Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mer än 4GB på externa hårddisken


mizaro

Rekommendera Poster

Hej, jag har precis köpt mig en extern hårdisk: My Book™ Essential Edition 500GB men när jag för över filer till den klarar den bara sånna som är 4,36GB eller mindre (inte riktigt säker på att det just är 4,36 men tror de...) Min kompis har samma problem men med annan extern hårddisk han säger att man behöver ett program (för att kunna föra över större filer än 4,36GB) eller någoting nån som har något tips...???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta beror på att hårddisken är formaterad med filsystemet FAT32, formatera om disken med NTFS så kan du lagra filer större än 4GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så myket ska jag formatera om den då och välja NTFS? Undrar bara behöver du program eller trycker du bara hhögerklick och väljer formatera???

 

[inlägget ändrat 2007-08-15 15:39:20 av mizaro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog inte med att formatera, för partitionen är FAT32 i alla fall.

 

Så här konverterar du en volym till NTFS från kommandotolken

Öppna kommandofönstret.

Skriv följande i Kommandotolken:

convertenhetsbeteckning /fs:ntfs

 

Om du t ex skriver convert D: /fs:ntfs formateras enheten D: med filformatet NTFS.

 

Obs!

 

Du öppnar kommandotolken genom att klicka på Start, peka på Program, Tillbehör och sedan klicka på Kommandotolken.

Du kan konvertera FAT- eller FAT32-volymer till NTFS med detta kommando.

 

Denna texte får du om du trycker på F1 när du är på skrivbordet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer NTFS vid formateringen så blir filsystemet på partitionen/disken givetvis NTFS. Tänk dock på att vid en formatering förlorar du all data på disken.

Det är nog smidigast att som Lillens sa, bara konvertera till NTFS så har du kvar all data.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog inte med att formatera, för partitionen är FAT32 i alla fall.
Det är när man formaterar som man bestämmer vilket filsystem det ska vara i partitionen.

 

Däremot så går det också bra att konvertera en FAT32-formaterad partition till filsystemet, precis som du skriver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det spelar ingen roll om jag förlorar data bara för jag fick den idag så allt ligger kvar på datorn men högerklickar jag bara då och trycker på formatera och väljer NTFS???

En fråga till vadf betyder partition??

 

Den här hårddisken ska andvändas till både en XP och till en vista dator hur funkar det då om man gör om hårddisken???

 

[inlägget ändrat 2007-08-15 16:50:22 av mizaro]

[inlägget ändrat 2007-08-15 16:51:48 av mizaro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, högerklicka och välj formatera och sedan NTFS.

En partition är en del av en hårddisk, nu är din hårddisk konfigurerad i en enda del som tar upp hela utrymmet, du får då en enhetsbeteckning, t.ex E:. Om man vill kan man dela upp utrymmet i flera olika partitioner. Säg att du har en 300GB hårddisk, då kan du göra tre partitioner som är på 100GB var och får då E: F: och G: på vardera 100GB.

 

NTFS fungerar utmärkt på både XP och Vista.

 

[inlägget ändrat 2007-08-15 17:08:45 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack du jag har faktiskt en fråga till jag undrar om varför står det att hårdisken är 500 när den bara är 465 och varför går det bara att formatera till NTFS och inte till FAT32 och är det någon annan skillnad på dessa två förutom det med 4GB? Tack!

 

och hur gör man partioner?

 

man kan välja olika formateringsalternativ snabbformatering och aktivera komprimering vad betyder dessa???

[inlägget ändrat 2007-08-15 17:26:05 av mizaro]

[inlägget ändrat 2007-08-15 17:31:46 av mizaro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleksskillnaden beror på att disktillverkarna och operativsystemet räknar lite olika. Disktillverkarna räknar att 1GB = 1000MB och 1MB = 1000KB osv. medan operativsystemet ser det som att 1GB = 1024MB och 1MB = 1024KB, när man kommer upp i större diskstorlekar blir skillnaden ganska stor.

 

Varför du inte kan välja FAT32 vid formateringen är jag inte säker på, ev. behövs specialprogram för att formatera FAT32 i så stora storlekar. FAT32 är ett gammalt och omodernt filsystem, NTFS är på alla sätt bättre idag. Bla. har det stöd för filrättigheter och journalföring och hushåller även mer effektivt med utrymmet vid lagring av många små filer på stora filsystem.

 

Vid snabbformatering formateras endast enheten, vid det andra valet så utförs även en sökning efter ev. dåliga block/områden på disken, dessa markeras då så att ingen data skrivs dit och går förlorad. Detta tar dock väldigt lång tid, särskilt på stora diskar, mitt tips är att bara köra en snabbformatering.

Om du väljer komprimering så komprimeras filerna på disken automatiskt, det rymms då lite mer på disken men det kommer gå lite långsammare eftersom att processorn måste komprimera/avkomprimera filerna varje gång du ska komma åt dem.

Nya partitioner skapar du i diskhanteraren som du hittar under administratörsverktyg i kontrollpanelen.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-15 17:46:42 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag vill bli av med alla filer på hårddisken så.. Då ska jag inte ta komprimerings grejen vA??? Och ska jag då välja snabbformatering om jag vill bli av med alla grejer på den eller inte??

 

fattar inte hur man gör partitioner??? kan du förklara mera om det snälla..?

 

[inlägget ändrat 2007-08-15 17:54:16 av mizaro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad du väljer så försvinner alla filer vid en formatering. Mitt tips är också att inte välja komprimeringen, det kommer att göra disken långsam som sagt. Dessutom tror jag att du kan slå på komprimeringen i ett senare skede om du vill det.

 

Välj NTFS, snabbformatering och ingen komprimering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om du ska partitionera om hårddisken så tar du först bort den gamla partitionen som du har nu, och sedan skapar du nya som du sedan formaterar. Du behöver alltså inte formatera din nuvarande partition om du ändå ska ta bort den och skapa nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du öppnar kommandotolken genom att klicka på Start, peka på Program, Tillbehör och sedan klicka på Kommandotolken.

 

 

Eller lite enklare...

 

Start

 

Kör

 

skriv cmd.exe

 

enter

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp datan försvinner, eller på sätt och vis. Datan kommer fortfarande att gå och återställa med diverse verktyg, så är det viktig data som du vill radera totalt så att ingen någonsin kan få tag i den måste du använda dig av något 3:e parts program för att t.ex skriva över hela disken med nollor eller slumpdata. Detta är även fallet med en vanlig formatering, den gamla informationen ligger fortfarande kvar då också, det krävs bara lite jobb för att få fram den.

 

[inlägget ändrat 2007-08-15 18:55:24 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...