Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderingar kring 3D-inställningar


danh35

Rekommendera Poster

Tjena RN! :-)

 

Ursäkta den långa tiden till svar, men jag har varit och rest överallt senaste tiden så jag kommer knappt ihåg vart jag bor längre.

 

Perfekt att du hittat en låda som verkar uppfylla dina högt ställda krav. Jag gillar inte heller riktigt utseendet på den låda du länkar till, men det är väl kanske svårt att kombinera bra utseende med bra funktion när det gäller lådor.

 

Jag har inte kommit någon vart alls i mina inköpartag ännu, det börjar bli dags att ta tag i det här snart. Måste bara först säga upp mig från jobbet så jag får lite fritid :-).

 

Nätdelen du köpte verkar trevlig, 4*18 A på 12 V borde räcka en bit. Jag tror att man måste upp i minst de pengarna du talar om här för att det ska bli någon riktig kvalitet.

 

Nu är det snart dags för helg! Vi hörs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Skapad
  • Senaste svar
Perfekt att du hittat en låda som verkar uppfylla dina högt ställda krav. Jag gillar inte heller riktigt utseendet på den låda du länkar till, men det är väl kanske svårt att kombinera bra utseende med bra funktion när det gäller lådor.

Den gör sig tack och lov bättre i verkligheten än på bild, även om den för tankarna till en "pojklåda" med sina blåa fläktar. :-) Flyttade över prylarna från gamla burken igårkväll och blev väldigt positivt överraskad; processorfläkten går nu mycket lugnare och tystare och grafikkorten har hoppat ner från ca 80 till 60 grader idle! Och då stod ändå ena sidoplåten öppen lite på glänt och luftade gamla lådan (annars var idletempen ca 85!) plus att den hade tre chassifläktar; en för insug och två för utblås.

 

Denna Anteclåda har fyra inbyggda fläktar, ställbara i tre lägen, som jag kör i lägsta varvtalen. Trots de låga varven är kylningen uppenbarligen mycket bra – datorn låter mindre än den gjorde i gamla lådan även fast den går svalare nu.

 

Nätdelen du köpte verkar trevlig, 4*18 A på 12 V borde räcka en bit.

Hoppas den kommer visa sig vara ett bra köp, har inte haft Seasonic förut... Min hederliga gamla Enermax 500W var tvungen att avlastas efter några veckors SLI-körning av 8800GTS – det blev till slut nödvändigt att montera ut det ena kortet (började få bekymmer med omstarter, mycket "stuttering" i spel och dylika tecken). Men nu med nya aggregatet kör jag med två kort igen så få se då hur det utvecklar sig.

 

Trevlig helg! :-)

 

EDIT:

Jag har inte kommit någon vart alls i mina inköpartag ännu, det börjar bli dags att ta tag i det här snart. Måste bara först säga upp mig från jobbet så jag får lite fritid :-).

Det där är ett dilemma, att jobb ska inverka så mycket på fritid. Dessutom är det ett ödets ironi att jobb är nödvändigt för bra fritid (läs möjlighet att skaffa dator, datorer och datorer ;-)).

[inlägget ändrat 2007-09-28 20:33:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas den kommer visa sig vara ett bra köp, har inte haft Seasonic förut...

 

Då får du vara försökskanin på det här aggregatet och om utfallet blir gott så vet jag ju vad jag ska köpa. Tycker du att ljudnivån är ok när du belastar aggregatet hårt?

 

Det där är ett dilemma, att jobb ska inverka så mycket på fritid. Dessutom är det ett ödets ironi att jobb är nödvändigt för bra fritid (läs möjlighet att skaffa dator, datorer och datorer

 

Ja nu på äldre dagar så har jag börjat uppskatta fritid väldigt mycket. Men dessvärre uppskattar jag fortfarande mycket pengar också och det är sannerligen inte lätt att få båda dessa önskemål upplyllda samtidigt. När det gäller datorköpet så ska det dock inte bli några problem, jag känner mig bara lite snål just nu :-).

 

Ha en trevlig helg!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du vara försökskanin på det här aggregatet och om utfallet blir gott så vet jag ju vad jag ska köpa.

Jag har sänt över det till lille Skutt, som f ö kanske är en hare (klargörande kan behövas in den frågan), för utvärdering. ;-) Rapporterna är iaf hittills enbart av godo.

 

Ljudnivån har jag inte tänkt så mycket på... vilket måste betyda att aggregatet inte ens hörs... Från datorn hörs ett dovt hummande av luftstömmen som chassifläktarna (3x120mm samt en 200mm) skapar. Fläktarna snurrar i, vad jag minns nu, bara 800RPM. Det man hör sticker ut är processorfläkten när den varvar upp vid belastning. Jag har förresten lagt i en Opteron 185 också (hade två socket 939-modekort men bara en processor) och den körs med orginalfläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tjena käre RN :)

 

Det var ett tag sen sist, men nu har jag några frågor till dig igen. Mitt datorköp blir uppskjutet gång på gång, men det beror mest på att jag haft så vansinnigt mycket annat att tänka på den senaste tiden.

 

Det jag undrar är vilket operativsystem som fungerar bäst i vilka sammanhang. Fungerar Vista till alla spel som har några år på nacken t.ex.? Skulle bli evigt tacksam om du kunde ge lite råd kring detta och vilket OS som är att föredra till en ny dator. Jag vet att du har god erfarenhet kring detta eftersom du kör med alla möjliga OS som jag har förstått det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå gamle vän! :-D

 

Jag vet att du har god erfarenhet kring detta eftersom du kör med alla möjliga OS som jag har förstått det.

Vad gäller Microsoft-OS har man väl lite vana; det är t o m så att jag fortfarande behärskar DOS, om än knaggligare än förut (många använde t ex Windows 3.1 under lång tid). Sedan har det rullat på med Win95-ME, NT (vilket jag har MCSE för version 4), 2000, XP32 & 64 och nu senast har jag bekantat mig med Vista x64 under ca ett halvårs tid. Så om man får säga det själv är jag väl bevandrad i MS-världen men har dock mycket bristfälliga erfarenheter av t ex Linux, Novell, Unix etc. MS har alltid sas varit "mitt" område ute på fältet och hemma är det deras OS som gällt tack vare att min främsta metod att koppla bort den gråa vardagen är datorspelande, där de har den klart mest överlägsna plattformen att erbjuda. Men hade det inte varit för området spel hade jag utan tvekan börjat bekanta mig mer med kanske Ubuntu...

http://www.ubuntu.com/

 

Med detta sagt så gissar jag att till en hemmaburk är det hursomhelst MS du är intresserad av? Själv har jag både XP64 och Vista x64 på huvudburken; det senare kunde absolut inte ersätta XP för ett halvår sen och även om utvecklingen går åt rätt håll (till Vistas fördel) så känns det inte riktigt som att det är dags för enbart Vista ännu. Ska du öppna plånboken för ett enda OS tycker jag ändock att det borde få bli Vista, åtminstone ifall du ämnar montera in DX 10-kort i datorn – det har börjat bli tillräckligt moget för det, speciellt som vi också är ännu närmare officiell release av SP 1 nu... men se det här inlägget också:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=990971#991978

 

Fungerar Vista till alla spel som har några år på nacken t.ex.?

Av dem jag har testat har jag inte stött på några bekymmer alls. Som du kanske känner till är DS3D bortplockat iom Vista även om de flesta spel bygger sitt ljud på det (i Vista körs detta emulerat med avsaknaden av hårdvaruacceleration och surround som följd). Spel som bygger på OpenAL körs dock accelererade som vanligt. Creative kom på ett sätt att komma runt bristen med DS3D och lanserade ALChemy genom vilket dessa spel då bör köras. Prövade ALChemy första gången för några veckor sedan med gott resultat. Valde medvetet ett gammalt spel, Baldur's Gate II, som släpptes för sju år sedan. Först utan och sedan med ALChemy; utan var valen för 3D-sound och EAX gråmarkerade i spelet, och med så gick dem att klicka för och ljudaccelerationen visade sig fungera alldeles utmärkt (spelet använder EAX 2.0). Prövade också med Diablo II, som är lika gammalt, med lika gott resultat. Men inte nöjde jag mig med det, prövade Divine Divinity (år 2002) som ALChemy inte hittade och kände igen. Men det var inte så konstigt eftersom det inte låg installerat under Vista utan XP... ;-) Det gick dock att ange manuellt var spelet låg så att accelerationen skulle börja funka ändå, och javisst, kan spela det under Vista och med acceleration utan problem (och detta som sagt trots att det ligger installerat under XP). :thumbsup:

 

Men du får väl ställa fler frågor innan jag fortsätter babbla resten av kvällen också... ;-)

 

EDIT:

Upptäckte under kvällen att ALchemy dessvärre kostar en liten slant för Audigy-serien – bara för det nyare X-Fi erbjuds det kostnadsfritt:

http://connect.creativelabs.com/alchemy/ALchemy%20for%20Audigy/Home.aspx

 

[inlägget ändrat 2007-10-22 00:31:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett härligt svar RN! Det gjorde mig på enormt gott humör och är värt poäng.

 

Med detta sagt så gissar jag att till en hemmaburk är det hursomhelst MS du är intresserad av?

 

Javisst, vilket kanske beror på att jag inte använt något annat. Unix ger mig rysningar än så länge, men det är säkert bra om man bara ids lära sig det.

 

Själv har jag både XP64 och Vista x64 på huvudburken; det senare kunde absolut inte ersätta XP för ett halvår sen och även om utvecklingen går åt rätt håll (till Vistas fördel) så känns det inte riktigt som att det är dags för enbart Vista ännu.

 

Vilka problem är det konkret som du har upplevt som mest besvärande här? I vilka sammanhang kommer Vista till korta? Utan att vara speciellt insatt så får jag känslan av att det bästa egentligen vore, speciellt med den konservativa inställningen jag har, att fortsätta med XP ett tag till och sedan, när tiden är mogen, övergå till Vista. Jag hatar strul med outvecklade drivrutiner osv. utan vill hellre luta mig tillbaka och njuta av den nya datorn.

 

Som du kanske känner till är DS3D bortplockat iom Vista även om de flesta spel bygger sitt ljud på det (i Vista körs detta emulerat med avsaknaden av hårdvaruacceleration och surround som följd).

 

Jag visste att det var något som inte hade stöd i Vista (har nog läste det i något av dina tidigare inlägg), men nu fick jag det ju svart på vitt vad det verkligen var för något. Det här låter i mina öron lite struligt och otillfredställande, men ifall det bara är att tuta och köra som om ingenting hänt efter att ALChemyär att installerat så kan jag nog leva med det. Skulle dock bli förvånad om det var så enkelt, med tanke på hur mycket annat som inte borde strula strular :).

 

Tydligen (i alla fall när denna artikel skrevs) måste man ha ett X-Fi kort för att få mjukvaran gratis, vilket var lite sjukt. Men det är väl ändå ett sånt kort som gäller förstås.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.114351

 

Förresten så verkar den där lådan du rekommenderade tidigare faktiskt vara kanon. Hörde det från en på jobbet som hade en kompis som köpt den. Verkar gå att uppnå både låg ljudnivå och låg temperatur med den. Ett givet val i nuläget. Pyrotech kör också med den i sina Gamerpaket och de brukar ju satsa på kvalitet och låg ljudnivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka problem är det konkret som du har upplevt som mest besvärande här?

Prestandaproblem med betoning på problem... 8800GTS 640MB SLI resulterade i en fps på ca 16 i CoJ DX10-bench ("balanced" i 1280x1024). Ett stort skämt! Det visade sig att Vista inte ens vidarebefordrade grafikdrivarens begäran om kort nr två så i praktiken var endast ett av korten i bruk. Snacka om bortkastat med SLI (eller för den delen Crossfire)..! Nvidia var också en bov i dramat p g a att SLI, fram till drivrutinsversion "jag minns inte nu", inte ens var aktivt för just DX 10-titlar (men nu finns inte det problemet kvar längre). Lösningen är alltså uppdaterad grafikdrivare samt följande Vistafix:

http://support.microsoft.com/kb/936710/en-us

(nu blir fps:en närmare 40 med precis samma inställningar)

 

Datorn har 2GB arbetsminne, en mängd som till en början verkade alldeles för låg, men som visade sig vara helt okej efter följande fix:

http://support.microsoft.com/kb/940105/en-us

 

Fixarna för OS:et tillsammans med vidareutvecklingen av drivrutiner (de för ljudkortet icke att förglömma) gör att Vista, enligt som jag själv har upplevt, nu är en helt okej spelplattform.

 

Följande två...

http://support.microsoft.com/?kbid=938194

http://support.microsoft.com/?kbid=938979

...är som jag uppfattar dem mera allmänna kompatibilitets- och prestandafixar och inte specifikt ämnade för enbart spelprestanda.

 

Tidigare hade jag uppfattningen om att Vista egentligen inte är värt att skaffa före SP 1 men upplever nu att det fungerar åtminstone tillfredsställande bra, så för spel får det därför :thumbsup: av mig. Ingenting är ju bara svart eller vitt, inte ens för datorn som räknar 1 eller 0; t o m processorn befinner sig oftast i en gråzon på vägen mellan närmare noll volt (0) och, för min processor, 1.4 volt (1). Spänningen, vcore, studsar alltså större delen av tiden i gråzonen mellan 0 och 1. :-) Men vad hade det här med saken att göra – inte vet jag? ;-)

 

Det här låter i mina öron lite struligt och otillfredställande, men ifall det bara är att tuta och köra som om ingenting hänt efter att ALChemyär att installerat så kan jag nog leva med det.

Jag saxar från när jag diskuterade saken med Stålis:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=964403#986260

[log]Kan också meddela att jag nu har prövat ALchemy under Vista x64 för skoj skull... Installerade ett gammalt spel, Diablo II, och startade det men "3D-sound" och "environmental effects" var som väntat gråmarkerade i spelet. Installerade sen ALchemy och startade det. En liten programruta dök upp i vilken Diablo II hade hittats och var där i en vänsterkolumn, så det var bara att markera spelet och flytta över det till en högra kolumn i stället och på så sätt ange för programmet att spelet skulle köras genom det. När jag sedan startade Diablo II var ljudvalen inte längre gråmarkerade utan gick att klicka i och 3D-ljudet visade sig sen fungera utmärkt. Ville då pröva med ett till gammalt spel, Baldur's Gate II, och även för det så fungerade det lika smidigt. Tumme upp Båda spelen tror jag använder EAX 2.0...[/log]

Tydligen (i alla fall när denna artikel skrevs) måste man ha ett X-Fi kort för att få mjukvaran gratis, vilket var lite sjukt. Men det är väl ändå ett sånt kort som gäller förstås.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.114351

Ja... men detta är förstås nånting som innebär ökade utvecklingskostnader för Creative – nånstans måste de få in pengarna till det – och Audigy är ändå den förra "gamla" kortserien... Och ska du skaffa ny dator är det förmodligen inget snack om att den ska ha ett X-Fi? Med dess EAX 5.0, 128 kanaler o s v...

 

Förresten så verkar den där lådan du rekommenderade tidigare faktiskt vara kanon.

*host* klart den är kanon eftersom jag föreslog just den! *host* ;)

 

P.S. Man utför en graciös (nåja) bugning för poängen! :-)

[inlägget ändrat 2007-10-23 00:02:37 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen RN :).

 

Om vi nu börjar sammafatta läget och så smått plocka ihop delar så är det väl följande som är spikat så långt (efter 58 inlägg :))

 

 

Låda:

 

Antec NINE HUNDRED

 

Processor:

 

Intel Core 2 Duo E6850

 

Nätagg:

 

Seasonic S12 Energy+ 650W alt.

Cooltek 600W

 

Grafikkort:

Geforce 8800 GTS, förslagsvis av fabrikatet Leadtek.

Minnesmängd: ??

 

Minne:

 

2GB DDR2 PC8500

 

Moderkort:

 

Hårddiskar:

 

Ljudkort:

 

 

Låt oss så fylla på listan med det som fortfarande inte är bestämt. Om vi börjar med grafikkortets minnesmängd så undrar jag om du tycker att det är värt att satsa på 640 MB istället för 320 MB. Utnyttjar ett 8800 GTS den högre minnesmängden eller är det bara bortkastade pengar?

 

[inlägget ändrat 2007-10-24 23:30:36 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hoppar in och så får RN hoppa in sen igen!

 

I vårvintras hittade jag en artikel om hur mycket grafikminne vissa spel krävde, och konsekvenserna när minnet inte räckte till, vilka var ödesdigra för prestandan. Häromveckan gjorde jag ett försök att hitta den artikeln igen, men lyckades tyvärr inte. Däremot hittade jag en annan som handlade om videominne och spel, och därifrån kan jag ta följande exempel på hur mycket videominne som utnyttjas:

 

Dark Messiah 1600x1200 8xAF

0xAA 100 MB

2xAA 206 MB

4xAA 436 MB

 

Doom 3 1600x1200 Ultra Quality 8xAF

0xAA 374 MB

2XAA 397 MB

4XAA 450 MB

 

Så svaret på om minnet utnyttjas fullt ut är att det beror på inställningarna. När minnet tar slut sjunker prestandan som en sten.

 

320 MB verkar vara för lite för den som köper nytt system och tänker sig höga inställningar. Ett exempel på ett av de nya minneskrävande spelen är World in Conflict. Här är HardOCPs slutsatser från deras tester av WiC:

 

To be blunt, the NVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MB does not have enough video memory to play World in Conflict with very high settings. In DirectX 9, it was playable at 1600x1200 with the "High" macro setting, but without AA or AF enabled. In DirectX 10, we had to lower the resolution to 1280x1024, and we still weren't able to enable AA or AF and maintain playability.

The only video card in this evaluation to have any trouble with World in Conflict is the 320 MB equipped GeForce 8800 GTS. There is no denying it: World in Conflict eats video memory for breakfast. Those of you with 256 MB DirectX 9 era cards who have been holding out for a reason to upgrade may have found it, and those of you with a GeForce 8800 GTS 320 MB may have just found your reason to upgrade again.

Sen skulle jag också vilja upprepa vad som har tagits upp i en annan tråd häromdagen, nämligen det att det ska släppas nya grafikkort de närmaste veckorna, så spiken för 8800 GTS kanske inte är så säker... Det handlar alltså om 8800 GT från Nvidia, som lär vara snabbare än 8800 GTS men billigare, och HD3850/HD3870 från Amd/Ati (om namnen nu stämmer), som bl a lär ha DX 10.1-stöd. Om jag förstått det rätt ska det i båda fallen handla om tillgänglighet från första dagen, en sk "hard launch", i Nvidias fall den 29/10 och i Atis fall den 15 el 19/11.

 

På tisdag nästa vecka bör vi veta ett av svaren. :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-10-25 07:33:17 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot hittade jag en annan som handlade om videominne och spel,

Då jag skaffade 8800GTS var 320MB-modellen inte släppt ännu så det var kanske tur att man aldrig behövde ställas inför valet mellan den och 640MB. ;-) När 320MB väl släpptes var den ju en hel tusenlapp billigare så det är ändå lätt att förstå dem som valde att spara in på dessa kronor. Men antagligen hade det för min del ändå fått bli 640MB, inte minst med tanke på att skärmarna hemma är gjorda för 1680x1050. Sambon sitter med 512MB (X1950Pro) för vilket det blir aningen tungt med högsta inställningarna i Sims 2, men sänker man till 1440x900 går det lättare och på köpet blir det en slags konstgjord antialiasingeffekt. :-)

 

Sen skulle jag också vilja upprepa vad som har tagits upp i en annan tråd häromdagen,

Kanske har danh35 redan läst den, men om inte, så finns den här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=992133

 

danh35:

Låda:

 

Antec NINE HUNDRED

 

Processor:

 

Intel Core 2 Duo E6850

 

Snart (förhoppningsvis) kan man nog börja beställa AMD:s kontringar...

 

Nätagg:

 

Seasonic S12 Energy+ 650W alt.

 

Grafikkort:

Ska du skaffa ett av de nuvarande korten föreslår jag det för tillfället näst värsta d v s 8800GTX 768MB (Ultra är ju värstingen). Att det kostar dubbelt så mycket som processorn ser jag som en fullt rimlig ekvation.

 

Men nya kort är ju på gång...

 

Minne:

 

2GB DDR2 PC8500

 

Moderkort:

Prestandan moderkort emellan är idag så pass jämn att det bästa egentligen är att välja efter utrustningen på dem varför valet kan bli lite personligt. Själv har jag exempelvis ingen användning alls för 10 eller 50 firewireportar i moderkortet medan någon annan kanske vill ha 100 sådana. ;-) Ska det vara ett för singelgrafikkort eller SLI/Crossfire? Om du tror dig aldrig komma att använda två grafikkort är det förstås helt onödigt att betala för den extra PCIe-sloten etc. Ska du överklocka? Finns specialbyggda moderkort för det ändamålet. Sitter själv på ett sånt just nu, för socket 939, även om jag inte är nån överklockare (eller, fem procent har jag faktiskt ökat bara "för att"... ;-)).

 

Hårddiskar:

WD Raptor 10000RPM som systemdisk, och med tanke på Vista så gärna då den på 74GB. Packar du sedan in massor av data i övrigt på disken kanske du vill ha en stor men billig 7200-varvare att komplettera med. Men annars föreslår jag Raptor också för övriga data, en på 150GB (sånt man vill ha kvar är ju bara att spara på DVDRW-skiva), eftersom hårddiskar är det som utan konkurrens kan göra datorn olidligt långsam.

 

Här finns också, även om de inte börjat bli kommersiellt gångbara riktigt ännu, flashdiskar samt hybriddiskar...

 

Ljudkort:

Mitt förslag blir ett X-Fi XtremeGamer Fatal1ty

 

Som du kanske har anat är det endel nytt på gång, fast det är det iofs hela tiden så det blir faktiskt aldrig egentligen läge att uppgradera... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Stålis för mycket intressant information! Det ska du definitivt ha poäng för.

 

Och tack för dina härliga förslag RN. Du är verkligen en sann entusiast och det ska du ha heder för. Jag måste dock försöka att bromsa upp lite här medan det fortfarande är möjligt :). Mitt eget förslag lyder därför:

 

 

Låda:

Antec NINE HUNDRED

 

Processor:

Intel Core 2 Duo E6850

 

Nätagg:

Seasonic S12 Energy+ 650W

 

Grafikkort:

8800GTS 640 MB

 

Minne:

2GB DDR2 PC8500

 

Moderkort:

Ej fastställt.

 

Hårddiskar:

2 st Western Digital Caviar SE16 500GB 16MB.

 

Ljudkort:

X-Fi XtremeGamer Fatal1ty

 

 

När det gäller hårddiskarna så ska jag självklart ta ditt förslag i beaktande RN. Rent spontant känns dock Raptor-diskarna lite för små och dyra. Hur använder du dem förresten? Har du systemet på en disk och installationen av spel på den andra?

 

 

Ska det vara ett för singelgrafikkort eller SLI/Crossfire? Ska du överklocka?

Jag tänkte mig nog ett singelgrafikkort. Jag är ingen vän av överklockning men visst uppskattar jag om det går att testa ifall lusten faller på. Annars är det absolut viktigaste för mig stabilitet. Extraordinärt antal portar av olika slag är heller inget jag skulle få någon glädje av utan ett skapligt antal USB-portar räcker gott och väl.

 

Frågan är vad kortet bör klara för minnesfrekvens? De som klarar 1333 MHz verkar ju vara betydligt dyrare än de som har 1066 MHz som maxhastighet. Men detta moderkort ser ju annars ut att vara "lagom" bra:

 

http://www.tinyurl.se/df27

 

Det ska ju klara 1066 MHz och därmed PC8500 med ASUS Super Memspeed Technology om jag inte förstått saken fel? Sen är klarar det FSB 1333 MHz, vilket bör passa en E6850 processor.

 

I specen kan man se följande:

2 x PCI-E x16 (blue @ x16 mode, black @ x4 or x1 mode) supports CrossFire Technology

 

Som jag förstår klarar det alltså Crossfire men inte SLI. Men innebär det i praktiken någon begränsning att den ena platsen bara klarar PCI-E x4? Inte för att det spelar någon roll om jag köper Nvidia men..

 

Som du kanske har anat är det endel nytt på gång, fast det är det iofs hela tiden så det blir faktiskt aldrig egentligen läge att uppgradera.

 

Ja, det är ju alltid jobbigt att det man köper direkt känns som historia. Men om det bara handlar om en vecka tills ett bättre och billigare grafikkort släpps (enl. Stålis inlägg) så är det ju helt klart värt att vänta lite. Och om det även snart kommer nya processorer så.. ;).

 

Hur är det förresten med barnsjukdomar på ny hårdvara? Har ni upplevt något sådant på t.ex. grafikkort? Om detta är fallet så är det ju ett stort chanstagande att köpa ett ny modell av grafikkort samma dag som det släpps. Barnsjukdomar hos mjukvara försvinner ju förhoppningsvis genom uppdateringar, medan buggar i hårdvaran är desto värre att bli av med. När det gäller processorer så kan väl t.ex. en E6850 finnas med olika steppings där man fixat buggar i senare versioner?

 

EDIT: Ser nu att Pyrotech i sitt gamerpaket "Pyro Vortex Gamer" har parat en E6750 (1333 FSB) till ett Asus P5N-E SLI moderkort trots att detta moderkort bara klarar FSB 1066 MHz. Är det alltså inte så noga att moderkortet klarar processorns FSB, eller är det bara Pyrotech som klantat sig? Nu börjar det snurra i skallen av busshastigheter hit och dit och vad som spelar roll eller inte :).

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-27 00:43:46 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant känns dock Raptor-diskarna lite för små och dyra. Hur använder du dem förresten? Har du systemet på en disk och installationen av spel på den andra?

Det finns spel idag som har så långa laddningstider att det blir ett hinder att ens vilja spela dem, åtminstone för mig. Splinter Cell 4 har så löjligt långa laddningstider att jag ärligt talat inte orkade vänta med den tidigare 7200-varvaren med 8MB cache, men nu med 10000 varv och 16MB cache är det mycket mer acceptabelt om än inte helt bra (PATA, SATA I eller II har sekundär betydelse i sammanhanget). Call of Juarez DX 9 har lika långa laddningstider, DX 10-patchen gjorde dem minst fördubblade(!), men å andra sidan laddas precis hela banan in vid ett enda tillfälle i stället för som brukligt är i mindre portioner beroende på var spelaren befinner sig.

 

För mig är en halv eller hel terabyte hårddiskutrymme helt ointressant, jag vill ha prestanda. Den lilla som nu går att få ur traditionella mekaniska diskar. Min dator har totalt inte mer än ca 250GB fördelade över tre Raptordiskar; 36GB för XP64, 74GB för Vista x64, 150GB för spelen och övriga data. Fördelen med SATA förresten är att man kopplar en disk per datakabel vilket innebär att datorns samtliga kan arbeta precis samtidigt (i stället för PATA där enheterna måste vänta på sin tur). När jag startar datorn med XP64 ligger dess växlingsfil på Vistadisken, och vice versa, vilket också ger prestandafördelar.

 

Men detta moderkort ser ju annars ut att vara "lagom" bra:

 

http://www.tinyurl.se/df27

Som jag förstår klarar det alltså Crossfire men inte SLI.

Tja, fast då är det egentligen bara att köra på HD2900XT i stället för 8800GTS 640MB... MEN, ATI-kortet suger så vansinnigt mycket ström att det är svårt att rekommendera enbart p g a den anledningen.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/431/13/

 

EDIT: Ser nu att Pyrotech i sitt gamerpaket "Pyro Vortex Gamer" har parat en E6750 (1333 FSB) till ett Asus P5N-E SLI moderkort trots att detta moderkort bara klarar FSB 1066 MHz.

http://tinyurl.com/2qdf3e

"Front Side Bus 1333/1066/800/533MHz" :)

 

Om moderkortet inte klarar processorns fsb går det omöjligen att få den fungera i det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar datorn med XP64 ligger dess växlingsfil på Vistadisken, och vice versa, vilket också ger prestandafördelar.

 

Vad händer om den andra disken t ex skulle vara urkopplad, kommer Windows att kunna starta i alla fall? Flyttar den växlingsfilen automatiskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om den andra disken t ex skulle vara urkopplad, kommer Windows att kunna starta i alla fall?

Ja man kan använda datorn utan växlingsfil men det är inte att rekommendera eftersom det, även om det kan tyckas bakvänt, kan ge starkt försämrade prestanda. Minns en gång för många år sen när jag felsökte lillebrorsans dator (XP) och dess underligheter med prestandan och det visade sig bero på att växlingsfilen var helt avstängd.

 

Flyttar den växlingsfilen automatiskt?

Nej, inte om man bara har styrt växlingsfilen till en enda disk eller partition. Saknar systemdisken växlingsfil blir det iofs problem vid en systemkrasch och Windows ska skriva viss felinformation, men det känns inte som hela världen för mig...

 

EDIT:

danh35 skrev:

Hur är det förresten med barnsjukdomar på ny hårdvara? Har ni upplevt något sådant på t.ex. grafikkort?

Det är nog inte särskilt vanligt enligt min uppfattning iaf... Tror inte att vare sig AMD/Ati eller Nvidia anser sig ha råd med sådana misstag. Många gånger får man vänta i det oändliga på utlovad hårdvara (ökända papperslanseringar) men bättre det än att produkter inte är helt färdiga vid lanseringarna. Och även om jag varit med om att en uppdatering av vga-biosen var helt nödvändig så är även det sällsynt...

 

Men att en produkt ska ha nått fullständig perfektion vid lansering kommer nog alltid att vara en utopi, därav t ex de olika steppings du nämner om processorer ur samma serie. Och kollar jag mina grafikkort med gpu-z står där om första kortet revision A2 medan det andra, som köptes flera månader senare, är revision A3. Korten har också olika biosversioner med är i övrigt identiska.

 

Barnsjukdomar hos mjukvara försvinner ju förhoppningsvis genom uppdateringar, medan buggar i hårdvaran är desto värre att bli av med.

Apropå hårdvara minns jag att det för flera år sedan fanns en AMD Duron, av tidig version, som kunde orsaka grafikfel vid visning av bmp-bilder, det har funnits P 4:or som räknat fel o s v... och sådana gånger blir det såklart tid för att nyttja garantin.

[inlägget ändrat 2007-10-27 12:03:29 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre diskar i datorn nu och har funderat på att lägga växlingsfil på en annan disk. Eller kanske den ligger bäst på Raptorn?

 

Om man av nån anledning behöver plocka ut en disk kan man ju behöva använda datorn ändå men då är inte prestanda viktigt, bara det funkar.

 

Nej, inte om man bara har styrt växlingsfilen till en enda disk eller partition.

 

Så man kan dela upp den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre diskar i datorn nu och har funderat på att lägga växlingsfil på en annan disk. Eller kanske den ligger bäst på Raptorn?

Ifall de andra snurrar i 7200 kanske man måste ta fram tiduret och helt enkelt mäta tiden det tar vid diverse olika operationer, med växlingsfilen först på Raptorn (systemdisken) och sedan inte..? Enligt en förträfflig lista i Datormagazin för några nummer sedan så låg prestandan i min gamla 7200-varvare på 45MB/s, enligt som jag minns det iaf (hittar inte numret nu), medan Raptorns var mer än det dubbla. Då är det nog diskutabelt om man hade tjänat något alls på att ha växlingsfilen på den senare...

 

(att själva gränssnitten PATA till SATA II tillåter överföringshastigheter på mellan 133 till 300MB/s är lite löjligt när diskarna inte kan leva upp till ens en tredjedel av den högre siffran)

 

Så man kan dela upp den?

Då jag fortfarande hade 7200-varvare också i datorn så skapade jag en växlingsfil på varje fysisk disk för då avgör en algoritm i Windows vilken av dem som ska användas (den på den för tillfället minst ansträngda disken). Uppdelningen görs iaf (i Vista) från:

Startmenyn och högerklicka Dator -> Egenskaper -> Avancerade systeminställningar -> Avancerat och Inställningar under Prestanda -> Avancerat och Ändra...

 

[inlägget ändrat 2007-10-28 03:33:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, fast då är det egentligen bara att köra på HD2900XT i stället för 8800GTS 640MB.

 

Eftersom jag är inne på Nvidia så är det kort jag föreslog kanske inte så vettigt eftersom jag aldrig kommer att utnyttja CF-möjligheten. I så fall skulle det ju bara bättre att köpa ett P5N-E SLI eller kanske P5N32-E, så finns i alla fall möjligheten att utöka med ytterligare ett kort. Har inte hunnit utröna vad skillnaden mellan dessa kort är annat än att de har olika chipset. Men vad det i praktiken innebär har jag ingen aning om? F.ö. finns det ju en miljon andra chipset att välja mellan:

 

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11

 

Vad ska man tänka på när man väljer bland dessa chipset? Är något bättre än det andra?

 

http://tinyurl.com/2qdf3e

"Front Side Bus 1333/1066/800/533MHz" :)

 

Tack! Jag gjorde misstaget att titta på infon här, vilken uppenbarligen inte stämde (den svenska ASUS-sidan som jag råkade befinna mig på just då hade inte ens produkten listad):

http://www.tinyurl.se/4ca8

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-28 17:14:32 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall skulle det ju bara bättre att köpa ett P5N-E SLI eller kanske P5N32-E,

Är du i allmänhet tveksam till att använda SLI hade P5N32-E verkligen varit ett meningslöst köp – Quad-SLI?! ;-)

 

Asus gör annars inga dumma moderkort alls. Sitter själv också på ett sådant just nu. :)

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=226&l4=0&model=744&modelmenu=1

 

Är mycket nöjd med det bortsett från att biosen saknar C'n'Q-stöd för Opteron 185 (som kom sent till socket 939). :-/ Med X2 4800+ fungerar det dock bra, även under Vista.

 

Vad ska man tänka på när man väljer bland dessa chipset?

Vad har du för behov av extra finesser och funktioner? Prestandamässigt skiljer det inte nämnbart mycket mellan dem men det kan finnas skillnader som t ex typ av ljudkretsar, dual channel, integrerad grafik m m. En sak man inte bör bortse ifrån är servicen tillverkaren lämnar i form av drivrutiner. Som konsument anser jag att man kan kräva bra tillgång på stabila drivrutiner till diverse olika OS – annars är det inte mer än att välja någon annan chipsettillverkare i stället.

 

T ex så hade Nvidia från början inga planer på Vistastöd till det nu litet äldre Nforce 4, men efter mycket knorrande i bl a olika diskussionsforum så finns det nu drivare, stabila sådana också iaf som jag upplever dem.

 

Är något bättre än det andra?

Nja, ett som är bättre för den ena kan vara sämre för den andra... Tänker t ex på att det finns chipset som använder ljudkretsar ifrån Creative medan en vanlig lösning idag är HD-audio. För filmälskare spelar det liten roll vilket av dem man spelar upp filmen på, bägge fixar t ex Dolby Digital, medan för spelare är såklart Creativekretsarna att föredra tack vare EAX Advanced HD.

 

Nåväl... vet inte om det här inlägget egentligen sa så mycket, men allmänt babbel ibland kanske inte skadar... :-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, testar nu att lägga den på alla tre diskarna, får se vad som händer.

 

Det är svårt att mäta saker, jag har inget speciellt fall som jag kan upprepa för att ta tid på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker t ex på att det finns chipset som använder ljudkretsar ifrån Creative medan en vanlig lösning idag är HD-audio.

 

Detta saknar väl dock helt betydelse för mig med tanke på att jag tänker ha ett externt ljudkort. Eller har jag missat något?

 

Apropå Stålis förslag på 8800GT. Det verkar inte vara ett dumt köpt alls om man vill vara lite ekonomisk:

http://www.tinyurl.se/588

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta saknar väl dock helt betydelse för mig med tanke på att jag tänker ha ett externt ljudkort. Eller har jag missat något?

Nej, men som jag sa så var det också bara allmänt babbel... Mig veterligen finns det inte heller några integrerade kretsar baserade på X-Fi (EMU20K1) så ett separat ljudkort är förstås ändå rekommendera för en spelmaskin.

 

Apropå Stålis förslag på 8800GT. Det verkar inte vara ett dumt köpt alls om man vill vara lite ekonomisk:

Ja, Stålis kommer in helt kort ibland och lyser, och poängen jag gav åt honom var egentligen mest bara för att han kom in här och hjälpte till litegrann. :-)

 

Stackars AMD får det nog inte så lätt nu med ATI-korten... ;-) En sak värd att notera om 8800GT är att det upptar endast en kortplats till skillnad från GTS som fläskar ut sig över två platser. Det gör att på mitt moderkort, med GTS SLI, går det bara att använda en enda av dess tre pci-platser, och där sitter det förstås ett X-Fi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak värd att notera om 8800GT är att det upptar endast en kortplats till skillnad från GTS som fläskar ut sig över två platser.

 

Ja det är ju en betydande skillnad korten emellan. En nackdel som detta verkar medföra enligt artikeln i TH är dock att mera värme sprids i lådan.

 

Jag har nu besökt OC här i Luleå och diskuterat kring ett nytt paket. Jag fick då också chansen att titta på olika chassin live. Och jag måste säga att det chassi jag fastnade för var Antec P182, vilket utstrålade en härlig kvalitet samtidigt som det erbjuder gott om utrymme, är ljudisolerat (något som jag värderar högt) samt erbjuder anständig kylning:

 

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09182#

 

Tror bestämt att det klarar av att hålla temperaturen inom rimliga gränser med den konfiguration som blir aktuell för mig, såvida inte 8800GT sprider ut massor av sin värmeproduktion direkt i lådan istället för bak.

 

I övrigt har inga nämndvärda ändringar från det vi diskuterat tidigare kommit på tal. Moderkortet jag just nu har bestämt mig för är detta:

 

http://www.tinyurl.se/42b

 

Vad Raptordiskarna anbelangar så hävdade försäljaren att de inte kunde komma på tal om man vill ha en tyst dator. Håller du med om detta RN?

 

Ett stort problem jag upptäckte nu då jag började mäta lite är dock att det inte räcker med att bara byta dator utan jag måste också byta skrivbord (alternativt bygga om det befintliga) för att den nya lådan ska rymmas på djupet. Jag har nämligen en störande balk som går rakt över skrivbordet där bak. Skit också säger jag bara :).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Raptordiskarna anbelangar så hävdade försäljaren att de inte kunde komma på tal om man vill ha en tyst dator. Håller du med om detta RN?

 

Raptordiskar är ju datorvärldens boxersexa = ljuv musik :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...