Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS byglad master eller slave?


Inde

Rekommendera Poster

Jag har lagt in en kvaddad disk som Master och en tom som Slave, där gick det inte att få in ett nytt OS. Med OS som master i en annan dator kunde jag inte se den kvaddade disken alls.

 

Ifall jag lägger in OS via master och byglar om till slave, fungerar det då?

 

Risk att den kvaddade blockerar som master?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med OS som master i en annan dator kunde jag inte se den kvaddade disken alls.

 

Om du hade XP eller W2k på den datorn så måste du gå in i diskhanteraren och importera "främmande disk" för att kunna se den.

 

Om den trasiga disken är en IDE disk så bygla om den som slave och den tomma som master så kan du installera operativet, helst har du den trasiga disken urkopplad under installationen så den inte stör installationen av OS.

 

Kom ihåg att Master disken skall sitta längst ut på kabeln och slaven i mittenkontakten så byglar du om så måste du flytta på kopplingen också.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade XP eller W2k på den datorn så måste du gå in i diskhanteraren och importera "främmande disk" för att kunna se den.

 

Är där nu och har provat allt, hurdå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I engelsk version, gå via Action -> Rescan Disks.

 

Om disken är läsbar kommer den att synas som främmande disk, markera den och välj att importera.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag såg en del i hjälpen att man ska installera en i taget, jag kanske satte in 2 men har för mig att det är plug and play.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur hårt disken kraschat så kan kanske inte diskmanagen läsa av den, den bör hitta alla enheter även om du kopplat in fler åt gången i annat fall kör rescan igen.

 

Om disken är mycket trasig kanske hårddisktillverkarnas egna verktyg är bätte att köra, dom är oftast vassare och kan detektera diskar som diskmanagen inte kan läsa.

 

Många av dessa verktyg finns samlade på denna CD http://www.ultimatebootcd.com/ men du kan också följa länkarna på den sidan till tillveraren och leta efter nyare och bättre verktyg, ofta finns dom både i Windows och DOS version hos tillverkarna.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...