Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fel på någon inställning, problem att komma ut på internätet

hoffe2

Recommended Posts

Hej

Jag har ett problem och vore tacksam för hjälp. Mina egna kunskaper om datorer är tyvärr begränsade.

Datorn jag försöker att använda har slutat komma ut på internätet. Operativsystemet den använder är Windos XP men saknar servicepaket. Uppkopplingen är bredband från Telia. Enligt dem har internätuppkopplingen slutat fungera för att datorn fått fel ip-adress. Den nuvarande är 169.254.0.xx. Datorn har ingen router.

När jag skrivit in "ipconfig /renew" i kommandotolken har ett felmeddelade kommit:

"Ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk skulle förnyas: en åtgärd försökte utföras på något som inte är en socket."

Har ni något förslag på vad jag kan göra? Datorn har alltså varken servicepaket 1 eller 2.

Tack på förhand

Hoffe2

- Koppla ifrån bredbandsanslutningen i ca 20 minuter

- Ställ in att datorn ska erhålla IP-adress och DNS-serveradress automatiskt under

Start > Inställningar/Nätverksanslutningar > Anslutning till lokalt nätverk > Egenskaper > Internet Protocol(TCP/IP) > Egenskaper

- Starta om datorn eller kör ipconfig /renew

- Kolla i kommandotolken om du fått en "riktig IP-adress". 169.xxx... är en automatiskt genererad adress som inte går att använda i detta sammanhang.

Ladda ner SP2 här:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a

[inlägget ändrat 2007-08-05 00:22:16 av flora50]

flora50, tack för ditt svar.

Jag ska försöka med det du har beskrivit när jag kommer hem ikväll.

Vänliga hälsningar

hoffe2

• 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...