Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla ihop två datorer, en med win XP och en med windows 98

calleklen

Recommended Posts

Hej,

jag skulle behöva hjälp med att koppla ihop två datorer för att föra över filer från datorn med windows 98 till datorn med win XP. Båda datorer är försedda med nätverkskort och jag kopplar ihop med en kabel. Jag antar att det handlar om att dela ut mappar men steget innan detta undrar jag över. Vet inte hur det fungerar i windows 98. Tacksam för tips och hjälp.

windows" dela ut" fungera inget vidare med windows 98 jag skulle för och främst skita i det och sätta upp en ftp på XP maskinen med filezilla http://filezilla.sourceforge.net/.

Det är alltså bara anslutna till varande genom en vanlig korsad kabel? ingen router eller internet inblandad?

Tvivlar på att de får kontakt då men du kan ju testa och pinga och se om det har det.

såhär pingar du

på 98 gå till kör och skriv winipcfg (där får du reda på ip)

på xp gå till kör och skriv cmd

skriv

ping "98ip"

Har inte provat med XP och 98, men mellan 95 och 98 förra seklet.

Korsad kabel som sagt

Dela ut mappar

I Utforskaren > Verktyg > Anslut nätverksenhet...

Tvekar dock att du kan se XP:n från 98:an. Däremot tvärtom borde gå.

Kör du med router nu eller kör du utan?

Visst går det, med eller utan router men det är enklare tror jag att köra med router, har själv en 98-burk står här i mitt nätverk, problemet brukar vara behörighetsstrul från 98:an till XP, men att köra från XP till 98:an är det normalt inga problem med.

Då gör man allt från XP-burken istället.

I och för sig så kör jag med router, så jag har faktiskt aldrig kört med korsad direkt mellan två datorer rakt av, men det bör inte vara några problem heller.

Dela ut hårdiskarna som vanligt i bägge systemen.

Det bästa är nog att lägga in XP´s ip-nummer som ett fast i 98:an och tvärsom.

Men som sagt, beror lite på om du kör med router eller inte.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

[inlägget ändrat 2007-08-03 15:28:14 av //gästen]

Ingen router, bara korsad kabel kopplad direkt. Datorerna hittar varandra (har kört ping) men när jag ska ansluta nätverksenhet (98an) från utforskaren i XPn kommer följande meddelande upp "Datornamn är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Nätverkssökvägen kan inte hittas."

Jag har angivit fast IP nummer med gateway osv på xpn och samma fast ett annat ip nummer på 98an. Detta är kanske inte helt rätt... förstår mig inte på nätverk... Bättre att inte ange något ip osv?

tips?

[inlägget ändrat 2007-08-04 17:21:27 av calleklen]

Jag har för mig att du på XP ska ange 98ans IP-adress som Gateway och tvärtom.

Det är också viktigt att IP-adresserna bara skiljer sig åt i sista siffran (varje fall med normal nätmask 255.255.255.0).

Det blir rätt som Cecilia säger.

Du måste också ha exakt samma arbetsgrupp på bägge precis som vanligt

Och så får du inte glömma att aktivera Fil och Skrivardelning i Win98

och att naturligtvis dela ut hårddiskarna i XP och Win98.

Starta sedan om datorerna för säkerhets skull om du inte blir tillsagd att göra så.

Sedan kan du testa om det fungerar.

// Gästen

tack for utforligt forklarad hjalp

jag har gjort precis som ni forklarat men tyvarr far jag upp samma meddelande anda.

Det har med arbetsgrupp forstod jag inte riktigt. Pa xpn sa ser jag datorerna som vars en arbetsgrupp? hur gor jag for att skape en med bada datorer?

Jag föreslår att du går på mitt förslag och testar med ftp istället.

Att få windows fildedling att fungera mellan olika windows OS är verkligen inte det lättaste. Det är min erfarenhet.

I XP, om du högerklickar på "Den här datorn" på skrivbordet, och väljer "Datornamn", så står det ett namn där bredvid "Arbetsgrupp"?

Detta namn ska stå med exakt samma stavning i Win98 också.

I Win98 hittar du samma ställe här.

Du högerklickar på nätverksikonen istället som du ska ha på skrivbordet.

Sedan väljer du fliken "Identifiering", och där fyller du i exakt samma namn i rutan för "Arbetsgrupp" som du har i XP.

Skriv i ett "Datornamn" också, men då kan du skiva vilket namn du vill.

Kontrollera i Win98 under fliken "Konfiguration" att du har aktiverat "Fil och skrivardelning", du klickar på knappen med samma namn och kollar detta.

// Gästen

[bild bifogad 2007-08-05 01:20:24 av //gästen]

968133_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...