Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tolkning av uttryck


Sasja

Rekommendera Poster

Har ett uttryck som jag inte klarar av att tolka som finns på http://www.it.uu.se/edu/course/homepage/scriptprog/st07/uppgifter/inlupp_ber

 

I mitten på förstasidan i den pdf-filen finns en uträkning hur man räknar ut epsilon.

 

Vad betyder sigma-tecknet när det bara är en variabel längst ner? Oftast är det ju en ovanpå också vilket betyder att man ska summera från det undre till det övre värdet.

 

Senare i beräkningen finns också x upphöjt i i, menas det som en potens eller?

 

Given poäng till givande svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

epsilon innebär "felet" du kan beräkna i varje steg k , där du fått ett uttryck för hur det ska beräknas. Där ingår summan över alla iterationer i , här är den övre gränsen utelämnad då denna är okänd. Antalet slutgiltiga iterationer blir det k-värde då epsilon <= 10^(-6) . Vad beträffar x upphöjt till i , så vet jag inte om detta är definierat för vektorer, däremot vet jag att potenslagarna gäller för kvadratiska matriser. Detta får mig att tro att i det här fallet det måste tolkas som index.

 

I varje steg så kan du exempelvis spara abs( x_k - x_{k-1})^2 vilket du i nästa steg adderar nästa skillnad till osv... Beräkna epsilon i varje steg k med denna sparade storhet och avgör storleken på denna.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-29 22:47:05 av icaruscry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...