Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startas om


Malle777

Rekommendera Poster

Problemsignatur:
 Problemhändelsens namn:	BlueScreen
 OS-version:	6.0.6000.2.0.0.256.1
 Språkvariant-ID:	1053

Ytterligare information om problemet:
 BCCode:	4e
 BCP1:	00000007
 BCP2:	00022D74
 BCP3:	FFFFFFFF
 BCP4:	00000000
 OS Version:	6_0_6000
 Service Pack:	0_0
 Product:	256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
 C:\Windows\Minidump\Mini081007-02.dmp
 C:\Users\Mäkinen\AppData\Local\Temp\WER-49343-0.sysdata.xml
 C:\Users\Mäkinen\AppData\Local\Temp\WER16BA.tmp.version.txt

Läs vår sekretesspolicy:
 http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x041d

 

 

Ganska ofta blir skärmen blå och det står massa text vilket jag inte hinner läsa. Efter några sekunder startas datorn om. När jag kommer tillbaka till Vista så dyker problemfixaren upp. Informationen om problemet finns ovan.

 

Jag har byggt datorn själv. Kan det vara processorn som är överhettad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om cpu blir för varm så brukar datorn stänga av sig själv. Utan meddelande.

 

Har du nyligen installerat någon ny drivrutin till datorn. Typ grafikkort eller moderkort eller liknande??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Users\Mäkinen\AppData\Local\Temp\WER16BA.tmp.version.txt

Kan du titta där om det finns något mer av felbeskrivningen? I så fall kopiera och klistra in i ditt svar. Då det är filändelsen .txt är det gjort i Anteckningar.

 

Jag har byggt datorn själv. Kan det vara processorn som är överhettad?

Kan du beskriva vad du har för hårdvara i burken. Har du något tempprogram installerat, så att du kan se temperaturen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade grafikkortet nyligen.

 

Intel Core Duo 6400 2,13

GeeForce 8800 GTS 320mb

ASUS PB5 Deluxe

2GB RAM

Något annat?

 

SpeedFan:

System - 40C

CPU - 69C

Core 0 - 57C

Core 1 - 56C

 

Konstigt att temperaturerna är så höga trots 3 120mm fläktar.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-10 17:08:52 av Malle777]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att temperaturerna är så höga trots 3 120mm fläktar.

Chassifläktarna påverkar inte CPU-temperaturen i någon mening. Kanske någon grad eller två, men dina CPU-temperaturer är för höga.

Använde du egen kylpasta eller den kylpastekudden som satt på och använder du Intels originalprocessorkylare? Något att kontrollera är att processorkylarens alla fyra fastsättarna/fasteners är odentligt nertryckta. Det hade jag lite problem med. Processorkylaren måste sitta absolut plant mot processorn, annars blir det för dålig kylning som får till följd av temperaturer du uppmätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något annat?

Nätaggregat är en alltmer viktig komponent i dagens datorer med strömslukande grafikkort och processor.

Vilket nätaggregat har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar mannen.

 

Jag använder både kudden som följde med och orginalfläkten. Jag ska kika på "fastsättarna" också, men jag satte dit den och dubbelkollade den, så de blir väl ny fläkt? Någon att rekommendera?

 

En annan fråga:

 

Vad är AUX som visas i SpeedFan? Där står temperaturen på 119C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är AUX som visas i SpeedFan? Där står temperaturen på 119C.

Jag vet inte vad AUX visar för värde, men något fel är det. I mitt system visar AUX 125­­° och inget i mitt system har sådan hög temperatur. Jag har bockat ur att AUX ska visas i SpeedFan.

 

Jag ska kika på "fastsättarna" också, men jag satte dit den och dubbelkollade den, så de blir väl ny fläkt? Någon att rekommendera?

Trippel-kontrollera fastsättarna. Jag hade som jag skrev stora problem att få dit mina, hur jag än gjorde så var det alltid en av dem som gick att trycka ner än en gång.

Att rekommendera en processorkylare är inte lätt. Det finns så många ute på marknaden. Jag har en av de billigaste och den kyler bra. Det är Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Kylpasta använder jag Arctic Silver.

 

Hiper 580W

Det verkar OK. Ser att det har 2XPCI-E. Har du anslutit dem till grafikkortet? Kan du se hur mycket aggregatet lämnar på +12V? Finns säkert info på själva nätaggregatet om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan samma uppsättning prylar som du. Har inte kollat temperatur än, men min laptop som också har Core 2 Duo cpu, kommer upp i över 70-grader och datorn fungerar fortfarande. Så jag är lite skeptisk till att det skulle vara temperaturen som ställer till det.

 

Men det kan ju fortfarande vara värt att kolla att fläktar etc sitter som de ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det va precis som du sa Maraton. Fasteners var inte riktigt ditsatta. Nu är temperature nere runt 30.

 

Nätagget get 20A / 18A vid +12V1 resp. 12V2.

Vad e skillnade på V1 och V2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du titta där om det finns något mer av felbeskrivningen? I så fall kopiera och klistra in i ditt svar. Då det är filändelsen .txt är det gjort i Anteckningar.

 

De mapparna är dolda. Hur visar man dem? Kan inte Vista så bra, hehe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasteners var inte riktigt ditsatta. Nu är temperature nere runt 30.

30­­° bara, då har du gjort ett bra jobb. Och ingen anledning att köpa en ny processorkylare.

 

Vad e skillnade på V1 och V2?

Det är ingen skillnad i egentlig mening, utan betyder bara att ditt nätaggregat har 2 st +12V rails/skenor. Vilket är bara bra. Då bör det räcka till att strömförsörja ditt grafikkort.

 

Har du fortfarande omstartsproblem? Det är ju det som är huvudproblemet i denna tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De mapparna är dolda.

Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ... -> Visning. Markera Visa dolda filer och mappar. Stäng Utforskaren och öppna den igen, så bör du se mapparna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte få igång internet igen efter min lilla operation och när jag tänkte starta om datorn dök den blåa skärmen upp. Vet inte om det var något tillfälligt dock.

 

Jag återkommer ifall det knasar till sig igen.

 

Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn hänvisar till denna källan:

C:\Users\Mäkinen\AppData\Local\Temp\WER-49343-0.sysdata.xml

 

Jag hittade mappen Temp såhär:

 

C:\Användare\Default\AppData\Local\Temp

 

Problemet är att jag inte hittar de två filerna som felmeddelandet hänvisar till. Jag har försökt söka på en av filerna, men hittar den inte heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade mappen Temp såhär:

 

C:\Användare\Default\AppData\Local\Temp

Ser du inte din egen användarmapp under Användare? Alltså Mäkinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så kvarstår problemet, datorn startades om igen.

Det var illa.

Går det att läsa vad filen i följande mapp innehåller?

C:\Windows\Minidump\Mini081007-02.dmp

 

På samma sätt som i XP kan man aktivera att inte starta om automatiskt vid systemfel. Då har man möjlighet att kunna se vad som orsakar felet.

Kontrollpanelen (klassisk vy) -> System -> Avancerade systemåterställningar -> Inställningar (under Start och återställning). Där kan du bocka ur Starta om automatiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma bekymmer med nytt Vista i. Visade sig att jag ej hade kompatibelt antivirusprogram (panda), avinstallerade och installerade Norton, inga mer bluescreens efter detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal filer i den Minidump-mappen. Men den ligger inte i angiven adress. Hur kommer det sig?

 

Jag kan inte öppna filen i anteckningar, kan jag läsa den på något annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nyligen installerat någon ny drivrutin till datorn. Typ grafikkort eller moderkort eller liknande??

 

Påverkar det att datorn startar om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har du nyligen installerat någon ny drivrutin till datorn. Typ grafikkort eller moderkort eller liknande??"

 

 

Påverkar det att datorn startar om?

Om du har gjort någon förändring i datorn, hårdvara eller program, så kan det vara något problem/fel med detta så att det orsakar omstart/blåskärm.

 

[inlägget ändrat 2007-08-16 10:02:51 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde Panda som skulle enligt info vara kompatibelt med vista, men det funkade inte. Prova annara Avast, finns att hämta gratis. Finns ej så många antivirusprogram ännu som funkar ihop med Vista. Prova att avinstallera Panda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...