Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag ändra flera bilder efter en mall?


nisslan

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle vilja veta om det går att tex först göra en mall utav en bild, och sen få 40 andra bilder att gå efter den mallen.

 

 

Mitt jobb går ut på att fota och redigera bilder på glasögon till optiker och fotar då rätt många åt gången.

Som det är nu öppnar jag varje bild för sig och ändrar auto contrast och auto color samt bildstorleken. Det är ju väldigt enformigt och ja undrar om ja kan öppna första bilden, ställa in alla inställningar och sen få de resterande bilderna att också ställas in så?

 

hajjar ni?

 

Vore skitschysst om nån kunde ge lite bra tips.

 

(jag har testat med "droplets" men där kan man väl bara ändra bildstorlek typ? det räcker inte..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är Photoshop du menar så kan en droplet göra samma sak som en aktion kan.

 

Men som flora50 redan är inne på, en aktion är vad du ska använda.

 

Det enklaste sättet är att spela in en aktion som gör autocontrast och autocolor.

 

Använd sedan Image Processor för att välja ut dina bilder (om de ligger i en katalog) eller via Adobe Bridge (om de ligger blandat med andra bilder). Där ställer du in vilken bildstorlek du vill ha, bilket format bilden ska sparas i samt vilken aktion du ska köra.

 

Att köra via vanliga automatiseringsverktyget i PS är tyvärr onödigt krångligt, dialogen man kommer till är mycket krångligare än man tror.

 

Det finns egentligen bara en sak man INTE ska använda den hör proceduren till - om du vill göra an uppskärpning av bilden (smart sharpen t ex) fungerar det inte optimalt eftersom storleksändringen kommer sist och inte först som den bör göra med skärpning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...