Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Varför funkar det inte alltid att bränna?

nikej

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett stort problem so jag inte alls kan förstå mig på. Jag har 2 dvd brännare en extern samsung och en Philipps (intern). När jag bränner film, på någon av brännarna, så funkar det bara ibland att titta på filmen sedan på min dvd-spelare. Jag använder för iso-filer DVD-decrypter och bränner med. När bränninen är slutförd står det att bränningen lyckats. Ibland har den det, jag går då ner och tittar på min film. Men ibland så börjar DVD-spekaren surra, sedan kommer meddelandet att dvd-spelaren inte känner till skivtypen. Testar då via datorn, inte heller den kan öppna filmen Då får jag gå till datorn igen och bränna filmen, med samma brännare och program men ny skiva, då kan det funka, efter andra eller ibland tredje gången. Beror detta på brännarna, skivorna eller brännarprogrammet?

Tacksam för svar så snabbt som möjligt, då detta börjar irritera mig mycket!!!

En annan fråga jag vill ställa är att, direkt när man bränt, är skivan varm, är det då risk för att man förstör skivan om man exempelvis råkar komma åt den, eller så?

Börja alltid med att starta om datorn före en bränning och kör inga annat före eller under tiden du bränner.

Prova också att minska brännhastigheten eller byt till ett annat skivfabrikat.

Det kan också vara bra att labba med en återskrivningsbar skiva, så du slipper förstöra skivorna.

Du kan också försöka testa de skivor som inte funkar i någon annan dator eller spelare för att se om det är din spelare som inte funkar.

Inte ett svar men kanske en tröst:

Jag har kastat många skivor i tron att bränningingen misslyckats då jag inte kunnat kolla på filmen direkt efter bränningen.

Men av nån anledning har brännarprogrammet, eller något annat, liksom lagt beslag på användandet av enheten.

Hände med min "gamla" dator men nu har jag lärt mig att kolla skivorna i dvd-spelaren eller i en annan dator eller att kolla efter en omstart av datorn.

Tack för alla svar! Jag har ytterligare en fråga. Jag har en massa brännda filmer på skivor som ligger här hemma. Har nu köpt blanka printable skivor för att skriva ut framsidor på sdessa.- Min fråga är nu, kan jag bränna av de redan brännda skivorna eller måste jag köra om dem i exempelvis dvd decrypt och lägga om dem på hårddisken, finns det ingen snabbare utväg?

Om du kan få dessa gamla att funka, går det bra att kopiera dom. Om inte, tror jag inte du kan få dom i läsbart skick om du lägger tillbaka dom på datorn. Men som jag sa, prova med en RW-skiva först.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...