Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Högt fysiskt minne??

Pradorian

Recommended Posts

Tjena! Jag har märkt att min dator blivit slöare på sistone men vet inte varför..har scannat datorn med Norman, NOD 32 och F-secure(installerade var för sig såklart) men ingen av dessa program hittar något virus. Men när jag kollar aktivitetshanteraren så ser jag att CPUn hoppar lite hit o dit..och...mitt fysiska minne ligger konstant runt 73% nu när jag har internet explorer öppet..

Är detta ett problem o isånna fall..hur gör jag?

Jag har windows vista premium...

Tack på förhand! /Peter

[inlägget ändrat 2007-08-10 12:26:32 av Pradorian]

Bifoga skärmdumpar på de aktuella flikarna i Aktivitetshanteraren så blir det kanske lite lättare att förstå. En skärmdump per svar.

Försök fånga en bild på fliken Processer när CPU-användningen är hög så att det går att se vilken/vilka processer som tar använder CPUn mycket.

Använder du Windows Aero? I så fall är det nog inget konstigt med att 73% av minnet används eftersom 1 GB minne är minimum. Det är ju meningen att minnet ska användas för att förbättra prestandan.

När CPUn är hög så visas det ändå ingen process som drar så mycket CPU från datan..så kan inte få någon bild på den...

vet inte ifall jag använder windows aero..har windows vista de e de jag vet :P hehe..

vet inte ifall jag använder windows aero...

Du har färgschemat Windows Aero. Precis som Cecilia skriver att då är kanten genomskinlig. På dina bilder ser man att du har Google där bakom/under.

Färgschemat Windows Aero tar en del arbetsminne, vilket också Internet Explorer gör. IE tar kanske tre gånger så mycket, beroende på hur många flikar du har.

Du kan testa med att byta färgschema till Windows Vista Basic eller Windows standard, för att se om det är någon skillnad i minnesförbrukning.

1 GB RAM är i minsta laget för Vista om man vill använda Vistas gränssnitt fullt ut. Minst 2 är min erfarenhet.

8 flikar i IE öppet, Windows Mail och Windows Aero tar 1.4 GB av mitt RAM.

Att CPU:n hoppar får man leva med.

Har du indexeringen igång? Det tar både minne och CPU.

Har du stängt av den schemalagda defragmenteringen?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...