Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
mindsleep

"Hur många böcker läser du?"

Rekommendera Poster

Sitter och läser följande:

http://www.expressen.se/halsa/1.793742/har-ar-professorernas-fem-basta-livsrad

Där jag hittade följande:

"Träna din hjärna. Genom att aktivera hjärnan minskar du risken för demenssjukdomar."

Rätt så intressant. Gjorde också "testet" där jag fann en fråga som löd:

"Hur många böcker läser du/år?"

Handen på hjärtat...jag läser inte många böcker/år och gör jag det så är det facklitteratur..ALDRIG typ Jan Guilliou. Eftersom jag fullständigt avskyr deckare eller thrillers och att typ 90% av alla svenska böcker är just sådant så läser jag dom bara inte.

Så på den frågan var jag ärlig och kryssade i "Nästan aldrig" alternativet. Då någon frågar "Hur många ofta läser du böcker?" så svarar jag "Nästan aldrig".

Saken med dom här testerna och då folk frågar sådanna frågor så används det som en tummstock på intelligens eller träning för hjärnan. Att jag sedan spenderar ungefär 90% av min vakna tid till att jobba med hjärnan (programmering) eller att jag börjar dagarna med läsa 2 dagstidningar (pappersform) NÄSTAN från startblad till slutblad och att jag sedan går över till internet och läser ytterligare 4-5 internettidningar verkar spela mindre roll.

Vad är skillnaden? Att de som läser böcker (utan bilder) visualiserar hur "Johansson skjuter Jönsson i magen"? Jag gör samma sak då jag läser om en ny självmordsbomb i Irak. Eller då jag ska lösa ett komplext programmerings problem och måste hålla reda på 10-20 "linjer" i en objektmodell och vad det jag kodar kan påverka andra funktioner.

Skillnaden jag kan hitta är att i en skönlitteratur så målar författaren upp en bild för läsaren...det gör oftast inte en nyhetstidning...om man nu inte läser "detbattsidorna" (vilket jag även gör).

Men för mig och säkert för väldigt många andra räcker det för att någon ska säga en mening för att min hjärna ska kicka igång och måla upp en bild. Det är så hjärnor fungerar.

Min mormor är typ 85 bast och har väll aldrig läst en enda deckare eller någon annan bok för den delen heller. Men hon spenderar dagarna med att lösa korsord och suduko. Hon är slug som en räv, minns årtal, nummer och personner som en "savant" :)

Min poäng är...att fråga "Hur många böcker läser du?" och använda det som tummstock för hur smart man är...är lika korkat som att fråga någon "Hur mycket äter du?" och använda det som tummstock för att avgöra om någon är fet utan att ha sett personen i fråga.

Man tycker de flesta människor borde veta det...men så är det verkligen inte....jag har fått bokfrågan att antal ggr. Ett gäng av oss gjorde nyligen ett flertal IQ-tester (olika källor)...vi hade typ en tävling. Jag vann med god marginal och då kom bok-frågan upp igen...mitt svar var:

"Jag förstår att du fick så dålig poäng på IQ-testet" med ett brett leénde :)

//MVH Mindsleep

I am who i am, you are who you are, i respect that

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag håller med ditt resonemang angående att deckare inte är en bra måttstock på intelligens. Efter att precis ha avslutat min andra sommar som butiksbiträde i en större bokhandel så har jag noterat lite av ett mönster bland svennisarnas bokslukande. Det mest mainstreema man kan läsa är just deckare. Och deckarna är alla stöpta i samma form. En något alkoholiserad polis som jobbar alldeles för mycket och har problem med familjelivet ska utreda ett brutalt mord på en oskyldig liten flicka.

Visst kan man som tidsfördriv bläddra igenom en deckare, men man är ju helt fel ute om man tror att man blir smartare av det. Det enda rätta är en tegelsten från naturvetenskaps hyllan.

Men mindsleep, jag är även lite förvånad över att du (som verkar ha lite substans mellan öronen) reagerar så starkt över en artikel i expressen. Tillhör det inte allmänbildning att veta att det som skrivs av kvällstidningarna kan likställas med ordbajs?

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Min poäng är...att fråga "Hur många böcker läser du?" och använda det som tummstock för hur smart man är...är lika korkat som att fråga någon "Hur mycket äter du?" och använda det som tummstock för att avgöra om någon är fet utan att ha sett personen i fråga.

Fast mest korkat av allt måste väl ändå vara att använda ett IQ-test från en kvällstidning som en måttstock för någonting ;)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar ingen roll vad man läser, bara man läser, som min lärare sade på högstadiet. Läraren läste motorcykeltidningar, eftersom det låg honom varmt om hjärtat.

Bara inte serietidningar.

Jag var en rätt flitig bokläsare tidigare, men idag är det mest datortidningar och Metro. Sistnämnda blir det på fikarasten på jobbet. Längre väntetider på tåg eller buss blir det en och annan kvällstidning.

Prenumererar inte på någon dagstidning. Det blir nätet där jag läser lokaltidningen.

Du blir inte smartare och höjer inte din IQ av att läsa skönlitteratur, men du lär dig att uttrycka dig. Framförallt att stava. Samt att du får ett stort och ett varierande ordförråd.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe...jag märker att några "skummade" igenom det jag skrev. Jag får väll skylla mig själv som postar uppsatser på ett forum ;)

Lite missuppfattningar vill jag däremot dra och min själva poäng med mitt resonemang.

Jag rackar inte ner på deckare eller på dom som faktiskt tycker det är kul att läsa skönlitteratur. Absolut inte. Jag säger att jag är inte intresserad av den svenska skönlitteraturen eftersom den är ganska ensidig.

Ska jag läsa en skönlitterär bok blir det Dean R Koontz eller Stephen King eller någon självbiografi...typ churchill eller nån annan intressant person.

MEN...min själva poäng är! Att expressen hade ett litet test på sin hemsida om hur länge man lever...ett litet test...inte vetenskapligt. På en fråga var det just "Hur många böcker läser du/år?" Den frågan kopplade jag samman med rådet som fanns i en annan artikel i anslutning till testet:

"Träna din hjärna. Genom att aktivera hjärnan minskar du risken för demenssjukdomar."

Frågan är fel ställd. Därav min irritation. Frågan borde lyda:

"Hur ofta läser du texter på internet/i en bok eller tidning?"...något sådant.

Det är irritation 1. Åter igen så nämnde jag IQ i min post (att jag inte lär mig ;))...det sticker i ögona på människor...hade jag nämnt att jag tar 170 kg i bänkpress skulle en del bara säga "Kul för dig".

Nåväl...tillbaka till resonemanget. Min andra irritation är att vi ett kompisgäng satt och tittade på en film...någon (inte jag) sa att vi skulle tävla i vem som hade högst IQ. Vi gjorde ett par tester däribland Mensa´s 2 test som de har på sin hemsida och ett test publicerat på vetenskapens värld´s hemsida.

Efter resultat på dessa tester så hade jag bäst resultat på alla tester....då kom den där idiotiska frågan fram igen:

"Hur många böcker läser du/år?" ställd av en kompis. Han har då dragit ett likhetstecken mellan hög IQ och bokläsande.

Som om det inte vore nog har jag fått frågan flera ggr ställd till mig förut i ungefärliga sammanhang.

Mitt resonemang är att man kan lika gärna säga:

"Hur mycket äter du?" om du ska avgöra om en person är smal eller tjock...det är lika korkat.

Förstår ni vad jag menar? Det är en petites irritation. Men jag blir ofta irriterad ;) och då får jag behovet att skriva av mig...precis som många andra här (har jag märkt)...varför? För folk läser och kommenterar...sånt e kul.

Så tack för era synpunkter.

//MVH Mindsleep

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Frågan borde lyda:

"Hur ofta läser du texter på internet/i en bok eller tidning?"...något sådant.

Seriöst, kvaliteten på svenska språket i online-tidningar, bloggar osv. är väldigt varierande, medan utgivna böcker är kontrollerade ganska väl.

Om folk läste mer böcker skulle med stor sannolikhet nivån på deras grammatik och stavning öka markant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Seriöst, kvaliteten på svenska språket i online-tidningar, bloggar osv. är väldigt varierande, medan utgivna böcker är kontrollerade ganska väl.

Om folk läste mer böcker skulle med stor sannolikhet nivån på deras grammatik och stavning öka markant.

Du menar som min? sär skrivs mannen ;) Jag tror ändå folk förstår mig.

//MVH Mindsleep

[inlägget ändrat 2007-08-13 16:21:09 av mindsleep]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du menar som min?

Hehe, nä, även om vissa meningsbyggnader ibland är lite märkliga ;)

Nej, det var bara en allmän tanke. Ju mer dålig svenska man ser skrivet framför sig desto mer tar man nog till sig det, speciellt då om man från början inte har en bra grund.

Om man däremot behärskar språket och i forum eller andra lättviktiga sammanhang slarvar lite tycker jag inte spelar så stor roll för sin egen skull (annat än att det kanske irriterar folk), även om man bör hålla språket någotsånär läsbart.

Dock har vissa skribenter - härinne som överallt annars - en förmåga att helt och hållet ignorera interpunktion och skriva ett helt inlägg med enbart gemener (eller enbart versaler). Detta gör ofta deras inlägg helt obegripliga, speciellt när grammatiken oftast är helt åt skogen också. Detta är inte bara irriterande för mig som skall försöka läsa deras inlägg, utan framförallt ett handikapp för de som skrivit dem, efterdsom de knappt kan göra sig förstådda.

Mer obligatoriskt bokläsande för svenska folket! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du menar man skriva så här utan pungkt jag fick lära mig i skolan att använda kåmma punkt och stavning är också viktig och sär skrivning gör det svårt folk tror alla för står vad fel meddelande är men det som stör mig mest är att man använder irelevanta ord som asså typ och annnat ni som ser den här texten som fullt begriplig är på koreckt svenska med bra stavning bör söka hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
du menar ....

Haha, precis så! Det enda som fattades var en rubrik som hette Hjälp! :)

(det är med lättnad man kan konstatera att Tibia-trådarna mer eller mindre dött ut...)

[inlägget ändrat 2007-08-13 17:35:52 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det enda som fattades var en rubrik som hette Hjälp!

Så sant!!! :)

Edit : Jag är lite smått imponerad över att få poäng för ett inlägg som är skrivet på det sättet... Men tack! :)

[inlägget ändrat 2007-08-13 18:49:15 av Mr Andersson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...