Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Exchange 2003 Backend/Frontend konfigurationsproblem

Tozas

Recommended Posts

Tjabba!

Eftersom jag inte kan få nog av att bygga nätverk och system på mitt jobb har jag satt upp ett mail-system hemma med Exchange 2003 Backend/Frontend-servrar. Hemma sitter jag med Telia ADSL och det är antagligen där mina problem börjar.

Internt fungerar allt kalasbra men det är när jag vill kommunicera med omvärlden som det knasar.

Jag har registrerat ett dynamiskt domännamn hos no-ip.com. De fixade även MX-pekare och så långt är allt frid och fröjd.

Jag har efter mycket mekande kommit fram till två olika konfigurationer som fungerar halvbra. Halvbra, därför att med första metoden kan jag ta emot mail men inte skicka och med den andra är det tvärtom.

Metod 1

På min Frontend-server har jag konfigurerat min SMTP Connector för att routa mail via DNS. Då kan jag ta emot mail. Inte skicka.

Metod 2

Samma SMTP Connector ställs in för att vidarebefordra alla mail via en "smart host", i det här fallet Telias SMTP-server. Då kan jag skicka mail. Inte ta emot.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan tipsa mig om en gyllene medelväg så att det funkar på båda hållen?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...