Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderar på gps


KFIB

Rekommendera Poster

Sitter o funderar o tittar runt på olika gps som finns att köpa, lutar lite åt garmin eller tomtom...

Men min stora fråga är hur det funkar med uppdateringar av kartor till dessa apparater i dagens läge.

Finns det någon typ av abbonemang så man kan ha en uppdaterad gps med färska kartor o info om vägarbeten?

 

Ge mig även tips o råd o förklaringar om denna konstiga gps-värld som finns (jag lär troligtvis bara köra i norden absolut inte i england skulle vara en fara där eftersom alla kör ju på fel sida).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del GPSer har en fri uppdatering av kartmaterial men det är max. En del andra säljs som de är.

 

De motiverar det med att det är ett kostsamt arbete att hålla kartorna uppdaterade. priset för kartor har dock sjunkit och en uppdaterad europa-karta kan man får för knappt 1000 kr idag jämfört med över 2000 kr för dryga året sedan.

 

Vill du alltid ha "uppdaterade" kartor får du nog satsa på en moniltelefon som konstant hämtar kartor från nätet, ex.v. Nokia N95. Fast då kostar datatrafiken istället och jag vet ärligt talat inte hur uppdaterad Nokias kartor är.

 

Vägarbeten - läs lite om TMC. Gratis hos de flesta, sänd via radions P3 i Sverige. Kostar i en del länder.

 

M3 hade ett specialnummer med GPSer nyligen, knata till närmsta väslorterade bibliotek och läs. Kan nog vara läsvärt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...