Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderingar kring 3D-inställningar


danh35

Rekommendera Poster

Ja det är ju en betydande skillnad korten emellan. En nackdel som detta verkar medföra enligt artikeln i TH är dock att mera värme sprids i lådan.

Ja fast en något sånär modern dator skall ju också ha chassifläktar och prestanda och tysthet är tyvärr något som är lite svårt att kombinera, även om fläktar av idag kan ha ganska suveräna ljudnivåer. Vattenkylning säger någon kanske, men då gäller det att hitta en bra sådan lösning så att det inte blir så att oljud ifrån radiatorfläktar bara ersätter oljudet ifrån övriga fläktar.

 

P182 såg jag hade tre 120mm-fläktar (front, rear, top) så den bör nog räcka t o m för 8800GT SLI (kan iofs bli gränsfall) även om detta väl inte var planerat. Lådans djup var enligt vad jag såg iaf nästan ett par cm längre än i min Antec Nine Hudred (som du kanske minns rymmer 8800GTS SLI)...

 

...såvida inte 8800GT sprider ut massor av sin värmeproduktion direkt i lådan istället för bak.

Fördelen med fläskkylningen på GTS är att den blåser varmluften rakt bakåt och ut ifrån lådan...

 

Vad Raptordiskarna anbelangar så hävdade försäljaren att de inte kunde komma på tal om man vill ha en tyst dator. Håller du med om detta RN?

Ljudnivån är rent besvärande. :thumbsdown: Men inte särskilt störande de gånger man sitter med hörlurar vid datorn...

 

lizardKng skrev:

Raptordiskar är ju datorvärldens boxersexa = ljuv musik :-)

Usch, tänker på alla snorvalpar som vrålar, snurrar och tjuter med sina "coola" bilar där utanför så man inte kan sova ordentligt. Grrr! >:-( Men det finns ju inga poliser så det är ju bara att köra på. Tack och lov har snön lagt sig för någon dag sen så det blir tyst nu i några månader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Skapad
  • Senaste svar
Raptordiskar är ju datorvärldens boxersexa = ljuv musik

 

Jag tror bestämt att vi har olika definition på vad som är ljuv musik :). Men jag ska egentligen inte uttala mig ännu eftersom jag inte hört en boxersexa, förlåt en Raptordisk, in action.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var på STCC i Karlskoga och fick höra en hel del boxersexor (Porsche Carrera Cup) och jag måste säga att de låter betydlgt bättre. Men när en Raptor jobbar hör man verkligen tt den jobbar och att den anstränger sig, för din skull :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde nämna att man på OC föreslog följande nätagg:

 

http://tinyurl.com/2c8gx3

 

Det tillverkas av FSP och skulle därmed, enligt försäljaren, ha väldigt hög driftsäkerhet och därmed vara ett betydligt säkrare köp än det Cooltek 600W som jag själv var inne på. Dessutom är det ju faktiskt billigare, så devisen "Man får vad man betalar för" skulle i så fall komma på skam.

 

Men helt klart tror jag mer på det Seasonic-agg du föreslagit tidigare i tråden. Det är i alla fall så pass dyrt att man kan tro på att det ska vara bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde nämna att man på OC föreslog följande nätagg:

Intressant att kolla upp är vilka aggregat som egentligen har fått SLI-cert av Nvidia och upp till vilka kortserier. Moderkortet du bestämt dig för – som f ö nog inte är något dumt val alls, iaf om du klarar dig med att ta med högst två IDE-enheter från gamla datorn – är ju förberett för SLI så varför begränsa sig med ett nätagg som kanske inte är det? Om man kollar under "Dual GeForce 8800 GTS or Dual GeForce 7950 GX2" så finns inte något "iPower" alls med där (iofs så FSP, men från typ 700W), och inte heller Cooltek (MIST):

http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.html

 

Men däremot så ett Seasonic S12 Energy+650...

http://www.seasonic.com/letter/products/S12+/pr060830.htm

 

Har ju haft ovanstående aggregat i burken under flera veckor nu och kan bara säga att jag är helnöjd! Det driver en Opteron 185, 2x8800GTS, tre hårddiskar samt en DVD, X-Fi o s v.

 

P.S. Givetvis föreslår OC märken som de själv är återförsäljare för – gå inte i fällan av säljsnack..! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej danh35! :)

 

Efter lanseringen av 8800GT lägger Nvidia inte bara krokben på AMD utan även på sig själva! Nu finns det verkligen ingen mening att köpa det flera hundra kr dyrare GTS som ju faktiskt presterar sämre. Vid DX 9 sväljer dessa kort allting, så intressant blir därför jämförelser kort emellan i nyare spel som CoJ DX 10, Bioshock, World in Conflict, Company of Heroes m fl... och såklart i kommande Hellgate: London, Alan Wake etc.

 

Har under kvällen suttit och lekt med Crysisdemot och grafiken är rent häpnadsväckande och detta t o m i mediuminställningar – höll på att ramla av stolen vid Very high. :-) Men iaf, GT har ju visat sig prestera närmare i klass som GTX och detta verkar även gälla i Crysis:

http://www.vr-zone.com/articles/Nvidia_GeForce_8800_GT_Review/5369-7.html

 

Vad olika sajter inte verkar ha gjort är att jämföra eventuella prestandaskillnader mellan 32- och 64-bitarsversionerna av Crysis (däremot så XP vs Vista). Nyfiken som jag är hade jag tänkt kolla det själv under kvällen men inte hunnit med, så det får väl bli nån annan gång. Nu är det väl bäst att man lägger sig och sover i stället. :-)

 

God natt! Zzzzzz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo!

 

Får väl börja med att tacka för poängen, danh35 också, såklart! Har varit upptagen och inte hunnit med så mycket mer än att bara titta in (och spela lite Crysisdemo också...)

 

Råkade se att testen på vr-zone var gjord med 169.01, så jag tänkte bara vidarebefordra vad jag läst, att i de senaste drivrutinerna från Nvidia, de med 169.0x, renderas Crysis inte korrekt; reflektionerna i vattnet är felaktiga. Det lär vara löst i nyare, ännu ej utgivna drivrutiner, men vill man köra Crysisdemon helt rätt renderad är det 163.69 som gäller eller så får man döpa om crysis.exe till något annat.

 

Kan också hänvisa till vad jag testade i helgen ang Crysisdemon:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=996620

 

Man kan ha flera synpunkter på just det, men det tänkte jag inte ha nu. ;-)

 

Godnatt själv!

 

/m

[inlägget ändrat 2007-11-06 04:22:25 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också hänvisa till vad jag testade i helgen ang Crysisdemon:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=996620

 

Man kan ha flera synpunkter på just det, men det tänkte jag inte ha nu. ;-)

Javisst kan man det! Ska se om jag kan få ihop nånting läsbart för andra människor från ett kladdblock jag har suttit och rafsat i så att pennan glödde. Hoppar således till din tråd nu (eller sen)! :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det verkligen ingen mening att köpa det flera hundra kr dyrare GTS som ju faktiskt presterar sämre.

Det finns anledning att kommentera mig själv här eftersom antalet stream processors för GTS 640MB kommer ökas från 96, som i mina kort, till 112 stycken och det kommer såklart att öka prestandan för modellen. Ska bli intressant att se hur GT står sig mot det då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena RN och Stålis! :)

 

 

Det finns anledning att kommentera mig själv här eftersom antalet stream processors för GTS 640MB kommer ökas från 96, som i mina kort, till 112 stycken och det kommer såklart att öka prestandan för modellen.

Aha, så nu är vi där igen att det alltid kommer något bättre bara man väntar :). Vet du när detta kort kommer att släppas? Vart är det du har läst om det (ifall du kan ge mig någon länk eller så)?

 

Stålis, angående det du skrev i tråden du hänvisade till:

Men det intressanta och positiva är att du kan få "DX10-grafik" på XP!!!

Skulle du kunna förklara detta lite mer? Kan man alltså få "äkta" DX10 grafik i XP? Vilka förutsättningar måste då vara uppfyllda och hur fungerar detta? Gäller det alla DX10-spel eller bara i undantagsfall? Som RN skrev så installeras ju d3dx10_xx.dll-filer i XP vid DX-uppdateringar. Så DX10 fungerar alltså även under XP eller?

 

Trevlig helg!!

 

[inlägget ändrat 2007-11-10 11:39:09 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så nu är vi där igen att det alltid kommer något bättre bara man väntar :). Vet du när detta kort kommer att släppas? Vart är det du har läst om det (ifall du kan ge mig någon länk eller så)?

Ja, och ännu ett exempel på att det är meningslöst att vänta för då kommer man aldrig nånsin att köpa nånting över huvud taget. Det stod iaf att läsa i senaste TechWorld (nr 13).

 

Som RN skrev så installeras ju d3dx10_xx.dll-filer i XP vid DX-uppdateringar. Så DX10 fungerar alltså även under XP eller?

Tweakguides påstår följande om Crysis:

[log]DX9 vs. DX10: By default, when you run Crysis in Windows Vista on DX10-capable hardware, it will automatically run in DirectX10 mode, whereas Windows XP can only run in DirectX9 mode. You can see what mode the game is running in at any time by using the r_DisplayInfo 1 command. While you can't force DX10 in XP, you can force DX9 mode in Vista, and this can provide a significant performance improvement for a barely-noticeable decline in image quality.[/log]

http://www.tweakguides.com/Crysis_5.html

 

Jag har försökt få igång DirectX 10-versionen av Call of Juarez under XP, utan att lyckas. Spelet klagade först på avsaknaden av d3d10.dll så jag kopierade över den från Vistamappen till XP:s dito, sen klagades det på att d3d10core.dll fattades så även den kopierades över... tredje gången meddelas att _CxxFameHandler3 inte kan lokaliseras i msvcrt.dll. Då gick jag och la mig och glömde sen faktiskt bort att jag hade hållit på och bökat med det där. :)

 

P.S. Tackar givetvis för poängen. :)

 

Edit:

Fortsättning kanske följer på CoJ DX10... även om det kliar i fingrarna att gå vidare med det där har jag ingen vidare lust att riskera XP-installationen; är så dödligt trist att ödsla tid på ominstallationer och så...

[inlägget ändrat 2007-11-10 17:45:19 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ja, som du upptäckt så har jag skjutit upp planerna på en ny stationär ett litet tag eftersom jag ska investera i den bärbara dator jag nämner i denna tråd:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1007201&reloadtop=1#1007286

 

Har så otroligt mycket saknat den flexibilitet som det innebär att ha en bärbar dator i hemmet så jag kunde inte stå ut längre (speciellt som den stationära datorn befinner sig i annat rum än TV:n). Tänkte länge köpa en bärbar i 10 000kr klassen, men tillslut kände jag att jag nog ångrar mig om jag inte tar till lite extra. Nu blev det ju en dator som är betydligt snabbare än min gamla Dell även i spel, även om tanken från början var att inte bry mig så mycket om spelprestanda på den bärbara. Kan ju dock vara kul om det går att spela på den också när lusten faller på. Vet du förresten hur grafikkort för bärbara mappar mot motsvarande modell för stationära? Det sitter ju ett 8600M GT i Asusen, men det kan väl inte mäta sig mot ett stationärt 8600GT?

 

Vill slutligen säga att jag absolut inte ser detta köp som en ersättning för att lite senare byta ut min stationära mot en dator med riktigt goda spelprestanda.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du förresten hur grafikkort för bärbara mappar mot motsvarande modell för stationära? Det sitter ju ett 8600M GT i Asusen,

De är vanligen långsammare. I min som köptes för ett år sen sitter det ett Go 7600 vilket motsvarar ett mycket snabbt klockat 7300GT för stationära.

 

Enligt rankningen här presterar 8600M GT ungefär i klass som Go 7600 GT och Radeon HD 2600:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

 

Även om datorn du kikar på självfallet klarar spel så gör den det utan att imponera, tyvärr kanske. Av resultaten att döma är det samma gigantiska prestandagap mellan 8600M GT och 8800M GT som det är mellan korten till stationära (8600GT och 8800GT) – poängen i 3DMark06 antyder om att det bara har gett 40% av prestandan motsvarande den i 8800M GT.

 

I nyare spel bedömer jag att det kommer vara svårt att använda datorskärmens nativeupplösning 1680x1050 om övriga grafikinställningar inte ställs ner. Förhoppningsvis går det då i stället att använda 1280x800 med bibehållna bildproportioner och på köpet få en slags konstgjord antialiasingeffekt. Följande länk ger förresten tips om hur spel kan anpassas till widescreen i de fall då sådana inställningar saknas:

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php?title=Main_Page

 

Jag vet inte om det här kanske blev ett svar du inte ville höra? Men det var du som ställde frågan. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det här kanske blev ett svar du inte ville höra? Men det var du som ställde frågan. ;-)

 

Såg inte ditt svar förrän nu, då jag redan tryckt på beställknappen :). Men det kanske finns en chans att ångra köpet om jag ringer datorbutiken tidigt i morgon bitti ;).

 

Jag förstår att den här datorn inte alls kan mäta sig med t.ex. det datorpaket som vi diskuterat i denna tråd. Å andra sidan var ju, som sagt, inte mitt syfte att den bärbara skulle ersätta en stationär dator utan jag ser den istället som ett mycket bra komplement. Och det kan ju vara trevligt att det går att spela lite på den iaf om lusten faller på. Men det skulle ju, ur ekonomisk synvinkel, kanske varit bättre att köpa en bärbar med ännu sämre grafikkort och helt strunta i spel. Men jag tycker att det ofta är så att om man vill ha bra prestande i övrigt så får man ett hyfsat grafikkort på köpet. Så det finns inget val så att säga! Och en snabb processor, skapligt stor hårddisk och fräsch och robust design är ju aldrig fel nästan oavsett vad man ska använda den till.

 

Jag ser förresten på Sweclockers att Nvidia tänker förbättre kylningen på 8800GT inom en snar framtid. Kanske bra att man väntade lite :).

 

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=5

 

Tackar dig för mycket intressanta länkar, även fast jag faktiskt redan hade varit och kikat lite på den första av dem :).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...