Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderingar kring 3D-inställningar


danh35

Rekommendera Poster

De första spelen började dyka upp redan för ett par år sen, t ex Call of Duty 2, Oblivion, Quake 4, Serious Sam 2 etc.

Här kan man tillägga att spel även får patchar som gör att de utnyttjar två eller flera kärnor, senast Stalker iom patch 1.0004. Valve ska göra så att alla Sourcespel får det i en kommande uppgradering inför HL2: Episode 2 och det beryktade Bioshock är tydligen redan väldigt optimerad för dubbla kärnor. Så go-dual-go!

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Skapad
  • Senaste svar
Här kan man tillägga att spel även får patchar som gör att de utnyttjar två eller flera kärnor, senast Stalker iom patch 1.0004.

Jag har för mig att så var fallet med Call of Duty 2, åtminstone funkade stödet för dual core dåligt alldeles från början varför spelet senare patchades. Men ökningen blev ändå inte särskilt nämnvärd i just det spelet även om andra lir kan få väldiga ökningar – CoD 2 suger framför allt musten ur grafikkortet och är i själva verket optimerat för att dra stor nytta av SLI snarare än dual core.

 

Intressant iaf det om Stalker 1.0004 och dual core! Spelade själv 1.0001 och gick m a o miste om detta. Men alla patchar och diverse moddar kommer förstås vara bra till när man vill spela det igen och då till ett annat slut än sist.

 

Valve ska göra så att alla Sourcespel får det i en kommande uppgradering inför HL2: Episode 2...

En sak jag vill tillägga om H-L 2 är att om man använder 64-bitars OS så tankar Steam ner en 64-bitarspatch och konverterar om spelet (jämför med Far Cry som man måste patcha själv). Detta vill jag minnas även gällde för Lost Coast men av någon anledning blev aldrig Episode One, som ju var den första egentliga expansionen, i någon 64-bitarsversion. Bara nu inte stegen mot 64-bitarsspel har stannat av för mycket... det började ju så bra med initiativen som kom för ett par år sen. Att dual core-stöd blir mer och mer vanligt är jättebra, men varför verkar intresset för att också koda 64-bitars vara så svalt..?

[inlägget ändrat 2007-08-29 05:17:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu försöker du bara göra mig förlägen igen!

 

Nej inte alls ;-). Hursomhelst så skulle det ju inte lyckas med tanke på din egen utsaga i annan tråd :-).

 

Håll ut några månader till eftersom det är saker på gång ifrån AMDs sida.

 

Det ska nog gå bra. Då får jag ju lite tid på mig att förkovra mig i ämnet.

 

Att köpa enkelkärning processor idag tycker jag inte att man ens ska överväga utan det är minst två kärnor som gäller numera. Man har ju ofta massor av program igång i bakgrunden även när man spelar...

 

Ja, när mitt antivirusprogram startar en uppdatering under ett spel så blir det fps-dropp som heter duga. Det blir också betydande försämring av prestanda när jag pratar i Skype samtidigt som jag spelar (vilket kan vara väldigt trevligt i online-spel). Skulle vara oerhört skönt om datorn hanterade detta utan problem.

 

En sak jag undrar över är hur Windows hanterar dubbla kärnor. Hade det stöd för dubbla kärnor redan från början eller har det kommit med någon patch? Om man ska få någon nämnvärd prestandavinst med multipla kärnor när man kör flera program samtidigt så måste väl själva OS:et ha stöd för detta? Eller vinner man på det ändå?

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-29 19:02:36 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara oerhört skönt om datorn hanterade detta utan problem.

Jag skulle ha fått både högt blodtryck och kort därefter blödande magsår av att ha en dator som inte kan hålla flera bollar i luften samtidigt. Kanske är det datorstressen som fick mig att byta ut alla diskar till WD Raptor. Har tre sådana; en för XP64, en för Vista x64 samt en för spelen och övrig data. Men trots 10000-varvarna med 16MB cahce håller jag på att få krupp av laddningstiderna. När hybriddiskarna (kombinerade flashdiskar och vanliga sådana) blir kommersiellt gångbara kommer jag jubla så att fönsterrutorna pulvriseras.

 

En sak jag undrar över är hur Windows hanterar dubbla kärnor. Hade det stöd för dubbla kärnor redan från början eller har det kommit med någon patch? Om man ska få någon nämnvärd prestandavinst med multipla kärnor när man kör flera program samtidigt så måste väl själva OS:et ha stöd för detta?

Att OS:et klarar fler än en kärna är en grundförutsättning för att det öht ska fungera. En kärna räknar på en tråd och OS:et nyttjar följaktligen två trådar för dual core-processorer (Intels hyper threading innebär dock två trådar per kärna (klarar din P4:a förresten inte HT?)). Programmet eller spelet ifråga måste dock vara programmerat för att kunna dra nytta av flertrådsteknik men de som gör det får också en prestandahöjning på i runda tal 70%. Likställ dock inte HT med dual core då det senare i praktiken fungerar som två helt separata processorer, med egen räknekapacitet och eget cacheminne (Intels kärnor delar dock på samma cache). Windows behandlar också en dual core-processor som om det vore två skilda processorer. XP Pro kan hantera två processorer, eller kärnor. Så ifall man satsar på Intels Quad duger det alltså inte med det OS:et.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha fått både högt blodtryck och kort därefter blödande magsår av att ha en dator som inte kan hålla flera bollar i luften samtidigt.

 

Ja, jag sa ju att jag var sugen på att byta, men då kommer du och säger att jag ska vänta i flera månader :-).

 

Kanske är det datorstressen som fick mig att byta ut alla diskar till WD Raptor. Har tre sådana; en för XP64, en för Vista x64 samt en för spelen och övrig data.

 

Jaha, så det är det som gäller nu, här gäller det att hänga med i svängarna (tur att du gett mig flera månader till detta). Kör du dessa i någon RAID-konfiguration för att öka prestanda? Kräver det något speciellt moderkort för att använda din konfiguration eller går det bra på alla nya kort?

 

XP Pro kan hantera två processorer, eller kärnor.

 

Visst har även Home fullt stöd för dual core (dock inte två processorer)? Inte för att jag tänker köra Home när jag byter dator men det kan ändå vara bra att veta.

 

 

Föredrar du förresten XP64 framför det vanliga 32-bitars XP? Du skrev ju att intresset för att koda 64-bitars är så svalt.. så hur fungerar det ihop med alla spel du testat? Eller har du även 32-bitars XP?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag sa ju att jag var sugen på att byta, men då kommer du och säger att jag ska vänta i flera månader :-).

Ber om ursäkt, jag menade inte att tala med kluven tunga nu. ;-)

 

Kör du dessa i någon RAID-konfiguration för att öka prestanda?

Nej det gör jag inte, och även om man skulle kunna köra RAID 5 med tre diskar så har mina sådana helt olika storlekar. RAID 0 (utan redundans) presterar förvisso bra men det gör Raptorn också:

http://www.tomshardware.se/lagring/harddisk/200602061/wd1500ad_raptor_x-07.html

 

Kräver det något speciellt moderkort för att använda din konfiguration eller går det bra på alla nya kort?

Det är vanliga SATA 150-diskar och går således att koppla till såväl SATA som SATA II-portar i moderkortet.

 

Visst har även Home fullt stöd för dual core (dock inte två processorer)?

Det vågar jag inte svara på utan här har nog Maratonmannen mer att komma med. Stödet för antal processorer är iaf i princip samma sak som stödet för kärnor. Detsamma gäller f ö hyper threading – kör du en dual core-processor som samtidigt har HT uppfattas den som fyra processorer varför det inte heller duger med XP Pro.

 

Föredrar du förresten XP64 framför det vanliga 32-bitars XP?

Ja det gör jag, det finns ju trots allt 64-bitarsprogram även om jag tycker att de borde vara fler... Är väl mest besviken över att 64-bitarsspelen inte är fler, men jag kan åtminstone köra H-L 2, Far Cry och Chronicles of Riddick (eller vad det hette) i 64-bitarsvarianter. Gillar stabiliteten i XP64 som f ö baseras på Windows Server 2003.

 

...hur fungerar det ihop med alla spel du testat?

Det fungerar utmärkt med 32-bitars spel i såväl XP som Vista i 64-bitarsvarianterna. Det enda som måste vara 64-bitars är drivrutinerna. I några fall, t ex Splinter Cell 3 och Vampire: Bloodlines, har spelens installationsprogram klagat då de inte känt igen XP64. Men då har det bara varit att byta ut msi-filen till en manipulerad sådan och bränna en ny skiva. I de fallen har det alltså varit installationsprogrammen som försökt sätta käppar i hjulet även om själva spelen ändå har funkat utmärkt sen. Man skulle kunna tro att det inte vill fungera med lite äldre spel men jag har faktiskt kunnat spela så gamla som Grim Fandango och Baldur's Gate (från 1998) på XP64 utan några som helst problem.

 

Eller har du även 32-bitars XP?

Jag har en bärbar med XP Home men det beror på att det kom förinstallerat och jag har inte orkat byta det till nåt annat. ;-) Förresten!! Den har ju för tusan en Intel Core 2-processor så nog fixar XP Home fler än en kärna! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för utläggningen. Den renderar poäng, trots att du ett tag talade med kluven tunga ;-).

 

Men då har det bara varit att byta ut msi-filen till en manipulerad sådan och bränna en ny skiva.

 

Här får du förklara gärna lite närmare vad och hur du menar istället för att bara briljera med dina kunskaper :-).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får du förklara gärna lite närmare vad och hur du menar istället för att bara briljera med dina kunskaper :-).

Jag vet inte om det var nåt särskilt att briljera med, åtminstone var det inte min avsikt... :) Men msi-filen är då alltså installationsfilen vilken innehåller uppgifter om "tillåtna" OS att installera spelet på vilket förstås kan vara bra vissa gånger – är det ett Direct3D-spel är det ju bra om den klagar om man försöker installera det på Mac-OS – medan det andra gånger kan vara till hinders... Spel som funkar på XP32 funkar trots allt även på XP64 även om msi-filen bara innehåller uppgifter om XP/2000 (Win 9x/ME stöds ofta inte längre).

 

Mitt exemplar av Splinter Cell 3 är en orginalskiva men tyvärr vill det som sagt inte installeras på XP64. För att få det att funka hämtar man en anpassad msi-fil från sidor i lagens gråzon, kopierar skivan till hårddisken och ersätter den befintliga msi-filen och bränner sedan en ny skiva. Men tyvärr har man ju då skapat sig en piratkopia vilket jag struntar heligt i eftersom jag trots allt har gett några hundra för spelet. Men denna piratkopia kan självfallet inte få igång spelet, även om installationen nu kommer att lyckas, så man får helt enkelt byta ut ett helt gäng spelfiler till knäckta varianter. På liknande sätt får man lov att göra med Vampires. Tillåtet eller inte? Ger jag blanka f-n i!

 

Dessa spel är iaf de enda jag stött på som har varit så pass omständiga att få fungera på XP64 – nio av tio har funkat direkt från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, man tackar för infon!

 

När det gäller processorer, är det inte bara att skaffa sig en Intel Core 2 Duo E6850, rejält med minne, ett par snabba diskar och ett GF8800GTS? Matchar inte denna processor grafikkortet rätt så bra tror du, eller blir den en flaskhals?

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-30 18:10:47 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller processorer, är det inte bara att skaffa sig en Intel Core 2 Duo E6850, rejält med minne, ett par snabba diskar och ett GF8800GTS?

Har du inte tålamod att vänta och se vad AMD:s Phenom kommer gå för (vilket jag själv knappast skulle haft med P 4 i burken ;-)) så javisst hade det varit helgrymt med E6850! Med en sådan otroligt snabb processor hade det var värt med 8800U också, eller 8800GTS SLI (kanske hellre HD2900XT Crossfire). Jag menar: skaffa i så fall hellre två av de sistnämnda korten än ett 8800U – du får då högre prestanda vid ganska likartade prisnivåer.

 

Förut har jag ju predikat mina doktriner mot SLI/Crossfire – DX10 gjorde dock att nån faktisk nytta med två kort började skönjas, åtminstone med den prestanda nuvarande kortgenerationen har.

 

Hur mycket minne hade du tänkt, två gigabyte eller? Var då medveten om att alldeles nya spel är så krävande att 2GB-gränsen är på vippen att passeras, och det skulle inte förvåna mig om kommande och efterlängtade titlar som Crysis, Alan Wake m fl kommer må bättre av ännu mer minne. Tänker då främst också på DX10-lir som kommer köras på Vista som i sig är väldigt minneshungrigt. Än så länge behövs inte mer än 2GB – inte ens för DX10-liret Bioshock – men man gör nog iaf klokt i att lämna minnesslotar lediga för framtida behov.

 

P.S. Ju högre grafikinställningar man använder desto mindre betydelse får processorn, och vice versa. Så ifall du vet med dig att grafikinställningarna kommer fläskas på ordentligt, så ta gärna lite billigare processor och dyrare grafikkort, för då kommer det mest att hänga på vad kortet verkligen går för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du godkänner valet av processor :). Om vi så går in på detaljer så måste jag höra om du har koll på om det finns matchande minnen till rimlig kurs för den höga busshastighet som denna processor har (1333 MHz).

 

Jag menar: skaffa i så fall hellre två av de sistnämnda korten än ett 8800U – du får då högre prestanda vid ganska likartade prisnivåer.

 

Det skulle ju vara grymt men jag hade nog tänkt att börja med bara ett kort. Så länge man inte lirar DX10-spel så borde det ju räcka bra. Det är väl ändå inga kort som är riktigt mogna prestandamässigt för DX10 ännu, enligt vad jag sett att du skrivit tidigare.

 

Hur mycket minne hade du tänkt, två gigabyte eller?

 

Jag hade nog tänkte mig 2GB till att börja med. Men är det matchande par som gäller nu också för att öka hastigheten (dvs. dual-DDR), eller går det lika bra att bara använda en modul på 2GB? Om det förstnämnda gäller så går det ju åt minst 2 slotar.

 

Så ifall du vet med dig att grafikinställningarna kommer fläskas på ordentligt, så ta gärna lite billigare processor och dyrare grafikkort, för då kommer det mest att hänga på vad kortet verkligen går för.

 

Nästa dator ska klara av att fläskas på hyffsat bra med. Jag hatar egentligen när man måste oroa sig för att datorn ska klara av att hantera tunga partier i ett spel. Dessutom hoppas jag att problemet med att hålla många bollar i luften samtidigt ska bli ett minne blott. Och då behövs det väl en snabb processor också.

 

Har du förresten hittat några bra länkar som jämför processorer, minnen osv. med varandra?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-31 17:16:08 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du godkänner valet av processor :).

Förnuftsmässigt kan man ju inte heller annat än godkänna en så pass snabb processor... :) Men ville ändå kolla upp vad man får av AMD för en liknande summa, nämligen X2 6400+ (blir tydligen den sista av K8-arkitekturen) som även den är ruskigt snabb men verkar generellt dock ligga mer i nivå med E6750 iaf enligt vad jag sett om den. Vill du ha absolut snabbast möjliga är det nog inget snack om att det är E6850 datorn ska ha, men annars kan du nog ta ifrån tillverkaren som ligger varmast om hjärtat i stället.

http://tinyurl.com/2b7ljz

http://tinyurl.com/2x297q

 

Om vi så går in på detaljer så måste jag höra om du har koll på om det finns matchande minnen till rimlig kurs för den höga busshastighet som denna processor har (1333 MHz).

Ja du, det blir nog t o m långt dyrare än vad processorn kostar, varför det också kan vara vettigt satsa på den lite äldre E6700 och sedan kombinera denna med PC8500-minnen (1066MHz) – du tjänar också på något billigare processor men dyrare grafikkort.

 

Men är det matchande par som gäller nu också för att öka hastigheten (dvs. dual-DDR), eller går det lika bra att bara använda en modul på 2GB?

Jag har iaf aldrig sett att dual-DDR nånstans i det här sammanhanget inte skulle gälla fortfarande, men däremot det att minnena blir snabbare (el i första hand mer strömsnåla) iom DDR3. Och grafikkort kan ju numera t o m använda DDR4 (började ATI med redan iom X1950XTX för DX 9.0c).

 

Har du förresten hittat några bra länkar som jämför processorer, minnen osv. med varandra?

Ja jag har några favoritsidor som jag gärna återgår till. Annars är ju Google också en trogen tjänare. :)

 

http://www.anandtech.com/

http://www.firingsquad.com/

http://www.tomshardware.se/

http://www.xbitlabs.com/

 

Under länkarna ovan finns det mesta man öht behöver veta nånting om, exempelvis svaret på meningen med livet plus diverse övriga frågor. ;-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack igen RN!

 

Under länkarna ovan finns det mesta man öht behöver veta nånting om, exempelvis svaret på meningen med livet plus diverse övriga frågor.

 

I såna här sammanhang är det ju precis meningen med livet man måste ifrågasätta, så det är ju en oerhörd tur att även sådan info finns tillgänglig :).

 

Annars är ju Google också en trogen tjänare.

 

Jag föredrar faktiskt att söka på RN istället för på Google när det gäller datorrelaterade länkar. På så sätt får jag för det mesta alltid träff på de mest relevanta länkarna, även om svarstiden är något längre :).

 

Ja du, det blir nog t o m långt dyrare än vad processorn kostar, varför det också kan vara vettigt satsa på den lite äldre E6700 och sedan kombinera denna med PC8500-minnen

 

Det här var ju förstås inte nått vidare. Här kommer vi ju in på det här om hur viktigt det är att matcha bussfrekvens hos processor och minne. Det kanske inte gör så mycket om man kombinerar PC8500 med E6850. Har du någon koll på detta? Tror du inte att PC8500 + E6850 ändå ger avsevärt högre prestanda än PC8500 + E6700? Eller så får man vänta lite tills priserna på snabbare minnen har sjunkit helt enkelt. Men då har väl även nya processorer lanserats och därmed är man i en liknande situation igen :).

 

Nu ska jag börja läsa lite i länkarna du gav mig.

 

EDIT:

På tal om att välja E6700 istället för E6850. E6700 är ju inte nämnvärt billigare än E6850 vad jag funnit (på t.ex. datorbutiken t.om. 600 kr dyrare). Kan det då finnas något mening med att välja E6700 istället?

 

[inlägget ändrat 2007-09-01 14:06:56 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar faktiskt att söka på RN istället för på Google när det gäller datorrelaterade länkar.

Jag prövade faktiskt att googla på RN, första träffen ledde till Wikipedia som påvisar att det verkligen inte finns mycket att säga om mig! ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/RN

(Fotnot: nej, jag jobbar inte åt Royal Navy – de saknar helt en bas i norra Sveriges fjällvärld ;-)).

 

Det kanske inte gör så mycket om man kombinerar PC8500 med E6850. Har du någon koll på detta? Tror du inte att PC8500 + E6850 ändå ger avsevärt högre prestanda än PC8500 + E6700?

Även om minneshastigheten är viktig, vilket jag försökte påvisa för ett par år sen med DDR200 vs DDR400...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=774539#775665

...så visst piskar E6850 sannolikt rumpan röd på E6700 oavsett om minneshastigheterna är desamma.

 

Eller så får man vänta lite tills priserna på snabbare minnen har sjunkit helt enkelt. Men då har väl även nya processorer lanserats och därmed är man i en liknande situation igen :).

Därav en anledning till varför jag tycker det är i princip meningslöst att vänta på nya grejer. Vill minnas att jag predikade om detta för ett par år sen också, sökte i forumet och fann några av "våra" gamla trådar och blev helt nostalgisk! :-D Stötte också på namn (signaturer) på endel folk som jag undrar var de har tagit vägen nånstans, exempelvis erik6 som var grym på kyllösningar etc. Den som, av dem jag har sett, nu verkar vara av liknande kaliber på området är jannejanne. Här fanns iaf min tre år gamla predikan mot att vänta vid köp av komponenter... ;-)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=623020#624010

 

På tal om att välja E6700 istället för E6850. E6700 är ju inte nämnvärt billigare än E6850 vad jag funnit (på t.ex. datorbutiken t.om. 600 kr dyrare). Kan det då finnas något mening med att välja E6700 istället?

Nej då finns det verkligen ingen mening! Ska du skaffa ny prestandaburk så vad spelar då en femhundring hit eller dit för roll? Jag har åsyftat mer i generella prestandasammanhang att man tjänar på att köpa lite billigare och långsammare processor och använda pengarna som blir över till ett snabbare grafikkort i stället. Man bör (ska) exempelvis hellre köpa 8800GTS framför 8600GTS, HD2900XT framför HD2600XT o s v. EDIT: Bara för att förtydliga så...

Hellre E6700 plus HD2900XT än E6850 plus HD2600XT!

 

P.S. Här stod det nånting viktigt angående processorns betydelse i Bioshock och förmodligen även andra titlar baserade på Unreal Engine 3.0:

http://www.tweakguides.com/Bioshock_9.html

[log]BioShock and Dual/Multi-Core CPUs

Something that will come as good news to dual or quad core CPU owners is that BioShock is a game which is specifically designed to properly utilize multi-core CPUs. Running it on my dual core system, I notice both cores are at times reaching close to 100% each, which marks the first time I've seen a game actually using the CPU to its limits. This means that if you're after a performance boost in BioShock, and indeed other upcoming titles especially those based on the Unreal Engine 3.0, then you should seriously consider a multi-core CPU and not just focus on upgrading the graphics card alone.[/log]

[inlägget ändrat 2007-09-02 02:55:56 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sökte i forumet och fann några av "våra" gamla trådar och blev helt nostalgisk!

 

Ja, visst blir man! Jag tycker att det är härligt att titta tillbaka lite på våra långa deltaljerade utredningar kring både det ena och det andra. Det var en trevlig tid då jag själv gick från att knappt ha öppnat datorn till att plötsligt ha bytt ut allt i den. De uppgraderingar jag gjorde kanske inte var försvarbara ekonomiskt alla gånger, men så länge man har kul och lär sig något intressant så spelar ju pengarna mindre roll.

 

Det jag funderar på om jag byter dator igen snart är om jag ska köpa lösa delar och försöka mig på att montera ihop den själv, eller om jag ska köpa en färdigbyggd dator. Det luter åt det senare men då vill jag vara säker på att datorn har byggts på ett kompetent sätt och att den är tyst. En tyst och snabb dator vore en dröm faktiskt. Men det är möjligt att det inte går att få en speciellt tyst dator som samtidigt har riktigt goda prestanda.

 

Har du några favoriter när det gäller datorbutiker, dvs. som du vet är kompetenta och levererar färdigbyggda paket som man kan lita på? När det gäller tysta datorer så är väl Pyrotech en förebild eller? Men deras paket drar ju iväg rätt så bra i pris så man kanske inte kan kalla dem prisvärda. Har du någon uppfattning om Pyrotech? Deras paket Pyro X Intel verkar ju innehålla de delar vi diskuterat ovan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De uppgraderingar jag gjorde kanske inte var försvarbara ekonomiskt alla gånger, men så länge man har kul och lär sig något intressant så spelar ju pengarna mindre roll.

Håller jag med om. :) Jag har kunnat bränna både processorer, grafikkort och andra komponeter i mina dagar bara för det har varit kul att lära sig alla saker. Komponenter som har förstörts är inget att fälla några tårar över utan ser man det bara som "utbildningskostnader eller kursavgifter" är det ingen fara. ;)

 

Har du några favoriter när det gäller datorbutiker, dvs. som du vet är kompetenta och levererar färdigbyggda paket som man kan lita på?

De enda färdiga datorer jag nånsin köpt har varit bärbara, så jag har tyvärr dålig erfarenhet av just leverantörer av redan ihopbyggda burkar. Den mesta erfarenheten av märkesdatorer har jag fått då jag varit hem till folk (vilket var min affärsidé), både sådana jag känner och inte, inkl tjocka släkten som vanligen haft någon hem-PC som strulat.

 

Men butiker jag gärna håller mig till är iaf:

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/

http://www.jmedata.se/start.asp?store=internet

http://www.komplett.se/k/kd.asp?bn=10000

http://www.shg.biz/default.asp

http://www.webhallen.com/start.php

 

Har förstås beställt av fler butiker också men valde listan ovan tack vare att jag på ett eller annat sätt haft goda erfarenheter av dem, som t ex priser och utbud, returhantering, leveranstider etc. Och gällande leveranstider vill jag särskilt framhålla Dustin! Nu senast beställde jag ny skärm av dem (för ett par veckor sen), en Samsung SyncMaster 226CW, och lade in ordern en onsdag eftermiddag. Då jag bor i landets absolut nordligaste stad måste man alltid lägga på en dag extra vid leveranser varför jag var helt säker på att skärmen inte skulle dyka upp förrän måndagen veckan därpå. Det gjorde den inte, utan samma vecka under fredag förmiddag var den här! :thumbsup: Blev faktiskt mycket förvånad av det, som om skärmen tog flyget hit upp... eller att det öppnats snabbtågsförbindelser vissa sträckningar hit (vilket inte kommer ske eftersom "vi bara är norrlänningar, (vad fan nu en "norrlänning" är för nån)" och nuvarande regeringen är gift med huvudstaden). *illa dolt förakt* Hm, förresten, kommer av ämnet nu men skulle det faktiskt inte börja gå snabbtåg mellan Umeå och Narvik, vet du något om det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till meningen i livet, i stället för att riskera ramla ner i nåt politiskt träsk ;-), så apropå det du sa tidigare; "Det är väl ändå inga kort som är riktigt mogna prestandamässigt för DX10 ännu, enligt vad jag sett att du skrivit tidigare.", så tycker jag ändå att jag försökt uttala mig lite försiktigt om det och använt ordalag som "verkar som om" och "kan komma att" o s v... Får erkänna att jag dock gjorde en liten blunder vid första SLI-mätningen i CoJ DX10 då 158.22 användes – stöd för DX10 SLI visade det sig att det inte ens hade kommit ännu förrän iom 158.43!

 

Men såväl AMD/ATI som Nvidia har ändå haft prestandaproblem med sina drivare för Vista. Och inte bara dem har varit bovar i det hela utan även MS själva med exempelvis det faktum att SLI/Crossfire öht taget inte används förrän man installerat en specifik fix för ändamålet! Fram till dess så vidarebefordrar inte operativsystemet grafikdrivarens begäran om/till kort nr två. Men kör man in följande ökar också prestandan:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1687

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1686

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mesta erfarenheten av märkesdatorer har jag fått då jag varit hem till folk (vilket var min affärsidé), både sådana jag känner och inte, inkl tjocka släkten som vanligen haft någon hem-PC som strulat.

 

Ja just, det är ju självklart att du bygger dina datorer själv och det är ju ingen tvekan om att du besitter den kunskap som krävs för detta. Jag skulle nog också fixa det med viss guidning tror jag (jag byggde ju ihop en dator med mina gamla delar), men däremot känner jag mig inte speciellt bevandrad i hur man väljer kylningen på ett sätt som gör datorn tillräckligt sval men ändå rimligt tyst. Det gäller ju att beställa både rätt antal fläktar och rätt sort.

 

Jag har också beställt delar från flera av de butiker du nämner och har inte haft något att anmärka på hittills. Speciellt minns jag att webhallen skötte sig exemplariskt när jag köpte ett defekt headset för ett par år sedan. Däremot kommer du kanske ihåg den dåliga erfarenhet jag har av företaget som nämns i denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=673396

 

Som tur var fick jag tag på min Northwoodkärna på annat håll, nämligen från firman Megapart som Maratonmannen bussigt nog granskade åt mig innan.

 

Hm, förresten, kommer av ämnet nu men skulle det faktiskt inte börja gå snabbtåg mellan Umeå och Narvik, vet du något om det?

 

Jaså, var det inte häst och vagn som äntligen skulle börja erbjudas som transportmedel till Kiruna (sista 50 milen eller så oavsett varifrån man kommer)? :) Det borde ju fungera utmärkt som transportmedel för bildskärmar. Och om man väljer Engelskt fullblod så går det också ganska snabbt. Det var väl såna som Dustin använde sig av antar jag.

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-04 22:37:22 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också fixa det med viss guidning tror jag (jag byggde ju ihop en dator med mina gamla delar)...

Det hade du fixat utan tvekan. Även om problem lätt kan uppstå vid konfigurering o dyl har jag nästan för enkelt att komma till det påståendet att "bygga dator är som att bygga lego"...

 

...men däremot känner jag mig inte speciellt bevandrad i hur man väljer kylningen på ett sätt som gör datorn tillräckligt sval men ändå rimligt tyst. Det gäller ju att beställa både rätt antal fläktar och rätt sort.

Använder själv papst-fläktar i chassit – man hör dem inte. Nätaggregat ifrån Enermax som i princip inte heller går att höra. Processorfläkt ifrån Zalman som var en besvikelse och ska bytas ut då den viner och fräser och jag vet inte vad. Grafikkorten är två 8800GTS med mycket tystgående orginalkylning – de låter tillsammans mindre i full fart än processorfläkten!

 

Är på gång att ersätta hela lådan men har ännu inte hittat nån att vara riktigt nöjd med. Den jag har nu duger inte för SLI-körning av 8800GTS. Det blir varmt som en vedeldad spis ifrån 30-talet även fast ena sidoplåten står på glänt för att släppa ut lite ånga ifrån lavan där inne.

 

Däremot kommer du kanske ihåg den dåliga erfarenhet jag har av företaget som nämns i denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=673396

Jo den kommer jag ihåg! :-) Antagligen för att Maratonmannen var så grymt schysst där:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=673396#673700

 

Jaså, var det inte häst och vagn som äntligen skulle börja erbjudas som transportmedel till Kiruna (sista 50 milen eller så oavsett varifrån man kommer)? :)

Nej, inte det eftersom man inte bryr sig om att göra vägarna farbara för långt norrut utan pengarna går till motorvägsbyggen söder om dalälven. Exemelvis så varför är det inte motorväg mellan Boden-Luleå? Fast nu har jag inte kört där på ett år eller så så det kanske har skett förändringar? Den sträckningen har iaf varit fullkomligt livsfarlig med mycket tät trafik på en kostig. Men för det första är det ju så långt norrut var "ingen bor" och för det andra så innebörden av "nolltoleransen" är antagligen "noll överlevande i trafiken". Norrbotten har ändå 250000 innevånare så det märks ju inte så mycket att några av dem dör varje år i trafiken. Nej usch vad sur jag blir av sådana här politiska spörsmål, även om man försöker ta det på ett skämtsamt/ironsikt sätt! Bäst man håller sig bort ifrån det. ;-)

 

Och om man väljer Engelskt fullblod så går det också ganska snabbt. Det var väl såna som Dustin använde sig av antar jag.

Eftersom det inte finns några vägar i landet utanför kungliga huvudstaden har lösningen kanske varit att skärmen löste biljett hos Ostindiska kompaniet, seglade upp från Göteborg till Narvik och därifrån ånglok till Kiruna. Är inte det en trolig färdrutt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är på gång att ersätta hela lådan men har ännu inte hittat nån att vara riktigt nöjd med.

 

Du får gärna berätta vad du kommer fram till när det gäller lådan. Det är ju en av de viktigaste delarna när jag köper ny dator, förutom ett nätagg som inte sviktar en millimeter.

 

Grafikkorten är två 8800GTS med mycket tystgående orginalkylning – de låter tillsammans mindre i full fart än processorfläkten!

 

Får man fråga vilket fabrikat du kör med här? Vad tycker du om Leadtek, vilket är det fabrikat jag har nu och som jag också ser att man säljer på Overclockers i Luleå? Förresten när vi ändå är inne på grafikkort, så vill jag höra om du tycker att de siffror som presenteras här verkar tillförlitliga:

 

http://www.overclock.net/graphics-cards-general/149613-power-consumption-graphs-gf-6-7-a.html

 

Jag antar att 110W för 8800GTS är är under full belastning. Vet du vad det drar i idle? Jag tycker att värdet för mitt 6600GT var lite lågt. Hade för mig att det drog 60-70W åtminstone.

 

 

Exemelvis så varför är det inte motorväg mellan Boden-Luleå? Fast nu har jag inte kört där på ett år eller så så det kanske har skett förändringar?

 

Inte för att jag kör där speciellt ofta heller (det var nog 2 år sen sist) men mig veterligen så ser väl denna väg ut som den alltid har gjort. Jag vet inte om det vidtagits några åtgärder alls för att förbättra situationen. Man har ju satt upp nya fartkameror för ett tag sedan, men det är ju tveksamt om det har gett någon större effekt. Vägen förvandlas ju inte till en rak och fin motorväg bara för att man sätter upp fler och bättre kameror. Men det är väl till en central i Kiruna allting skickas numera så ni har ju makten över hastigheten på vägarna. Mer böter till folket kanske är er slogan :).

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-08 12:47:56 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna berätta vad du kommer fram till när det gäller lådan.

Javisst, så fort jag får tummen ur att leta fram någon man kan känna sig nöjd med. :thumbsup: Jag vill minnas att jannejanne också har varit ute efter en låda så ifall han läser detta får han gärna dela med sig av vad det blev? Nätaggregat kommer iaf i fortsättningen att vara Enermax, eventuellt Antec (prövade Hiper 730W bara för att de ju ska vara billiga och bra, men exemplaret jag fick hem klarar tyvärr mindre än mitt gamla Enermax 500W).

 

Får man fråga vilket fabrikat du kör med här?

Det är Point of View, två sådana här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=138547

Beställde dem från datorbutiken.com men kunde inte se nu att korten fanns kvar i sortimentet..?

 

Vad tycker du om Leadtek, vilket är det fabrikat jag har nu och som jag också ser att man säljer på Overclockers i Luleå?

Jag har inga särskilda negativa åsikter om dem, tvärtom har de gett ett ganska bra intryck. Men vad tycker du själv – höll t ex löftet de gav om rätt tystgående kylning på 6600GT? :-)

 

Förresten när vi ändå är inne på grafikkort, så vill jag höra om du tycker att de siffror som presenteras här verkar tillförlitliga:

Grymt intressant!! :-) Vad jag kunde se så fann jag ingen större anledning att misstro uppgifterna även om man kanske ändå borde ta det med en liten nypa salt och inte lita alltför blint på dem. Men exempelvis förhållandet 75 respektive 66W mellan X1900GT och efterträdaren X1950Pro verkar logiskt med tanke på att det senare kortet fick nyutvecklad GPU tillverkad i 80nm. Och att Nvidiakorten, bortsett från GF 6, generellt drar mindre än ATIs närmaste motsvarigheter stämmer också överens med min uppfattning sen förut.

 

Men det är väl till en central i Kiruna allting skickas numera så ni har ju makten över hastigheten på vägarna.

Jag kände faktiskt inte till det förrän jag såg en artikel om det i en gammal Slitz! :)

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 04:33:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kände faktiskt inte till det förrän jag såg en artikel om det i en gammal Slitz!

 

Haha, hoppas att det inte är där du hämtar ditt vetande kring grafikkort också för då vette tusan om jag kan lita på dig nått mer..:)

 

Men vad tycker du själv – höll t ex löftet de gav om rätt tystgående kylning på 6600GT?

 

Jag är jättenöjd med Leadtek och när det gäller ljudnivån har jag absolut inget att klaga på. Kortet går också relativt svalt tycker jag. Nu är min dator inte jättetyst i övrigt så det är möjligt att jag skulle ha haft en annan åsikt om datorn i övrigt varit knäpptyst.

 

Nätaggregat kommer iaf i fortsättningen att vara Enermax, eventuellt Antec

 

Själv sneglar jag lite på detta aggregat:

http://www.tinyurl.se/c416

 

Det verkar ju ha fått bra kritik och har en tyst Papstfläkt som kylning. Har du något att anmärka på när det gäller detta aggregat?

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 15:46:32 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, hoppas att det inte är där du hämtar ditt vetande kring grafikkort också för då vette tusan om jag kan lita på dig nått mer.. :-)

Vadå rå?? Av det jag har sett så brukar Slitz iaf använda sig av mycket mjuk och kurvig grafik utan minsta tillstymmelse till aliasing, så deras grafiklösning är tämligen intressant ur den aspekten. Eller motsäger din uppfattning det att grafiken i tidningen håller ganska hög klass? ;)

 

Själv sneglar jag lite på detta aggregat:

http://www.tinyurl.se/c416

 

Det verkar ju ha fått bra kritik och har en tyst Papstfläkt som kylning. Har du något att anmärka på när det gäller detta aggregat?

Nej, helt enkelt för att jag inte har några erfarenheter från deras nätagg sen förut, men ska man lita på specifikationerna för det ser det ju ut som att det håller ganska bra klass. Men en än viktigare detalj är förstås det faktum att aggregatet har vunnit hos sweclockors.com.

 

Min dator har Enermax 500W, inköpt för ett antal år sen, och har förvånat mig mycket över lasten det klarar – det driver 2x8800GTS, tre hårddiskar plus en DVD-brännare, X2 4800+ etc utan några tecken alls på instabilitet.

http://www.enermax.com/english/product_Display1.asp?PrID=4

 

P.S. Glömde ju ge en liten poäng för länken du hittade förut... :-)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=969420#978607

[inlägget ändrat 2007-09-10 07:20:20 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av det jag har sett så brukar Slitz iaf använda sig av mycket mjuk och kurvig grafik utan minsta tillstymmelse till aliasing, så deras grafiklösning är tämligen intressant ur den aspekten.

 

Helt rätt men tänk på att grafiken i Slitz bara behöver beräknas en gång och sen är det klart :). Så även om kortet de har i tidningen bara klarar 1 fps (eller kanske bara 1 fph), vilket är troligt med den oerhört snygga och aliasingbefriade grafiken de har, så räcker det gott och väl för den normala läsaren.

 

Nej, helt enkelt för att jag inte har några erfarenheter från deras nätagg sen förut, men ska man lita på specifikationerna för det ser det ju ut som att det håller ganska bra klass.

 

Ja jag tror att det här är ett bra aggregat, men även Enermax som du länkar till är ju erkänt duktiga. Får väl se om jag ska börja plocka ihop datorn nu eller vänta någon månad till. Man tycker ju att Dellen borde kasta in handuken vilken sekund som helst så man verkligen får en anledning att handla snabbt, men om man tänker så kommer den väl att fungera bra i evigheter. En del människor får ju problem moderkortet efter några år, men ännu så har jag inte lyckats skönja några tendenser till uppsvällda och läckande kondingar.

 

Tack för poängen! Du får också en poäng för dina trevliga länkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tjena danh35! :-)

Du får gärna berätta vad du kommer fram till när det gäller lådan. Det är ju en av de viktigaste delarna när jag köper ny dator, förutom ett nätagg som inte sviktar en millimeter.

Jag har nu gjort beställningen av lådan samt en annan nätdel än skräp-Hipern jag fick hem (har bara inte blivit av att skicka tillbaka den ännu).

 

Lådan blev en Antec nine hundred med så många fläktar att datorn förmodligen kommer flaxa iväg nånstans:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100698

 

Säga vad man vill om dess utseende – tycker själv att den ser ganska löjlig ut – men den ska visst dra igenom nåt otroligt med luft, och enligt en kundrecension på Komplett får 8800GTS plats i den utan problem.

 

Näddelen blev en Seasonic S12 Energy+ 650W:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337163

 

Seasonic håller nog vad de lovar och de verkar dessutom vara en av få som faktiskt har en verkningsgrad på över 80%. Jag ville egentligen ha Enermax igen men kunde inte hitta en lämplig modell nånstans. :-/

 

Har du kommit nånvart i inköpartagen? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...