Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta Bort Windows Vista och Sen Instalera Windows XP


xeraN

Rekommendera Poster

Hej jag köpte en bärbar dator för typ 2 veckor sen och det är Windows Vista.. Jag vill ta bort windows vista och installera windows XP istället är det bara att stoppa in en windows XP skiva och installera eller måste man ändra massor med inställningar på hård disken eller nånt annat??

 

Orkar fan inte med Windows Vista det är så drygt att vara i

Och det är Trådlöst på dator och om jag sitter typ 1 meter i från routern så kan jag inte gå in på Internet det tar några minuter sen kommer man in och man får vänta det är så irreterande..Jag har en 10 år gammal Acer som har Windows XP den är exakt samma som den nya Windows Vista..När jag startar Acer så är det att gå in på internet på Nya Windows Vista datorn

 

 

Så snälla kan nån hjälpa mig jag vågar lixom inte stoppa i skivan och prova måste få en bekräftelse först innan jag gör det

 

Hjälp Mig Snälla

 

 

Tack xeraN

[inlägget ändrat 2007-08-12 12:35:31 av xeraN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste kontrollera att datortillverkaren har tagit fram de drivrutiner som din dator behöver för XP också, annars så kommer inte datorn att fungera ordentligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej jag köpte en bärbar dator för typ 2 veckor sen och det är Windows Vista.. Jag vill ta bort windows vista och installera windows XP istället är det bara att stoppa in en windows XP skiva och installera eller måste man ändra massor med inställningar på hård disken eller nånt annat??

 

 

Visst kan du göra så.

 

Ha bara dom behövliga drivrutinerna som hör till datorn bredvid dig, om inte Xp har egna som fungerar.

 

 

Ändra sedan i BIOS "om du inte har gjort det redan" så att CD-ROM blir första boot-alternativet.

 

1) Starta om med XP-skivan i.

Var beredd att trycka valfri tangent för att starta med CD-skivan.

 

http://max.ownit.nu/TryckValfriTangentCD-skivan19.PNG

 

2) Välj att installera Windows och godkänn licensavtalet.

 

3) Tryck Esc för att installera en ren kopia av XP utan att reparera.

Befintliga partitioner visas. Tryck D för att ta bort den markerade partitionen.

 

http://max.ownit.nu/TaBortPartitionDL.PNG

 

4) Partitionen du vill radera är en systempartition. För att radera tryck Retur.

 

5) Du har angett att du vill ta bort partitionen C: Partitionen1 xxxx MB. För

 

att ta bort tryck L.

 

http://max.ownit.nu/SystempartitionTaBort.PNG

 

http://max.ownit.nu/PartitionerOpartitionerat.PNG

 

 

6) Skapa en ny partition och formatera med NTFS.

 

 

7) Låt nu resten av installationen löpa som vanligt

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till, se till att du har allt som behövs för att installera Vista igen utifall att du inte får XP att fungera (bärbara kan vara lite besvärliga).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia det är Windows Vista jag ska ta bort sen när jag har tagit bort det så ska jag installera Windows XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag förstått. Men det har förekommit inlägg från några som har installerat XP, upptäckt att det inte fungerar t ex pga saknade drivrutiner och sedan inte har någon möjlighet att installera Vista för att de inte har någon Vista-skiva så de sitter med en dator som inte fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en hårddisk med SATA-gränsnittet, så kommer med största sannolikhet Windows XP vilja ha drivrutiner för SATA-kontrollern. Annars hittar inte Windows någon hårddisk. Dessa drivrutiner vill Windows ha från en diskett. Och då är frågan om du har en Floppy i Acern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag formaterat och installerat alla driv rutiner utan W-LAN

 

 

Drivrutinen till Trådlösa Nätverks kortet heter WLAN miniCard D2301

 

SÅ hjälp mig att hitta drivrutiner när jag laddar ner drivisen från deras hemsida så blir filerna ingen .exe

 

 

så här står det i en av filerna

 

 

/*++

;

;Copyright © 2001-2004 Atheros Communications, Incorporated All Rights Reserved

;

;Module Name:

;

; net5211.inf

;

;Abstract:

; INF file for installing Atheros AR5001 Wireless Network Adapter

;

; Installs ar5211.sys (NDIS 5/5.1 driver) on NT platforms (2000, XP and greater)

; Installs ar52119x.sys (NDIS 5 driver) on 9x platforms

;

;--*/

 

[Version]

Signature = "$CHICAGO$"

Class = Net

ClassGUID = {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}

Provider = %ATHEROS%

Compatible = 1

DriverVer = 03/23/2006,4.2.2.14

Catalogfile.nt = net5211.cat

;Catalogfile = net5211.cat

 

[Manufacturer]

%ATHEROS% = Atheros

 

[ControlFlags]

ExcludeFromSelect = \ ;for win95 and legacy support

PCI\VEN_168C&DEV_0013

 

[Atheros]

; DisplayName Section DeviceID

; ----------- ------- --------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att uppdatera via Device Manager och ditt kort -> Drivrutin -> Uppdatera drivrutin -> Nej, inte den här gången -> Installera från en lista -> Sök inte. Jag väljer... -> Diskett finns -> Bläddra och lokalisera .inf filen. Dubbelklicka på .inf och välj sedan att installera.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-12 21:24:34 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du kortet i Enhetshanteraren/Device Manager? I så fall är det bara att testa med de steg jag beskrev. Det är en väg jag brukar ta för att uppdatera en drivrutin när det inte finns någon exe-fil.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-12 21:22:44 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en väg jag brukar ta för att uppdatera en drivrutin när det inte finns någon exe-fil.

 

 

Tror inte du är ensamen om denna väg :)

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...