Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärm me vista stöd


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag har hört att det finns skärmar där det står angivet något i stil med att skärmen har stöd för Vista. Är detta sant och vad betyder det? Har något att göra med DX10 kanske?

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har att göra med MS nya skit-attityd att slänga in en massa DRM- och andra mediaskydd i Vista, som tydligen bl.a förhindrar uppspelning av HD-media i skärmar. Hade det inte varit för att man vill ha DX10 hade jag definitvt bojkottat Vista totalt och uppmanat alla andra att göra det också. Fast folk går på skiten utan att ställa några som helst frågor tyvärr.

 

http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/hdcp-vista.ars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUD. Det enda Vista isåfall förhindrar är DRM-skyddat material. Vilket inte är något problem om du har lagliga filmer, och inte heller om du har tankat olagligt eftersom ev. DRM-skydd då givetvis är borttaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hade det inte varit för att man vill ha DX10

 

Jag är dåligt påläst... varför vill man det? Eller jo, det har ju (bättre) stöd för HDTV, är det bara det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför vill man det? Eller jo, det har ju (bättre) stöd för HDTV, är det bara det?

Därför att alla kommande grafikkrävande spel kommer att kräva det mer eller mindre exklusivt. Fast spelar man inte spel kvittar det förstås och då kan man lika gärna behålla XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Fast spelar man inte spel kvittar det förstås och då kan man lika gärna behålla XP.

 

Då lär det bli så ett bra tag till. Sen blir det Mac :)

 

Fast jag har hört att prestandan i DX10 är usel, men det är kanske något som kommer att fixas?

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-09 18:30:33 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det finns skärmar där det står angivet något i stil med att skärmen har stöd för Vista.

Från min synvinkel innebär det endast stöd för HD material, som HD DVD och Blu-ray. T.ex. kan man i Vistas Movie Maker skapa filmer i HD-kvalitet.

Men vem vill se en Blu-ray i datorn? Inte jag i alla fall, utan det blir på en plasma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vem vill se en Blu-ray i datorn? Inte jag i alla fall, utan det blir på en plasma.

Inte vet jag, men för de som inte har lyxen att äga en maffig plasmaskärm skall inte MS och co. förbjuda det valet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
T.ex. kan man i Vistas Movie Maker skapa filmer i HD-kvalitet

 

Det kan du med Premiere Pro 2 under XP också :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det finns skärmar där det står angivet något i stil med att skärmen har stöd för Vista.

Jag skulle ha skrivit så här istället:

 

Det är många som vill vara med och dela på kakan och därför kan vi läsa Vista Ready, Vista Compatible, Vista Capable etc. Det säljer...

 

 

...de som inte har lyxen att äga en maffig plasmaskärm skall inte MS och co. förbjuda det valet.

Tyvär har jag ingen plasma ännu, men kanske till hösten/vintern. Min snart 18 år och 60 kg tunga 29" TV håller ännu.

Varför jag nämnde just Blu-ray, är att det inte är ett format som MS satsar på, utan de tror på HD DVD. Dessutom kan jag inte förstå varför man tittar på t.ex. en film i datorn, där man sitter ca 60 cm från skärmen. Men jag är väl för gammal ooch konservativ för det.

Tillbakalutad i en fåtölj med benen upplagda på en fotpall framför TV:n är det som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är väl för gammal ooch konservativ för det.

Så är det nog ;)

Nä, för mig duger skärmen bra, bor ganska litet och ofta har jag även filmer och serier på när jag sitter och programmerar. Inget som det krävs superkvalitet för dock. Någon dyr plasmaskärm kommer jag aldrig köpa, jag lägger hellre såna stora pengar på resor och annat av mer social natur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbakalutad i en fåtölj med benen upplagda på en fotpall framför TV:n är det som gäller.
Ska få min bärbara imorrn med blåtandshörlurar å då kan jag ligga i sängen med burken på magen å kolla ;)

Fast den har ju högtalare också och lite oumbärliga finesser som ljudstyrda lampor mm.

 

[inlägget ändrat 2007-08-09 19:36:15 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vet jag, men för de som inte har lyxen att äga en maffig plasmaskärm skall inte MS och co. förbjuda det valet.

 

Vad är det du tror att MS och Co förbjuder egentligen? Du spyr ju bara ur dig en massa FUD. När det kommer till skärmar och uppspelning av HD så ska de stödja HDCP för att garanterat kunna spela upp HD-filmer i full kvalitet (Blu-ray eller HDDVD). Annars har filmtillverkarna möjlighet att påtvinga en nedskalning till SD-kvalitet. Du kommer ha samma problem oavsett om du spelar upp filmen på Vista, OS X eller en Stand-alone DVD-spelare.

Kravet på HDCP är knappast något MS påhitt, utan du för skylla det på filmbolagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då kan jag ligga i sängen med burken på magen å kolla

 

Problemet är att det brukar bli lite väl varmt om magen bara.

:)

[inlägget ändrat 2007-08-09 19:35:47 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spyr ju bara ur dig en massa FUD

och du häver ur dig massa kvasi-hippa förkortningar ;)

 

Nä, ämnar inte besvara ett inlägg med så arrogant ton som du håller. :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har att göra med MS nya skit-attityd att slänga in en massa DRM- och andra mediaskydd i Vista, som tydligen bl.a förhindrar uppspelning av HD-media i skärmar.

 

Ok. Tack för infon. Men kommer inte spel att spela upp HD-videos nu i och med DX10? Men om spelen har några år kvar till HD så måste jag hålla med om att det låter helt meningslöst.

 

[inlägget ändrat 2007-08-09 19:52:28 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag verkar arrogant, det var inte min mening. Faktum kvarstår dock, HDCP systemet är inget du kan skylla MS för. Jag blir bara så less på alla ogrundade anti-MS/Vista inlägg. Man kan gärna komma med kritik om den är saklig och korrekt. Men i detta fallet är den just bara FUD, försöker inte göra annat än tala om hur saker faktiskt ligger till. Du får gärna rätta mig om jag har fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. att MS tror på HD-DVD så är det där bara politiskt. Finns mig veterligen inget annat än PR bakom sådana uttalanden och det "stöd" som MS erbjuder är enbart i form av PR syfte (som märks för oss konsumenter).

 

Ang. datorn och HD-DVD/Blu-Ray så är ju HTPCs framtiden. Och Vista Media Center är ett inte alltför pjåkigt alternativ. Att Vista ska klara av HDCP känns som en självklarhet.

Sen att det är förargligt att HDCP ens existerar är en annan femma som MS inte har med att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Jag har gett mig av från windows och gott över på heltid till ubuntu. Jag suktades av att fixa ett DX10 kort, men sen kom jag på att man måste ha Vista, jag är ledsen, men det är inte särkillt (hur ska jag utrycka det här milt?)börjar om. Vista är inte särskillt användarvänligt om man vant sig vid XP, konstiga random krasher osv. Iom att man gott över till linux så har man på ett sätt övergett spelen, men man kan lika gärna få dom att funka bra i linux. hursomhelst tror jag att jag kommer fixa en XP partition, fixa ett DX10 av G90 GPU:n och sitta och små spela utan internet tillgång till windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista är inte särskillt användarvänligt om man vant sig vid XP, konstiga random
Då föreslår jag att du gör lite felsökning, crasherna beror till 99% säkerhet på att du installerat osignade drivrutiner eller att du har något hårdvarufel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då föreslår jag att du gör lite felsökning, crasherna beror till 99% säkerhet på att du installerat osignade drivrutiner eller att du har något hårdvarufel.
Detta hände innan jag installerat något. Vi byggde datorer i skolan, och 2 av 5 datorer gick det smärtfritt att få igång, men dom andra... hur som helt, det skulle vara för dx10 som man väljer vista, enligt mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan fortfarande bero på drivrutinerna eller brist på drivrutiner.

 

Min dator hängde sig var tionde minut men med nya ljuddrivrutiner så funkar det stabilt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instabila drivrutiner behöver inte vara konsekventa.

 

Precis som XP så är det i 99% av fallen något drivrutinsfel eller mjukvarufel om den är instabil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...