Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskstorlek ändras


wahlis

Rekommendera Poster

Har köpt en ny dator med windows vista i. Är lite konfunderad gällande hårddisken som ändrar i storlek hela tiden. Den har en tendens att minska i storlek utan att jag installerar något nytt. Jag avinstallerade ett program, och då minskade storleken med en G !!?. Blåmarkerar man allting under C: så är ca 30 G upptaget. Men tittar man på hårddisken är ca 90 G upptaget. Vet någon vad detta kan bero på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor är din disk/partition där du har Vista?

Har du kört Diskrensning?

Om du bockar ur Dölj skyddade operativsystemfiler, så ser du lite mer vad som tar plats.

Använder du viloläge? Om inte kan du stänga av hiberfil, som tar lika mycket utrymme som du har RAM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionen där Vista ligger är på 457 G. Har även kollat dolda filer, men det stämmer ändå inte att jag på en helt ny hårddisk med inte så mycket mer än Vista installlerat redan ska ha använt 90 G. Kan det ha något med BIOS att göra ? Kör diskrensning så sparar jag ca 2G. Hur stänger man av hiberfil ?

 

 

[bild raderad 2007-08-05 10:28:32 av wahlis]

[inlägget ändrat 2007-08-05 10:46:11 av wahlis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger man av hiberfil?

Öppna en kommandotolk genom att högerklicka och välj Kör som administratör. Skriv sedan kommandot powercfg -h off

Om du framöver kommer på att du vill använda viloläge, så skriver du on i stället för off

 

Blir det någon skillnad i ledigt utrymme?

 

90 GB låter mycket. Min Vista tar drygt 40 GB då jag tittar på egenskaperna, men drygt 65 om jag blåmarkerar allt under C.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 11:05:47 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att om man tittar på C under den här datorn så är 367 G av 457 G ledigt, alltså 90 G använt. Går man sedan in i C och tittar (även dolda filer), blåmarkerar allt och tittar egenskaper så tar filerna där under ca 35 G. Alltså 55 G saknas någonstans. Sparar ca 2 G på tipset med hiberfil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att om man tittar på C under den här datorn så är 367 G av 457 G ledigt

Är det en ren installation eller uppgradering över ett tidigare installerat operativsystem?

Har du systemåterställning aktiverat?

Då du körde diskrensningen, rensade du det som default var ibockat eller bockade du i allt?

Som du ser på min bild tar Vista drygt 40 GB och jag har både svenskt och engelskt systemspråk installerat.

Att din tar 90 kan jag inte förstå?

 

[bild bifogad 2007-08-05 11:57:03 av Maratonmannen]

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 11:55:11 av Maratonmannen]

968199_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ren installation där operativet är förinstallerat. Sys.återställning är aktiverat. Se bild så ser du hur det ser ut. Tack för att du tar dig tid för detta förresten.

 

[bild bifogad 2007-08-05 12:43:06 av wahlis]

968212_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på där jag markerat allt under C och högerklick/egenskaper. Jag får inte detta att gå ihop.

 

[bild bifogad 2007-08-05 12:48:36 av wahlis]

968213_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte detta att gå ihop.

Har du verkligen valt att visa "Skyddade operativsystemfiler"? Mer borde synas på dina bilder.

Vad jag undrar över är RECOVERY, som du har? Vad är det? Det kan mycket väl vara den som "spökar" för dig. Hur stor är RECOVERY (D:)? Om du lägger ihop den och det som du blåmarkerat under C, hur mycket blir det då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha en poäng där. C är på 457 G och D (recovery) är på 8 G. Jag ska enligt spec. ha en hårddisk på 500 G. Nu när datan har stått på en stund har utrymmet sjunkit ytterligare 4 G (se bifogad bild). Jag fattar ingenting.

 

[bild bifogad 2007-08-05 15:19:02 av wahlis]

968240_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting.

Inte jag heller.

Har du kikat i Diskhantering, om det är samma värden där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när datan har stått på en stund har utrymmet sjunkit ytterligare 4 G

Du har ju surfat här så att det har ju blivit mer i Internet Explorers cache (tillfälliga internet-filer). Det kanske också har skapats en systemåterställningspunkt eller vad det nu kallas för i Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 4 g ! Datorn har bara varit påslagen inget annat. Datorn inköpt på Komplett, får väl kanske kollas med deras support.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, ytterligare 5 G borta. Använt utrymme med vista i 99 G. Ringde Kompleets support. Han rekommenderade bara en ominstallation (hurra). Har kört CHKDISK ingen skillnad. Någon som har varit med om något liknande och hittat någon lösning. Lägger med en bild hur det se ut. Till vänster är rutan där jag har blåmarkerat allt under C (även dolda filer) Till höger är egenskaper för samma partition. Jag förstår inte detta.

 

[bild bifogad 2007-08-06 14:23:51 av wahlis]

968547_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att stänga av Systemåterställning och sedan köra en Diskrensning för att ta bort all återställningsdata?

 

Hur ser det ut i dina Temp-mappar?

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-06 14:33:18 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte provat detta, men kan all återställningsdata ta så mycket plats ? Och bara sno åt sig gig efter gig ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen, du hade helt rätt. Avaktiverade sys.återställningen, körde diskrensning och tog bort alla gamla återställningspunkter. Helt plötsligt fick jag tillbaka 70 !! G. (se bild)Tack så hemskt mycket för hjälpen. Men ska det verkligen vara på detta viset ? Går det att ändra i någon inställning någonstans ? Det är ju alltid bra att ha återställning tillgänglig tycker jag.

 

[bild bifogad 2007-08-06 14:44:33 av wahlis]

968558_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avaktiverade sys.återställningen, körde diskrensning och tog bort alla gamla återställningspunkter. Helt plötsligt fick jag tillbaka 70! G.

Så bra.

Rensa alla tempmappar och sedan kan du köra en defrag. Efter detta aktivera systemåterställning igen och övervaka om det blir samma igen.

Du har väl stängt av den schemalagda diskdefragmenteringen?

 

Kanske har ditt problem med din stora disk att göra?

 

Har du funderat på att partitionera disken, t.ex. omkring 100-150 GB för Vista? Resten av disken kan du ha till filer.

Du kan partitionera med Vistas diskhantering. Du gör det genom att krympa disken. Detta är en ny finess i och med Vista. Tidigare var man tvungen att ta till ett tredjepartsprogram som t.ex. Partition Magic.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra ide´att partitionera kanske i 3 eller 4 partitioner. Visste inte att Vista kunde fixa detta på egen hand. Har själv kört med Part.m. innan. Tack ännu en gång för tipset.

 

 

 

Mvh Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte att Vista kunde fixa detta på egen hand.

I Diskhantering högerklickar du på Vistapartitionen och väljer Krymp volym... Windows gör en beräkning med hur mycket du kan krympa. Du kan inte själv bestämma storleken, utan det är bara att följa Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som blir över blir då en egen partition med en egen enhetsbeteckning som Vista fixar själv eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som blir över blir då en egen partition med en egen enhetsbeteckning som Vista fixar själv eller?

Det blir opartitionerat utrymme utan enhetsbeteckning. Så i det utrymmet kan du skapa en eller två partitioner. När du gör det så tilldelas enhetsbeteckningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man tillväga då då?

Högerklicka på Dator i Utforskaren och välj Hantera -> Datorhantering -> Diskhantering. När du sedan klickar på Diskhantering ser du alla volymer (hårddisk/CD/DVD) i mittersta delen av fönstret. Där högerklickar du på Volym C, som du har namnat Partition_1. Sedan väljer du Krymp volym...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det där med att krympa förstod jag och hittade jag var och hur jag skulle göra. Det var det här med det opartionerade utrymmet som blir över efter krympningen, hu går jag tillväga med det ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...