Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering av Vista Error - Enkel lösning...


monowasp

Rekommendera Poster

Om ni har råkat ut för ett "Error 80070005" när ni har försökt att uppdatera Windows Vista eller Defender beror det antingen på att ni har installerat en tidigare Windows uppdatering som har korrumperat sin egen datastruktur. Problemet ligger i att uppdateringen har ändrat namn på en mapp.

 

För att fixa det här problemet gör så här:

 

1. START -> MSCONFIG

2. Klicka "Enter" på tangentbordet

3. Under "Boot" fliken klicka i "Safe Boot" boxen och välj "Minimal"

4. Klicka på "OK" och starta om datorn som windows vill

5. När Windows startar om är du i "Safe Mode"

6. Klicka på Windows symbolen + tangenten "E" på tangetbordet ->

så kommer du till utforskaren

7. Leta upp Windows rotmapp, vanligtvis kallad "Local Disc (C:)

8. Leta upp mappen som heter "SoftwareDistribution"

9.Högerklicka, välj "Rename"

10. Skriv in "SoftwareDistribution.old" (ps. skriv inte: " " - tecknen)

11. START -> MSCONFIG

12. Klicka "Enter" på tangentbordet

13. Under "Boot" flicken klicka bort "Safe Boot" och kolla även så att det i fliken "General" står "Normal startup"

14. Starta om datorn i vanligt läge och välj "Windows Update", nu ska allt funka som det ska

 

/A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fixa det här problemet gör så här:

Välkommen till Eforum!

 

Tack för den lösningen!

I alla fall en person har tidigare postat om detta fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 3 months later...
  • 8 months later...

A:s lösning på 80070005-problemet var inte tillräcklig - jag har kvar felet!

Detta är ju en mindre katastrof, så hur kommer det sig att Microsoft inte har någon artikel på nätet om denna felkod?

/ eriku

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eriku skrev:

A:s lösning på 80070005-problemet var inte tillräcklig - jag har kvar felet!

Välkommen till eForum!

 

Exakt vad är det du gör då du får 80070005 koden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Windows Update utan bekymmer under lång tid. När jag nu (sedan några dagar tillbaka) försöker köra den för att hämta och installera uppdateringar, får jag tvärstopp och felkod 80070005, se figur.

 

Jag har försökt, att åtgärda felet med den metod som A beskrivit ovan, men utan resultat.

Någon idé?

/eriku

 

 

 

 

[bild bifogad 2008-08-17 20:25:45 av eriku]

1073874_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Maratonmannen, men jag har provat det som finns där (fram till 2008-08-17) - tyvärr utan resultat.

/eriku

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det verkar handla om Windows XP och en annan felkod. Jag har trots det försökt att i tillämpliga dela följa receptet, men utan resultat.

Men jag tackar för förslaget!

/ eriku

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Själv har jag också problem med det, tog kontakt med HP ifall de kunde hjälpa mig, men lyckades inte. Har även testat det monowasp la in..

 

Mitt fall:

 

Vissa gånger när jag har laddat hem dom nya uppdateringarna och installerat dom, så när jag stänger av datorn så kommer det upp följande: "Uppdateringarna konfigureras.."

De brukade också vara så i Win XP kommer jag ihåg.

 

Men problemet är och har alltid varit i dessa 2 månader jag ägt datorn, att den stannar hela tiden på steg2 på 20%.

Därefter kommer ett meddelande upp "Vissa ändringar kunde inte slutföras ändringar återställs, ett nytt försök görs nästa gång datorn startas, och datorn stängs sedan av som jag ville.

 

Vid uppstart då jag ska komma fram till windows-inloggningen, så får jag upp samma sak igen, den testar att konfigurera det igen. Men samma sak igen, stannar på steg 2 på 20%, och datorn startas om.

När den startats upp till windwos-inloggningen igen så laddar inte steg 1, utan den hoppar till steg 3 och laddar upp till 100% inom 2 sekunder, därefter är det klart och jag kan logga in windows.

 

När jag sedan kolla windos update så står det att installationen misslyckades, och då får jag fram den felkoden Error 80070005.

 

Nån som har någon lösning?

 

[bild bifogad 2008-10-21 17:16:14 av sahic88]

1091842_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej,

Jag hade exakt samma problem med min nya HP dator som du beskriver. I söndags lyckades jag lista ut vad problemet var. Kanske min lösning kan hjälpa dig.

 

När jag packade upp min nya dator så var jag snabb med att ta kontakt med Telia som är min internetleverantör. Jag installerade därefter Telia Säker Surf på min dator. Datorn fungerade i några dagar sedan dök samma felmeddelande upp som du beskriver på min skärm. Det stod "uppdateringar konfigureras inte korrekt.." och stannade alltid vid steg 2 och 20%.

 

Jag visste att Norton antivirus ingick i HP paketet och när jag pratade med Telia om mitt problem så rådde dom mig att avinstalelra detta, vilket jag gjorde. Trodde jag.. eftersom jag hade Telia Säker Surf installerad också så slutfördes inte avinstallationen men det fattade ju inte jag...

 

Två veckor av envist letande och ringande till olika supportinstanser läste jag att Telia hade släppt en ny version av Säker Surf. Jag ringde då på nytt till Telia, förklarade mitt problem och då sa killen: men då föreslår jag att du avintallerar din gamla Säker Surf först, startar om datorn och installerar den nya versionen, vilket jag gjorde. Och vips! så var alla problem borta. När jag startade om datorn så började den ticka steg 1 100%, steg 2 100% och steg 3 100%. Jippie!!

 

Jag hade också haft problem med en windows uppdatering under dessa veckor. Helt plötsligt så kunde jag också installera denna på min dator :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2008-11-11 13:30:06 av Milos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den, jag har varken Telia eller "Telia säker surf". Jag har hittat problemet, mitt problem är ett frabriksfel, har korrumperade filer. Så varken någon recovery eller något hjälpte. Så HP fick special beställa någon Vista skiva för HP åt mig som kommer vilken dag som helst =)

Hoppas det fungerar med den!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har haft samma problem med felkod 80070005 vid uppdatering av vista. Jag testade den enkla lösningen, men problemet var kvar. Vet inte hur det är för er andra, men felkoden kom fram för mig när WU försökte installera 35 uppdateringar (datan är endast 3 dagar gammal).

När jag testade att endast installera 5 stycken uppdateringar åt gången (startade med de äldsta) så fungerade det helt plötsligt så nu har jag inte kvar problemet längre.

Kan vara värt att testa denna metod innan man börjar krångla för mycket!

 

/Markus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...