Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kompetensbrist vs. kompetenta framtida proffs utan vettigt arbete


bortvald_misslyckad_it-tjej

Rekommendera Poster

bortvald_misslyckad_it-tjej

Hej. Jag skulle vilja starta en debatt om denna så kallade kompetensbrist vs det faktum att väldigt många av de studenter som utexaminerades under de svåra åren fortfarande är arbetslösa eller (som jag) sitter på andra, ibland helt okvalificerade, jobb.

 

Jag såg ett inslag på aktuellt för en tid sedan där någon IT-arbetsgivare sa att de hellre rekryterar från utlandet är tar i dessa utexaminerade inkompetenta missfoster ens med tång (det var så det uppfattades även om de använde en annan formulering). Jag tog oerhört illa vid mig. Våra kunskaper är iof kanske inte helt uppdaterade men vi har fortfarande en gedigen grund, intresse för IT och vilja att lära mer/nytt.

 

Även om en arbetsgivare anställer en student från skolbänken så kan ju inte denne heller prestera 100% dag ett och måste också gå bredvid en stund för att komma in i sin nya yrkesroll. Eller har jag missförstått något?

 

Varför är det så svårt för arbetsgivare att vara mänskliga? Vi är många med it-utbildning i ryggsäcken och som fortfarande vill jobba med IT trots allt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag såg ett inslag på aktuellt för en tid sedan där någon IT-arbetsgivare sa att de hellre rekryterar från utlandet är tar i dessa utexaminerade inkompetenta missfoster ens med tång (det var så det uppfattades även om de använde en annan formulering).

 

Om de nu hellre tar arbetskraft från utlandet är kanske för pengarnas skull. Det som jag skulle kunna tänka mig, men jag kan ha helt fel. En utländsk medarbetare har kanske inte lika stora krav på stor lön som vi svenskar.

 

Håller med om att det verkar snett när Sverige har välutbildat folk, som bara väntar på att komma in på marknaden.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...