Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bevis på att det är insidan som räknas !


Whistler

Rekommendera Poster

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar

"Får vi se en "takeover" snart ? Kanske dax för Bill att hjälpa sin smått labile trätobroder Jobs igen ;)"

 

MacOs anno 1984. Behöver jag säga mer?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoL,

 

"MS har apple att tacka för allt. GUIt var deras påhitt."

 

Och på vilket sätt kan detta fall relateras till 1984 ?

 

Du menar efter att Apple fick bygga sitt OS kring det som Rank Xerox grundat eller ?

 

Hur kommer det sig att "innovativa" Apple inte lyckats göra något av detta "GUI" genom åren ? Hur kommer det sig att Microsoft levererar operativ som Windows2000 idag och Apple sitter fast i sitt -84OS ?

 

Du kan bespara oss klyschorna, varje man för sig själv - MS förtjänar all den framgång de fått, inget snack !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kråka,

 

"Förresten.. ser du inga nackdelar med att MS köper allt som går att köpa?"

 

Precis som Apple skulle göra om de befann sig i samma position - du är naiv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvekar inte en sekund att Apple skulle köpa sina konkurrenter om de kunde.. det är så det funkar i dagens nyliberala samhälle. Jag tycker bara att det är tråkigt för det blir sämre konkurrens och vi får färre valmöjligheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur kommer det sig att "innovativa" Apple inte lyckats göra något av detta "GUI" genom åren ? Hur kommer det sig att Microsoft levererar operativ som Windows2000 idag och Apple sitter fast i sitt -84OS ?"

 

Jag har aldrig sagt att apple är "innovativa".. Att de fortfarande sitter fast i -84os bevisar bara hur bra det var på den tiden (och hur dumma apple var som inte utnyttjade det försprånget de hade då). Om apple hade släppt lite på ensamrätten till hårdvaran tror jag att de skulle sitta i windows sits nu.. MS var smartare helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Klart Apple skulle göra det om de var i samma sits, men det var väl knappast svar på frågan?"

 

Svar nog, det är så det fungerar - bara att acceptera och anpassa sig efter spelreglerna.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> MacOs anno 1984. Behöver jag säga mer? <<

 

Nej det där säger faktiskt allt som behöver sägas:

 

Macos = 1984

Windows = 2000

 

Macos var intressant för 15 år sedan, nu är det Windows som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Apropå innovation. Visa mig något riktigt innovativt.. Det mesta har någon annan tänkt ut nån gång tidigare..

 

Ok, apple uppfann vare sig GUI eller musen, vad apple gjorde var sälja datorer med dessa som var jämförelsevis billiga. Innan Macintosh kom med sin mus så kostade en mus $500. Mac musen lär ha kostat, då $35. Dessutom var den pålitligare, mer hållbar och den behövde inte en särskild musmatta för att funka.

 

För den som är mus-intresserad:

http://library.stanford.edu/mac/mouse.html

 

När det gäller GUIt, Xerox STAR maskiner är ju inte heller kända som några storsäljare. De var väldigt dyra.

 

Själv hade jag en brilliant idé när jag var yngre, nämligen att korsa en svävare med ett flygplan, så att man fick ett flygplan som kunde landa på vatten och mark, eller båda samtidigt.

Ett tag senare såg jag att idén testats på 50-talet..

 

Något helt annat.. någon som vet hur snabb PCMCIA kortplatsen är kontra serieporten..

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det ska bli intressant då mac os x kommer"

 

Då ska jag välkommna Apple in i -90 talet, kanske lite försent för det men ändå...

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

 

-----

Det ska bli intressant då mac os x kommer

-----

 

Pff... med samma retorik säger jag: "Det ska bli intressant då Windows.Net kommer".

Det är ju det som finns idag som gäller. Att dra till med sådant "som kommer...." har debatterats tidigare och konklusionen är att sådana argument inte tillför debatten något.

 

mvh

 

Ove Söderlund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"YMCIA" platsen är (kom ihåg att det heter PC-CARD nuförtiden) snabb. Kanske ca 55km/h. Ouups är det inte fredag ännu ;-). Finns det inte SCSI2 kort till PC-CARD då borde den ju gå med (om jag inte minns fel) 40MB/S (teoretiskt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"(kom ihåg att det heter PC-CARD nuförtiden) "

 

PC-Card låter så amatörmässigt.. nej, obegripliga akronymer ska det vara!

 

Samtidigt borde den bara långsammare än 100Mbit/s eftersom det finns nån produkt som "snabbar upp" PCMC...PC-Card platsen så att det är någon mening med att ha ett 100Mbit kort i.

Den borde ju iallafall vara snabbare än 10Mbit...hoppas jag iallafall.. jag har nämligen gått och köpt en SmartMedia->PC-Card adapter för att förhoppningsvis få snabbare överföring av bilder från digitalkameran till familjens USB-lösa bärbara.

Borde ha tänkt på överföringshastigheter innan, men ibland handlar man först och tänker sedan :-)

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...