, så det var ju uppenbart bara reklam så det inlägget har tydligen raderats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte direkt någon "hit" dem har börjat sin tid med i Eforumet :)

Hoppas dem läser vad som finns under länken jag gav dem...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni "folks" om toppdomänen .pro då? *envist frågandes och ler*

 

Nej. Då är det bättre med .biz eller .eu eller något annat "second rated" domännamn.

 

.se och .com är fortfarande att betrakta som de mest seriösa. Men gör som du vill.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*medhåll*

 

Att ta till .pro (eller annat) bara för att .se och/eller .com är upptaget är en nödåtgärd som bara kommer att leda till missförstånd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta till .pro (eller annat) bara för att .se och/eller .com är upptaget är en nödåtgärd som bara kommer att leda till missförstånd.

Samt att de tydligen kostar mycket mer och är svårare att regga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok ok ok ok - jag fattar *skratt* man måste ju fråga för att lära sig, och här var tydliga besked.... :-) uppskattar svaren!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...