Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen DVD-start på Compaq Evo N160


Tom_Hell

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Skulle testa idag och installera Linux på min bärbara (modellbeteckning står i rubriken) och brände således ut Fedora 7 på en DVD-skiva.

I BIOS på Compaq:en ställde jag in att den skulle boota från DVD:n först men han verkar inte hitta något boot-bart där eftersom den nästan genast hamnar i OS-menyn (har både XP & 2000 installerat).

 

Trodde först att jag missat att göra skivan boot-bar vid bränningen, men när jag testar i min stationära dator så startar han ifrån skivan och visar en installationsmeny från Fedora.

 

Någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få min bärbara att boota en DVD? Ska jag bränna med några speciella inställningar? Denna skiva brände jag från en ISO-fil direkt i Ubuntu. Skulle kanske ha använt mig av Nero istället?

 

Vet inte om det betyder något, men när den bootade från DVD-skivan på min stationära stod det bl a "NO EMULATION" innan den startade Fedora-menyn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ska jag bränna med några speciella inställningar? Denna skiva brände jag från en ISO-fil direkt i Ubuntu. Skulle kanske ha använt mig av Nero istället?

 

Det är ointressant vilket program du använder. Antingen kan sin spelare läsa DVD eller inte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Då är jag nyfiken på HUR du bränt skivan. Om du bränner ISO-filen som en fil ,kommer det aldrig någonsin att fungera. Du måste använda "burn image" eller liknande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är precis där jag undrar om det inte har strulat. Men jag undrar om du läst allt jag skrev i mitt inledande inlägg?

 

Som sagt, jag brände den direkt i Ubuntu (som jag inte har alltför stor vana eller kunskaper i). Kommer inte ihåg exakt vad det stod, men något i stil med "Bränn ISO/Image" eller något sånt. Hur som helst fungerar den ju uppenbarligen att boota med på min stationära dator, varför jag knappast kan ha bränt den som vanlig "fil", eller?. Så varför kan inte min bärbara boota från den???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan den bärbara datorn boota från någon annan bootbar skiva t ex installationsskivan för Windows XP eller Ultimate Boot CD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte något sådant som att DVD-läsaren bara läser +format men skivan är i -format eller tvärtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke. Dock hittar jag inga som helst specifikationer på DVD-läsaren någonstans. Skivan är dock av +format vilket väl är det vanligaste, eller?

 

Ska prova och ta kontakt med Compaq och se om de vill/kan ge mig några upplysningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, har redan kollat igenom den. Tittade i Bios och insåg att det i Boot-listan står CD-Rom och inte DVD vilket skulle kunna tyda på att BIOS-versionen är för gammal. Dock har jag ingenlust att försöka uppdatera Bios då allt fungerar fint för övrigt. Jag kör in PCLinuxOS på datorn tills vidare då den kommer på en CD-skiva (som alltså går att boota).

 

Tack för alla tips, dock.

 

 

***********************************************

Vad du än gör - gör det på ett snyggt sätt!

***********************************************

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...