Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstora bilder??


E-riksson

Rekommendera Poster

hey.

Jag ville förstora en bild som jag har scannat, men vet inte hur.

Jag kan mycket i photshop men vet ingeting om hur man förstorar en bild på ett bra sätt.

 

Vet nån hur man kan förstora bilden i photoshop eller annat program så får ni gärna hjälpa mig..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild > Bildstorlek

 

Ändra bredd eller höjd, så blir bilden större både på skärmen och på papper. Om du i stället ökar upplösningen ändras bara bilden på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder har två olika slags storlekar:

 

1. Antalet pixlar.

2. Storlek vid utskrift.

 

Dessa två "kopplas ihop" genom "dpi".

 

Funktionen du ska använda är Image -> Resize (flora50 skrev den svenska översättningen).

 

Vill du ända enligt (1) ska rutan "resample..." vara ibockad, vill du ändra enligt (2) ska den vara urbockad.

 

Om du ska sampla upp bilden "mycket" finns det bättre metoder än Photoshops inbyggda.

 

Här kan du läsa lite mer:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=968632

 

[inlägget ändrat 2007-08-13 09:06:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Photoshop, klicka på ramen kring bilden, högerklicka, välj "image-size", i vissa fall räcker det också att bara ange 300 dpi eller högre så förstoras bilden automatiskt.

 

Tänk dock på, att om originalbilen är dålig, då blir den större versionen det med, fast större :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för era svar..

jag hittade ett litet verktyg till PS igår som heter pxl SmartScale. Man kan förstora bilderna ganska mycket och kvaliten ändras men det går att fixas, det är så det ser ut på skärmen i alla fall men men vet inte riktig hur det kommer see ut när man skriver ut..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...