Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stort CP-kort till äldre digitalkamera?


andreas30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det går att använda de stora kort på t.ex. 1GB och 2GB som säljs numera till en snart 4 år gammal Canon Ixus 400 kamera? Finns det risk att en del av utrymmet inte går att använda, precis som kan vara fallet med stora hårddiskar till gamla datorer.

 

Vidare undrar jag om det går att använda de kort som kallas SanDisk ULTRA II och som ska vara snabbare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en trolig risk är att inte kameran överhuvudtaget kan nytta något av kortet...alltså känner inte igen kortet...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en trolig risk är att inte kameran överhuvudtaget kan nytta något av kortet...alltså känner inte igen kortet...

 

Okay, men om den känner igen kortet är det lugnt då eller kan det ändå fungerara mindre tillförlitligt jämfört med ett mindre kort?

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-27 20:16:19 av andreas30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du CF-kort?

 

Äldre kameror har en övre gräns. Äldre kameror drar dessutom ingen nytta alls av de högre farter som nya kort erbjuder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla Nikon-kamera (som jag har gett till grannens barn), 2 megapixlar, och CF-kort, hade som övre gräns 999 filer, dvs. 1 GB-kort. (Större kort kunde den i teorin acceptera, men inte mer än 999 filer kunde den skriva till minneskortet. (snackar om "högsta upplösning"+"högsta kvalitet".)

 

Nyare kameror verkar också ha en "gräns" på exempelvis 999 filer.

Men upplösningen har ju stigit, så jag antar att "större" minneskort krävs för exempelvis 999 filer i högsta kvalitet numera...

 

PS: Ge gärna en kamera till grannens ungar! -Oj vilka bra (och "intressanta") bilder dom tar! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du CF-kort?

 

Javisst, det blev lite fel där :). Har du någon aning om vad övre gränsen är för en Ixus 400 kan tänkas vara. Hittar det inte på nätet så det kanske är chansning som gäller. I bruksanvisningen nämner man under "specifikationer/CF-kortstyper och lagringskapacitet" upp till 256MB, men jag har å andra sidan sett i något forum att någon använt ett 512MB kort till denna kamera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor risk att kameran bara utnyttjar 2 Gb oavsett hur stort kortet är. Äldre kameror använder ofta FAT16 som filsystem och det klarar inte av att adressera mer. Vissa kort som är större än 2 Gb har en omkopplare som växlar mellan sin storlek och 2 Gb.

 

Naturligtvis så kan det finnas andra begränsande faktorer som max antal filer och sådant som är specifikt för kameran, då är det ju bara att räkna max antal bilder i den största storleken och sedan välja kort därefter ;-)

 

Snabbare kort fungerar normalt i långsammare kameror men då kan man naturligtvis inte utnyttja hastigheten. Å andra sidan så kan det hända att kameran var snabbare än korten på sin tid och då tjänar man ju naturligtvis lite ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om hur stort kort den kan tänkas ta. Att det står 256MB i bruksanvisningen betyder kanske bara att det var de största som fanns då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte under helgen ett 512MB SD-mini-kort på ICA, för att ha i videokameran.. (Märkeskort, SanDisk).

 

Kostade 99:-. jag behöver inte ens ett ett minneskort till videokameran, men det är ju alltid skoj att kunna använda funktionen "stillbild".. Kameran kan användas som en 2.3 megapixels stillbildskamera om man har ett SD-kort instucket i kamerans minnesslida. Videokameran sa att jag i högsta upplösning på instucket minneskort, har 700+ bilder!!

 

(Tänker inte använda funktionen, men ändå..)

 

Bonusinfo:

Minneskortets "paket" var besudlat med fyra (FYRA!) larmkretsar..

Eftertanke: Fyra larmkretsar.. Ärligt talat tror jag att "krånglet" med att tillverka/sätta på/avlarma larmkretsarna kostade mer än de 25 cent som minneskortet kostade att tillverka...

 

;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...