Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viloläge eller stänga av datorn


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Jag har skaffat en ny dator med Windows Vista Home Premium och när jag stänger av datorn så sätts den automatiska i viloläge.

 

Är det ok att alltid låta datorn stängas av i viloläge ?

Skickar bild av var jag stänger av.

 

Jag brukar stänga av den helt en gång i veckan men annars i viloläge på nätterna.

men vet inte vilket som är bäst....

 

Vilket är bäst för datorn ?

 

( känner att det är viktigare för mig än elförbrukningen ;-) :-)

 

 

 

[bild bifogad 2007-08-05 22:57:30 av Maryissa]

968416_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på den lilla "högerpilen" till höger om hänglåset, så kan du välja om du vill stänga av din dator helt istället.

 

Men annars gör det ingenting om du låter den vara i viloläge heller.

Om du tycker det är okej att inte stänga av den helt, så kan du fortsätta med viloläget.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iof kan du låta datorn va i viloläge det skadar inte men, om du vill minimera din energiåtgång så rekomenderar jag att du drar ur sladden till datorn, men stäng först av den helt. Datorer drar även lite ström i viloläge och när de är avstängda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är helt avstängd när den är i viloläge. Det är alltså ingen skillnad mellan viloläge och att stänga av datorn i strömförbrukningsavseende.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså ingen skillnad mellan viloläge och att stänga av datorn i strömförbrukningsavseende.

Det har du helt rätt i nu tänkte jag på vänteläge, usäkta mig. :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Först vill tacka för alla svar, uppskattas mycket.

 

Men tror jag inte har uttryckt korrekt vad jag ville fråga om.

När jag stänger av med knappen ( se bifogad bidl )

 

så står det så här när jag för över musen över knappen:

 

- Behåller sessionen i minnet och försätter datorn i energisparläge så du snabbt kan återgå till arbetet

 

Är detta vänteläge eller viloläge ?

Och vad är skillnaden mellan dessa två saker ?

 

Har även hört att det inte är bra för datorn att stänga av och på den alltför ofta.

 

Är så tacksam för alla svar och tips.

 

 

 

 

[bild bifogad 2007-08-06 15:02:01 av Maryissa]

968569_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåller sessionen i minnet och försätter datorn i energisparläge så du snabbt kan återgå till arbetet.

Vad jag förstår är det viloläge.

Man får exakt samma mouse-over meddelande om man klickar på den lilla "högerpilen" till höger om hänglåset, som //gästen tipsar om, och sedan muspekaren på Vila.

Jag har testat båda varianterna och kan inte notera någon skillnad.

 

Något alternativ för vänteläge har jag inte i någon dator, så jag har ingen teori om vad skillnaden är.

 

Har även hört att det inte är bra för datorn att stänga av och på den alltför ofta.

Allt är relativt. Vad innebär ofta?

Själv sätter jag på och stänger av en gång om dagen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min bärbara har jag alternativen, Vila och Vänteläge.

Vila - Datorn stängs ner till energisparläge och informationen ligger fortfarande kvar i minnet, datorn drar alltså lite ström men går väldigt fort att starta upp igen.

Viloläge - Datorn sparar ner all information till hårddisken och stängs av helt, datorn drar alltså ingen ström men tar lite längre att starta upp.

 

Har även hört att det inte är bra för datorn att stänga av och på den alltför ofta.

Så länge du inte är extrem i din av/på-stängande så spelar det knappast någon roll.

Själv stänger jag aldrig av datorn helt, använder viloläget, enda gången den startas om är om någon Windows uppdatering eller programinstallation kräver det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla för alla svar.

 

Jag får väl variera mellan viloläge och stänga av datorn lite då och då.

 

När jag köpte datorn så fick jag besked att det var mera påfrestande för datorn att stänga av och på den för ofta.

 

Och eftersom förinställningarna i min dator är att den försätts i viloläge när jag klickar på den knappen,

som gjorde att jag trodde att det är bäst att mest använda viloläge.

 

Så dessa är orsakerna till att jag frågat om detta.

 

Jag är ju så rädd om min kära dator ;-) :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av sin dator kan knappast skada den heller, det finns ju en anledning till att det finns strömbrytare och "vill du stänga av datorn knappar".

Då ska man också använda dom ibland.

 

Viloläge betyder att datorn inte stänger av dom program som du har igång, utan programmen och datorn lägger sig i vilo/sovläge.

Så när du trycker på "Startknappen" så startar datorn direkt och den "öppnar sig" som den var när du "stängde den ".

 

Testa och se hur din dator "uppför sig" i dom olika lägena så lär du dig dom, och kan bestämma dig hur du vill göra :)

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Åter igen tack för svar.

 

Skillnaden hos mig när jag startar datorn efter att ha stängt av den, är att det tar längre tid att starta och allt laddas ( eller hur jag ska förklara )

 

Och när jag haft den i viloläge så startar datorn snabbare.

Men jag har märkt att den startar lite saktare om jag t.ex. haft den i viloläge hela natten,

Men om viloläget bara varit några timmar så startar den snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har märkt att den startar lite saktare om jag t.ex. haft den i viloläge hela natten,

Men om viloläget bara varit några timmar så startar den snabbare.

Det var underligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Jag ska kolla detta igen och jämföra...

 

Sedan tänker jag på en annan sak.

Och det är att ofta när uppdateringarna varje månad från Windows Update installeras så behöver datorn startas om eller stängas av för att de ska installeras korrekt.

 

Men mest varje dag installeras också virus + övriga uppdateringar automatiskt av Antivius- och brandväggsprogrammet.

Kanske det även p.g.a det är bra att stänga av datorn då och då ?

Fast de installeras väl korrekt i alla fall.......?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast de installeras väl korrekt i alla fall.......?

Ja, det ska de göra. De uppdateringarna ändrar ju normalt inte i programmen som är igång utan i filer som ligger bredvid. Ibland så kan det ju komma ut någon programändring/fix till själva programmet och då brukar det ju stå att man behöver starta om för att ändringen ska börja användas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla för den förklaringen också.

 

När jag försatt datorn i viloläge så startas den sedan naturligtvis omgående, men ibland så stängs skärmen av och på en eller ett par gånger.

 

Då har jag använt den vanliga avstängningsknappen ( se bild )

 

Ska prova att nästa gång jag försätter datorn i vänteläge klicka på pilen till höger med bl.a. detta alternativ.

 

Vet inte om det kan vara något skillnad.

 

Inställningarna i min dator är när jag klickar på den knappen att datorn automatiskt försätts i viloläge.

Förutom när det det finns uppdateringar från Windows update, för då stängs datorn av.

 

 

 

 

 

[bild bifogad 2007-08-08 22:23:41 av Maryissa]

[inlägget ändrat 2007-08-08 22:21:15 av Maryissa]

969422_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...