Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PNA Navigon 7000T och lite kritik


berntlars

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skall först göra klart att jag ogillar ovederhäftig och falsk kritik

av olika produkter och försöker därför alltid att vara så objektiv jag bara kan.

 

Nu till saken;Efter att ha läst igenom en stort test av GPS som fanns på nätet beslutade jag mig för att köpa Navigon PNA 7000T Europa. M3-Testet gav ju så många lovord om denna GPS och som gammal datatekniker tänkte jag att OK vi tar den och hoppas att M3 teamet vet vad de talar om.

 

Köpte in GPS från TH:s och några dagar senare stoppar jag den i handbagaget och flyger till Palma. Väl framme kopplar jag upp den i hyrbilen pluggar in utgångsläge och drar vidare med familjen. Ganska snart hör jag " om möjligt gör en u-sväng NU!" men vad då, mitt på en motorväg? Den här vägen har jag kört 1 år tidigare så visst är jag på rätt väg. Nu visar det sig att vägavsnittet finns inte i kartan och detta upprepar sig vid flera tillfällen under vår semester på Mallorca.

Vilken ver. av program? 6.1 vilken jag utgick från var den allra senaste.

Självfallet vill man ju att ca 1 år gamla vägar skall finnas med i senaste kartver. men så var inte fallet.

 

Vad mer jag ogillade var att man ganska ofta hamnade i ett oåterkalligt fel som endast kunde rättas till med att göra full reset och sedan kalibrera skärmen igen.

Inte bra!

 

Menyprocesserna är otroligt långsamma vilket gör att man trycker en gång till och då kollapsar processorn med felmeddelande.

Inte bra!

 

Däremot gör den snabba beräkningar av alternativa vägar om man skulle missa någon avfart.

Bra!

 

När det sedan gäller handboken så efterlyser jag information om vad man skall använda den medföljande USB kabeln till? Kan den överhuvudtaget kommunicera med PC? Vilket syncprogram passar bäst och varför finns inte det medskickat? Var hittar man beskrivning på hårdvaran/hårdvaruinterface i handboken? Vill man veta något om hårdvaran så måste man läsa från medföljande CDROMskiva men där finns heller inte ett ord om vad man skall och kan använda USB kabeln till!

 

Väl hemma igen ser jag att jag ca 1 vecka efter att jag köpte GPSen har fått ett mail från Navigon där man nu har en ny ver. NM6.2 och om jag nu bara betalar ca 900SEK så skall jag få denna uppdatering.

Det vill säga, jag köper en GPS och 1 vecka därefter är den gammal och bör uppdateras för ca 900Kr!!

 

Vad liknar detta? Jag rekommenderar alla som köper en GPS att kräva att få reda på vilken version som finns installerad och när nästa beräknas komma. Låt er inte luras av att man endat anger heltalssiffran i versionen!

 

Jag skrev till TH:s och frågade om de inte har info om vilken ver. de säljer för tillfället? De svarade att de får ingen sådan info från Navigon utan man säljer en GPS med NM6 utan angivelse av vilken ver.

Detta kallar jag oseriös marknadsföring och det borde självklart vara så att man på kartongen kan se vilken ver. som gäller för detta ex.

ett "bäst före datum" helt enkelt.

Här har vi konsumenter ett uppdrag att få konsumentverket att gå ut med krav om att man måste deklarera validiteten på program och kartversion.

Ju fler som klagar till KO ju snabbare får vi en mer renhårig handel.

 

Jag har för ca 1 vecka sedan skrivit ett meddelande till Navigon på deras integrerade meddelandesystem via mail men saknar fortfarande någotsomhelst tecken från dem (!) Vad säger detta?

 

Är PNA 7000T verkligen förtjänt av den rekommendation som M3 teamet har givit denna GPS? Min klara åsikt är den att här har man kraftigt övervärderat produkten och missat flera väsentliga fakta.

Inte bra!

 

Men, något bra måste väl finnas med denna? Jo, det fantastiskt fina ljudet som passar mina tinnitusöron och det var inte svårt att uppfatta " gör om möjligt en U-sväng NU!"Hälsningar

Bernt

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-26 00:28:06 av berntlars]

[inlägget ändrat 2007-07-26 00:29:08 av berntlars]

[inlägget ändrat 2007-07-26 00:30:31 av berntlars]

[inlägget ändrat 2007-07-26 00:47:08 av berntlars]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

U-sväng:

Kartmaterialet är inte bättre än den version av kartan som finns i GPSn. Kartan är inget Navigon själva skapar, den köps in av (mmh, Navteq?) Den karta som finns i 7000T är fjolårets, det finns en senare som tyvärr kostar pengar. En fri uppdatering borde ingå.

 

Oåterkalliga fel? En gång har jag lyckats hänga den men en total reset gav bara att de extra program jag installerat (OziExplorer) försvann.

Menyprocesserna är otroligt långsamma vilket gör att man trycker en gång till och då kollapsar processorn med felmeddelande.

Långsamma? Stängd av att de ska "skrollas" fram (eller vad de nu kallar det). Blir lite snabbare då. Men krasch om man klickar igen? Det har jag inte sett.

 

USB-kabeln. Ja där är det lite konstigt att enheten inte dyker upp som andra USB-enheter. För att kommunicera med underliggande Win CE på enheten får du ladda ned ActiveSync från MS.

 

Uppgradering av mjukvaran? Det har jag inte hittat på deras hemsidor. Det borde för övrigt ingå som en uppdatering om de fixar till den. Men som sagt, tyvärr, detta märke har ej fri uppdatering av karta. Andra har det och alla borde ha det.

Som alltid, det är tyvärr en djungel därute och det är svårt att hitta all den information som man borde ha innan ett köp av GPS.

 

E-post svar. Inget försvar där, de borde svara men det är sommar nu..

 

OM du är så missnöjd - returnera produkten. Du har alltid två veckors öppet köp på post order. Och mer ifall företaget är snällt.

 

Samt besök denna långa tråd där för och nackdelar flitigt diskuteras:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=156553

 

I mitt tycke en prisvärd GPS. Man får vad man betala för. Skärmen är bra, kartmaterialet duger för mig än så länge, bra röst. Halvbra fäste i bilen (lite klumpigt men fungerar) samt synd att TMC-antennen inte är integrerad.

Lite seg ibland men vilken GPS är inte det. Vissa beräkningar tar tid men själva navigeringen går utmärkt. Och det senare är vad den inköpts för att göra.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi,

Tillåt mig kommentera i ditt svar:

 

U-sväng:

Kartmaterialet är inte bättre än den version av kartan som finns i GPSn. Kartan är inget Navigon själva skapar, den köps in av (mmh, Navteq?)

 

Det känner jag mycket väl till men det är ju så att Navigon levererar en komplett GPS till konsumenten och då handlar det minst lika mycket om deras policy och deras kvalitetstänkande. Om vi konsumenter skulle bli hänvisade till resp. underleverantör av en produkt hur skulle det fungera?

Nej, det är ju så att den som säljer en koplett produkt som i detta fall har helhetsansvaraet för att produkten är OK. MAO kartmaterialet är även Navigons ansvar oavsett om de själva inte har tillverkat det.

Den karta som finns i 7000T är fjolårets, det finns en senare som tyvärr kostar pengar. En fri uppdatering borde ingå.

 

 

ja, i synnerhet då man redan aviserar en ny launch av uppdatering redan 1 vecka efter köpet. Här har ju även återförsäljaren ett ansvar att upplysa om sin lagervara. Självfallet vet de när de köpte in dem och har alltid förhandsinformation om nya modeller och uppgraderingar. Helt klart är det för mig som internetföretagare att här har återförsäljaren medvetet legat med överskott och då är man inte intresserad av att göra klart för kunden att den har en gammal ver. installerad.

Tyvärr var det så i mitt fall att jag snabbt behövde en GPS och hann inte sätta mig in i alla detaljer som policy för uppdateringar men hade jag sett att man är så beroende av Navigon för att ha en fungerande GPS ja då hade jag nog valt något annat. Bondfångeri kallar jag sådant och är alldeles för vanligt numer.

 

Oåterkalliga fel? En gång har jag lyckats hänga den men en total reset gav bara att de extra program jag installerat (OziExplorer) försvann.

 

Detta hände mig 3-4 ggr under semestern på Mallorca och sitter man i en

komplicerad trafiksituation så vill man inte att GPS skall hänga sig.

Menyprocesserna är otroligt långsamma vilket gör att man trycker en gång till och då kollapsar processorn med felmeddelande.

 

Långsamma? Stängd av att de ska "skrollas" fram (eller vad de nu kallar det). Blir lite snabbare då. Men krasch om man klickar igen? Det har jag inte sett.

 

Det händer inte efter ett klick men om inget händer då trycker man kanske flera ggr och då inträffar haveri.

 

USB-kabeln. Ja där är det lite konstigt att enheten inte dyker upp som andra USB-enheter. För att kommunicera med underliggande Win CE på enheten får du ladda ned ActiveSync från MS.

 

Uppgradering av mjukvaran? Det har jag inte hittat på deras hemsidor. Det borde för övrigt ingå som en uppdatering om de fixar till den. Men som sagt, tyvärr, detta märke har ej fri uppdatering av karta. Andra har det och alla borde ha det.

Som alltid, det är tyvärr en djungel därute och det är svårt att hitta all den information som man borde ha innan ett köp av GPS.

 

Som du förmodligen redan har upptäckt så är deras hemsida oerhört dålig. Det finns ingen röd tråd ingen logik överhuvudtaget och för att inte nämna språket i deras e-mail. Om jag hade kollat deras hemsida innan jag köpte Navigon så hade jag inte köpt den. Hemsidan avslöjar mycket om produkten och dess tillverkare- idetta fall.

 

E-post svar. Inget försvar där, de borde svara men det är sommar nu..

 

Jag utgår från att mailet går till Tyskland och där har man inte semester förrän i augusti så där ser jag inget argument för att inte svara. De har troligen (?) endast någon form av support här i Sverige.

 

OM du är så missnöjd - returnera produkten. Du har alltid två veckors öppet köp på post order. Och mer ifall företaget är snällt.

 

I detta fall och i synnerhet som Internetföretagare med produktförsäljning kan jag inte med att ställa krav utöver det som konsumentköplagen tillåter och har man använt produkten så har man inte rätt att returnera såvida det inte föreligger ett uppenbart produktfel. Däremot kommer jag att följa upp kontakten med Navigon och konsumenträtt för att se om det inte är ett krav att ange dastum för ingående versioner av program och databasfiler. Har inte hunnit att kolla men tror att CE direktivet kräver att produkten skall märkas med tillverkningsdatum och då är det kört för den produkt jag köpt.

 

Samt besök denna långa tråd där för och nackdelar flitigt diskuteras:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=156553

 

I mitt tycke en prisvärd GPS. Man får vad man betala för. Skärmen är bra, kartmaterialet duger för mig än så länge, bra röst.

 

Ja, i sverige med troligen den troligen den sämst utvecklade imfrastrukturen så är det nog inga problem men hamnar du t.ex. i Spanien så får du problem eftersom de har en otrolig hastighet att bygga nya vägar.

 

Halvbra fäste i bilen (lite klumpigt men fungerar) samt synd att TMC-antennen inte är integrerad.

Lite seg ibland men vilken GPS är inte det. Vissa beräkningar tar tid men själva navigeringen går utmärkt. Och det senare är vad den inköpts för att göra.

 

Som du själv konstaterade; Navigon sköter sina egna uppdateringar vilket betyder att du är helt i händerna på dem om du skall ha en fungerande GPS. Detta betyder för mig att man måste se både tillverkare och produkt som en helhet. vad gör du med en bra produkt tillverkad av ett företag som inte bryr sig om att uppdatera eller policy? Du ser säkert sammanhanget och det borde jag själv sett innan jag köpte Navigon.

Ett tips till dig och andra. GPS i sverige är troligen övervärderade i pris. Jag såg en troligen samma hårdvara som PNA 7000T med ännu fler tillbehör ingående i priset i Spanien och den kostade 200€ hade alla Europiska kartor och samtliga språk med ref. till kartorna. Om man söker så hittar man säkert fler med samma hårdvara till betydligt lägre priser
.

 

Jag har upptäckt att jag inte skrivit rätt namn på det företag som jag köpte min navigon från. Skall vara;

www.tbh.se

 

Kanske återkommer med utveckling i ärendet.

 

Bernt i Göteborg

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-26 14:39:34 av berntlars]

[inlägget ändrat 2007-07-26 17:05:01 av berntlars]

[inlägget ändrat 2007-07-27 22:31:04 av berntlars]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

berntlars: Hur ser du på din Navigon 7000T nu några månader efter köpet. Fortfarande lika missnöjd?

 

Jag har nämligen tänkt köpa Navigon 7000T nu när Siba rear ut den för 2500 kr, men att döma av ditt inlägg samt en del andra i den långa tråden på Minhembio.com-forumet så riskerar man ju att få en produkt som kan vara ganska buggig och inkluderar gammalt kartmaterial.

 

// Mattias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...