Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fiber till hub till dator och router

THX

Recommended Posts

Vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera...

Från mitt brdbandsuttag så kopplar jag in kabeln i en hub(Netgear EN104) från hubben går följande:

Hub -> Stationär dator

Hub -> Wireless router(Netgear WGR614 v.5)

Från routern går följande:

Router -> Netcenter(nätverkshdd)

Router -> Stationär dator(för att komma åt Netcenter)

Mitt problem är då att Stationära datorn bara vill koppla upp mot internet genom routern. Vill och vill... men jag fattar iaf inte hur jag ska göra för att den ska använda direktkabeln genom huben istället.

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh

Henrik(alias THX)

Hur många IP adresser får du tilldelat av din bredbandsleverantör (ISP)?

Om du bara får en IP adress så har din Router redan tagit den och du kan då inte surfa parallellt eftersom din stationära dator inte har någon Internet IP adress.

För att kunna surfa direkt måste du alltså koppla ur Routern och låta din dator få IP adressen av din ISP.

Det kan ta ett tag innan du får den tilldelad om IP adressen är låst till Routerns MAC adress.

Får du flera IP av din ISP så kan det vara frågan om felaktig inkoppling/kabel mellan HUB och dator eller att du använder fel port i HUB'en.

Ibland är sista porten en sk. uplink port, en korsad port som är till för att länka vidare i en kedja av HUB'ar e.d. och då kan port 1 vara spegeln till den porten dvs. att den inte kan användas om uplinkporten är ansluten.

Läs i manualen till HUB'en om du använder uplink och i så fall om någon annan port är länkad med uplink.

Tunna/

Hej

Om det är så att du bara har en IP adress (Tunna) så funkar det inte som du vill, får du flera ip adresser (t ex BBB 5 st) byt ut huben mot en

switch, jag har kopplat så här:

Vägguttag (BBB) till switchen,

switch - stationär Dator (kabel) (nätverkskort 1)

switch - Router

Router - stationär Dator (kabel) (nätverkskort 2)

Router - Laptop, trådlös/kabel what ever....

när jag går ut med den stationära går den alltid via switchen pga att switchen levererar en "skarp" ip adress och det går mao snabbare

[inlägget ändrat 2007-08-16 08:55:48 av vohubbe]

[inlägget ändrat 2007-08-16 08:56:28 av vohubbe]

Ska köpa mig lite nya grejer.

Har 100mbit uppkoppling och när jag kör genom min Netgear router WGR614 så kommer jag inte upp i mer än 15-20...

Vad använder du för utrustning?

//THX

Hej

Jag kör med D-Links DGL-4300 > Wireless 108G Gaming Router,

fungera bra med BBB 100/10...men det finns flera i dag som klarar

Hög gemomströmning....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...