Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
yukii

Problem D-link DI-604

Rekommendera Poster

Hej och hå. Jag är ny här på forumet.

Och jag skulle behöva lite hjälp, för ett par år sen skaffade vi oss en router för att vara mer exakt en d-link di-604 efter en massa krångel lyckades vi få igång skiten.

Nu ett tag efter det så har jag fått en ny dator en bärbar(operativ system vista).

Så vi tänkte varför inte använda våran gamla router, vi hade ju allt som behövdes, kopplar in alla sladdar.

Vi fick då med en blå ethernet kabel som jag kopplade in i wan och sen i första hubben i modemet, de resterande kablarna i routern. Men ingeting händer, på den andra datan så får jag upp problemet begränsad anslutning eller ingen alls och på den andra ungefär samma sak.

Jag har försökt att koppla och krångla jag kommer inte ens på wizarden som man kan komma in på igenom att skriva 192.168.0.1.

Jag har också testat att återställa router.

Alla lampor verkar dock lyssa som dem ska på routern.

Modemet är Zyxel prestige 600 series

Hoppas det är info nog för att ni ska kunna hjälpa mig.

// yukii

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör som Cecilia föreslår så vi får veta vad datorn har för nätverksinställningar. Steg 1 är ju att komma in på routerns inloggningssida från datorn. Prova även med olika kablar mellan dator och router om du har fler. Den blå bör vara den som ska sitta mellan modem och router om det var den som följde med i routerns förpackning.

Det vore bra att veta vad du har för internetleverantör också. :)

/Magnus

[inlägget ändrat 2007-08-06 13:58:50 av Sockna]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har telia 8mbit.

Tack för hjälpten cecilia men jag förstog inte riktigt så jag tar en bild på hur jag har satt in mina kablar så får du säga om jag gör rätt eller fel.

Såhär ser det ut när bra min nätverkskabel i modemet:

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : ditt-da7685d135

Primärt DNS-suffix . . . . . . . :

Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Hybrid

IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family Fast Eth

ernet NIC

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-11-2F-EB-1E-49

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 90.224.60.187

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard-gateway . . . . . . . . : 90.224.60.1

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 212.181.166.58

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 195.67.199.18

195.67.199.19

195.67.199.20

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 6 augusti 2007 18:36:17

Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 6 augusti 2007 18:56:17.

Och såhär när jag har kopplat in routern och har nätverkskabeln i routern.

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : ditt-da7685d135

Primärt DNS-suffix . . . . . . . :

Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Hybrid

IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-11-2F-EB-1E-49

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Autokonfigurerad IP-adress . . . : 169.254.30.46

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Standard-gateway . . . . . . . . :

Och här medföljer ett par bilder på hur sladdarna sitter i.

http://img522.imageshack.us/img522/2851/p1120024cv2.jpg

http://img518.imageshack.us/img518/8475/p1120028jx7.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den vita kabeln till datorn? I så fall ser det rätt ut. Är det den kablen som du använder när du ansluter datorn direkt till modemet också?

Men datorn säger (enligt ipconfig) att den inte får någon kontakt med routern.

Lyser lysdioden som heter 1 eller något liknande på routern?

Hur är det med andra lysdioder på routern?

Hur är det med lysdioderna på modemet?

Finns det någon liten lysdiod där du ansluter kabeln till datorn? Lyser den?

Det vore kanske bra med en reset/nollställning av routern så att det inte finns kvar några udda inställningar i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder den vita till datan också, har även en grå som går till den andra.

Testade att trycka på reset knappen men det hjälpte inte, när allt var inkopplat som det var på bilden så blinkar det inget på modemet men på routern om jag har rätt och på datan får jag upp fel medellandet begränsad eller ingen anslutning alls. Och på den med vista får jag oidentifierat nätverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att erhålla IP på nytt genom att öpna en commandpromt och skriv där ipconfig release så släpper du erhållen IP skriv därefter ipconfig renew så kanske den får rätt IP tilldelad ifrån routern?

Tunna/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar på din fråga cecilia igen, ljusdioden på routern lyser perfa men inte modemet dock så kan man sätta in den blåa in en lan hub och få internett.

Tunna det som du skrev funkade inte kunde inte få en ip adress överhuvud taget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du verkligen haft modemet avstängt i 20 minuter medan du kopplar om kablarna?

Är det bara en lysdiod som lyser på routern?

I så fall är det något fel.

så kan man sätta in den blåa in en lan hub och få internett.
Då har man kopplat sig förbi all router-funktionalitet och använder routern som switch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om jag fattar rätt du stänger av modemet sätter in den blåa stänger av routern sätter in den blåa där stänger av datan sätter in nätverkskabeln i routern och sen sätter på efter 20 min?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, fast jag tycker det är enklare att stänga av allt först innan jag börjar koppla ihop. Sedan är det också viktigt att sätta på apparaterna i rätt ordning:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=967757#968029

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så om jag fattar rätt du stänger av modemet sätter in den blåa stänger av routern sätter in den blåa där stänger av datan sätter in nätverkskabeln i routern och sen sätter på efter 20 min?

Hmm, det förklarar inte varför datorn kan kontakta routern, den skall svara direkt på anrop när man ansluter till en av portarna 1-4.

Jag skulle nog börja i andra änden och bara koppla ihop dator och Router, prova även andra portar och kör anslutningsguiden igen på datorn för anslutning Internet via LAN.

Om datorn är rätt konfigurerad, vilket den verkar vara eftersom den funkar om du kopplar direkt till modemet så skulle jag misstänka fel i själva routern, antingen att någon port gått sönder, port 1-4, eller att routern gett upp.

Kolla även att du använder raka nätverkskablar, dvs att färgerna ligger lika kopplade i bägge änder av kabeln.

Om routern är frisk och datorn är rätt konfigurerad samt att nätverkskabeln är hel så skall routern kunna nås direkt utan att vänta 20 minuter.

Tunna/

Tunna/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men routern funkar ju om jag använder den som switch isf måste det vara fel på wan porten ? eller?, hur ser man om dem är raka eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En rak kabel har samma färgordning vid båda kontakterna i en korsad kabel byter orange och grönt par plats i ena änden av kabeln.

Om inte Routern svarar med inloggningssidan så är det något fel, om inte reset eller fabriksnollställning fungerar så är det troligen kört men jag har varit med om att detta bara gäller en port så skifte av port kan hjälpa.

Du skall alltså kunna nå inloggningen på Routern oavsett om WAN porten är ansluten.

Jag skulle gissa att programvaran i Routern har gett upp, en fabriksnollställning borde kunnat avhjälpa detta.

Har du provat att försöka nå Routerns inloggningssida från någon annan dator?

En annan tanke...

Du har inte ställt in brandväggen i datorn att blockera IP serie 192.168.X.X?

Tunna/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ju tillåta eller stänga av brandväggen. men som du sägger det är nogåt ngt fel eftersom jag testade reset och det hände inte speciellt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej yukii.

Jag har hjälpt en person med att koppla in en modem (med flera lan utag som jag såg på bilder som du har lagt upp ) till en router. Jag fick heller inte igång den i början till jag kom på att vid installations förfarande med cd skivan till modemet måste man välja om modemet ska koppla direkt eller ska koppla via en router. Väljer man fel där få man inte igång kommunikationen mellan modem och router, men kopplar man kabel från

modem till datorn fungera modemet helt normal.

tänker bara dela min erfarenhet men dig om den typ av modem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, iaf jag hittade en router i förådet som ville funka allt går bra förutom att den lägger av ibland då får man starta om den, kan ha att göra med att farsan pajjade den förut igenom att spilla cola..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...