Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gäller vid installation av tvättmaskin t ex?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Vad gäller egentligen vid en vitvaruinstallation?

 

En kompis och jag har haft vilda diskussioner om det. Kompisen har en lägenhet där det i och för sig redan är framdraget vatten och el för en tvättmaskin. Kompisen har köpt en begagnad tvättmaskin, som denne har kopplat in själv. Vi har känt varandra i sju år och kompisen har ingen elektrikerutbildning eller någon utbildning alls för sådana installationer.

 

När jag kom hem och såg installationen, så såg det i mina ögon inte snyggt gjort. Slangen för vattnet till tvättmaskinen ligger rakt över golvet. Isoleringen på nätsladden till tvättmaskinen är en till två centimeter för långt ned, så att man kan se elkablarna från sladden.

 

Jag har påpekat att om det händer något får du inte ut ett dugg på försäkringen. Du har varken utbildning eller certifikat för den typen av installationer. Kompisen står fast vid att det är typ "skit lätt" att göra själv.

 

Varför skulle det hända något?

 

Ja, sade jag, en översvämning t ex. Kompisen menade varför en översvämning? En olycka är framme, hävdade jag. Varför brinner det i en lägenhet eller villa?

 

Sådär har diskussionen pågått. Maskinen är förvisso inkopplad av kompisen själv, men diskussionen kommer ibland upp.

 

Är det OK för var och en själv att installera t ex en tvättmaskin hemma?

Vi säger nu som i det här fallet allt är framdraget.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det OK för var och en själv att installera t ex en tvättmaskin hemma?

Vi säger nu som i det här fallet allt är framdraget.

 

Nej, inte den typen av äldre installationer där maskinen inte har stickkontakt får man inte göra detta själv utan måste anlita en elektriker.

Det är t.o.m. åtalbart och förenat med livsfara att göra en elinstallation i ett våtrumsutrymme utan att vara utbildad elektriker.

Din kompis hävdar att det är skitlätt att göra själv, men han har ju uppenbarligen gjort fel då han skalat av för mycket isolering. Sen är jag också nyfiken på hur han skalat av isoleringen, om han har använt kniv eller dylikt finns risken att kablarna fått små skador av detta.

 

I en del nyare lägenheter finns uttag för jordad stickkontakt i badrummet, och nyare tvättmaskiner har stickkontakt, då får man installera dom utan att vara elektriker eftersom det då bara handlar om att sticka en kontakt i ett vägguttag.

 

I annat fall gäller elektrikerutbildning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för informationen!

 

Poäng!

 

Sen är jag också nyfiken på hur han skalat av isoleringen, om han har använt kniv eller dylikt finns risken att kablarna fått små skador av detta.

 

Jag vågar inte titta eller fråga. Skulle säkert blivit rädd om jag sett hur det hela är gjort när det ser ut som det gör utanför.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din kompis hävdar att det är skitlätt att göra själv, men han har ju uppenbarligen gjort fel då han skalat av för mycket isolering.

Verkligen. Det borde väl nästan en treåring förstå att detta knappas rimmar med säkerhet i en blöt miljö.

Om din kompis inte tror på dig så är det ju bara att tala om för honom att ringa sitt försäkringsbolag, så får han snabbt en tillrättavisning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Om din kompis inte tror på dig så är det ju bara att tala om för honom att ringa sitt försäkringsbolag, så får han snabbt en tillrättavisning.

 

Det är nästan bud på att göra det, så lär det säkert bli ändring på det hela.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0x2A skrev:

Är det kompisen med den ihoptejpade högtalaren ?

 

Jupps, det är det!

 

Högtalarna är förvisso slängda idag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvättmaskiner har ofta rätt stora läckströmmar vid drift (10-tals mA).

Det är därför livsviktigt att jordningen (den gröngula kabeln) är ordentligt ansluten både mellan tvättmaskin och kabel i väggen och i lägenhetens elcentral.

Så att inte höljet, plåtskalet blir elektriskt.

 

Kablar kryper och hade jag gjort jobbet hade jag också kollat att allt var OK i elcentralen. Kollat / Efterdragit skruvarna.

 

Och mätt upp krypströmmen. För att bedömma skicket på tvättmaskin, den är ju begagnad.

 

 

Eftersom det inte är snyggt gjort, oproffsigt.

 

Så finns ju risken för spänning i plåthöljet.

Skulle aldrig gå i närheten av den, röra den.

 

Att stå barfota på det fuktiga golvet och röra den........

 

Har inte en elektriker svarat för jordningen kan det bli prästen som få göra det.

Så Stefan håll dig undan från den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Så Stefan håll dig undan från den.

 

Absolut, jag får se till att ha varit på toaletten innan jag besöker kompisen.

Att duscha där är rena självmordsuppdraget, enligt dig.

 

Hemska tanke på vad som kan hända.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2007-08-09 10:34:05 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...