Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mat-forum... (fredags tråd)


Monshi

Rekommendera Poster

En kanal totalt vilse kanske här på IDG forum. Inte alls om något digitalt och kanske en ensam tråd i Övriga frågor skulle räcka. Men varför inte.

 

Ett forum/kanal för våra favoritrecept. Den kan vara en kladdkaka, en härlig gryta, ett underbar fisk-paket i ugnen, den bästa vegetariska måltiden nånsin eller den ack så enkla men goda pasta såsen!

 

Varför inte en kanal för recept på härlig mat!

 

Helt vilse jag vet.

Och chansen att den dyker upp här är liten.

 

Ett tips:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=1677

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och fasen vad det smakade vitlök i munnen när jag vaknade....

 

Mat mat.

 

gott gott.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag ett förslag till i kväll som går snabbt:

 

Skär upp kycklingfilé eller laxfilé i bitar (grytbitestorlek) och lägg dem i marinad en timme. Fräs upp tillsammans med marinaden i teflon- eller wokpanna tills marinaden är lite kladdig men ej helt inkokt. Servera med pasta och sallad samt en klick grekisk/turkisk youghurt eller crème fraîche.

 

Marinad 2-3p:

Saften av en lime (eller citron)

1 msk soja

1 msk olja

1-2 tsk flytande honung

Svartpeppar

Salt

Ev en finhackad vitlök

Någon färsk hackad örtkrydda, t ex basilika, citronmeliss eller timjan. Obs endast en!

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-04 11:24:20 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Favvo lax för två personer

 

~180 g laxfilé utan skinn

1 paprika, gul är finast, röd går bra

1 gul lök

2-3 tomater

1 citron, saften av

Persilja (efter smak)

2 msk fiskfond

1 msk honung

1-2 tsk Sambal Oelek (efter önskad styrka, 1.5 brukar vara lagom)

1 liten burk valfria bönor (svarta brukar jag köra med, kidneybönor går även bra)

 

Mängden lax kan minskas med ökad mängd bönor eller ökas om bönorna utesluts till cirka 225-250 gr.

 

Hacka lök, skär paprikan i stänger, hacka tomaterna grovt, hacka persiljan grovt

Fräs lök, paprika och persilja en stund i valfritt fett. Lägg i tomaterna efter en stund, följt av bönor, fiskfond, honung, saften av citronen och sambal oelek. Låt det hela bli varmt,

 

Skär laxen i lagom portionsbitar och lägg i en ugnsform. Häll stekta, varma blandningen över och ställ i ugn (225 gr) i cirka 15 minuter. Kontrollera att laxen är klar och servera med ris, bröd och kanske en tomat/gurksallad.

 

Ris - har sagt det förr, gör det i mikron, två portioner:

1.25-1.5 dl ris

2.7-3.25 dl vatten

gnutta salt

 

Stoppa in under lock i mikron och kör på full effekt i cirka 4-5 minuter så att det precis kokar upp. Sänk effekt till lägsta och kör resterande tid, kanske någon minut kortare än på spisen.

 

större mängd? Koka upp vattnet i en vattenkokare så går det snabbare. Mer än fyra portioner är nog enklare på spis. Bulgur, korngryn och dylikt går precis lika bra att koka i mikron.

Till laxen ovan brukar jag koka cirka 0.5 dl korngryn i 10 minuter i mikron och sedan lägga till cirka 0.8 dl jasminris och koka i ytterligare 15 minuter.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbast och godast pastasås är...(länkar till mitt tips, kom på att jag nämnt det tidigare =)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=818157#818209

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att tonfisken är stark och god om det är Abbas du menar. Den finns dock numera i påse i st f burk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det är Abbas du menar.

Jepp, precis den jag menar. Krävs nästan inga andra kryddor, speciellt med den även kryddiga Creme Fraichen.

 

En annan favorit när jag vill laga mat hyfsat snabbt är en gryta med falukorv, lök, broccoli, blomkål, grönsaksbuljong och potatis. Allra bäst dagen efter man lagat till den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...