Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Zonya

Olika clearingnummer

Rekommendera Poster

Zonya

Varför ska det vara så svårt att skicka pengarna från en annan bank till ex Nordea Bank som jag nu har. Skickar du från Swedbank, så ska du uppge clearingnumret som gäller till Nordea, skulle du sedan skicka pengar från ex Sparbanken till Nordea, så är det ett annat clearingnummer som gäller och inte samma som när man skickar från Swedbank. När man sedan ringer till Nordea så säger de att Nordeas clearingnummer är 3300... Detta är mig en gåta, och kan någon förklara detta för mig så hade jag blivit glad. Har nu skickat in att jag ska ha PlusGiro, men undrar om det är samma problem med clearingnumret där???

Tacksam för svar...

Mvh

Zonya

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Laso
Har nu skickat in att jag ska ha PlusGiro, men undrar om det är samma problem med clearingnumret där???

Nej det är det inte!

Du använder inte något clearingsnummer för ett plusgiro, oavsett privat eller företagskonto.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
Har nu skickat in att jag ska ha PlusGiro, men undrar om det är samma problem med clearingnumret där???

PlusGiro behöver du inte något clearingnummer för att kunna betala.

Vad betalar du med?

Jag har skickat över pengar mellan olika konton utan att behöva clearingnummer. Förvisso inom samma bank (Nordea).

En kompis som har SwedBank betalade in pengar till mig, men jag hörde inte att denne fick strula med clearingnummer.

Har personen personkonto gäller det som kontonummer. Om du nu skickat över pengar till personer. Företag har oftast PlusGiro eller Bankgiro.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zonya

Hej Stefan!

Tack för ditt svar...

Jo jag har som det är nu personkonto på Nordea, när då personer skulle betala in pengar till mitt konto, så blev det genast strul med clearingnr, så de fick höra med sin resp bank vad de hade för clearingnr som gällde när de skulle skicka över pengarna till mitt personkonto på Nordea.

Därför har jag nu ordnat ett giro och hoppas att jag ska slippa alla dessa problem, för det är inte roligt att ha sånt strul varjegång. Det blir hur många clearingnr som helst att hålla i huvudet.

De sa på PlusGiro att man skulle uppge några andra siffror då på kontonr som var personliga. Men jag kunde själv läsa om det när jag fick hem pappren sedan sa de??!

Fattar "noll" och blev lite brydd om det fortfarande skulle vara problem nu när jag har skaffat PlusGiro????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
Zonya skrev:

De sa på PlusGiro att man skulle uppge några andra siffror då på kontonr som var personliga. Men jag kunde själv läsa om det när jag fick hem pappren sedan sa de??!

Fattar "noll" och blev lite brydd om det fortfarande skulle vara problem nu när jag har skaffat PlusGiro????

Vi pratar kanske om olika saker.

Du ska kanske starta ett eget PlusGirokonto?

...så att du kan skicka paket mot postförskott o s v

Istället för personkonto vill du ha ett PlusGirokonto?

Aha, men då hamnar saken i ett annat läge. Jag har varit på väg att starta ett sådant konto själv några gånger, men det har stannat där. Är nöjd med personkontot som jag redan har.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zonya

Ja bl a...

Men jag undrar fortfarande varför det ska vara så struligt med just Nordea.

Saken är den att jag återförsäljare/distrubitör inom ett företag och när jag sedan är ute och säljer produkter, så ibland är där kunder som inte har pengar på sig just då, och då vill de betala in på mitt konto och då uppstår förståss dessa problem med clearingnr och dyl. Har skaffat Plusgiro, för att det skulle underlätta en del. Bl a trodde jag att det skulle underlätta med då clearinnr, men detta problem kommer visst att följa mig ändå hi, hi... Helt otroligt!!!!! Man kan bara skratta åt det hela, eller hur....

Mvh

[inlägget ändrat 2007-07-25 12:15:36 av Zonya]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

Ett kontos clearingnummer är alltid detsamma, oavsett från vilken annan bank du betalar. Det är just detta clearingnummer är till för...

När det gäller nordea, har de olika clearingnr för personkonto och vanliga konto. PlusGiro (fd PostGiro) har inget clearingnr utan ligger utanför det vanliga banksystemet. Dock kan man gratis och enkelt få ett normalt kontonummer kopplat till sitt PG.

Jag har aldrig upplevt de problem du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zonya

Halloj Mr Andersson...

Ang PluGiro, så är detta clearingnr 9960. Ska inte kunden behöva ange detta när hon/han ska skicka pengar in till mitt plusgiro?

TACK, hoppas du har rätt, för då blir jag så glad ;).......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Ska inte kunden behöva ange detta när hon/han ska skicka pengar in till mitt plusgiro?

Beror på hur man betalar.

På min Internetbank kan jag välja att betala till PG, BG och konto.

PG och BG har i det fallet inga Clearingnr, utan går direkt till PG resp BG.

Betalar man till konto, måste man ange Clearingnr, som inte är något annat än ett "riktnummer" till banken. När det gäller Handelsbanken, så har varje kontor sitt eget Clearingnr, men det kanske även andra banker har.

Vill du betala till ett PG som om det vore ett vanligt konto, ska du mycket riktigt ange clearing 9960 samt ett par andra siffror följt av PG-numret. Men vad jag vet fungerar inte detta, om man inte ansökt om bankkontonummer för sitt PG-konto.

TACK, hoppas du har rätt, för då blir jag så glad ;).......

Du kan bli glad.... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zonya

Vill du betala till ett PG som om det vore ett vanligt konto, ska du mycket riktigt ange clearing 9960 samt ett par andra siffror följt av PG-numret. Men vad jag vet fungerar inte detta, om man inte ansökt om bankkontonummer för sitt PG-konto.

Ja men skaffar jag nu ett PG, så ingår väl där i allfall ett bankkontonummer, eller vad menar du Mr Andersson ;)??! Är jag ute på turne nu eller??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Ja men skaffar jag nu ett PG, så ingår väl där i allfall ett bankkontonummer

På den tiden (7 år sen) jag skaffade det, så ingick inte något vanligt kontonummer, det fick man snällt skaffa efteråt. Hur det är idag, vågar jag inte säga.

Men jag kan ha fel, det har jag haft förr :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zonya

På den tiden (7 år sen) jag skaffade det, så ingick inte något vanligt kontonummer, det fick man snällt skaffa efteråt. Hur det är idag, vågar jag inte säga.

Men jag kan ha fel, det har jag haft förr :)

Ha, ha, ha ja du jag ringde PlusGiro nu för att se och de sa att där var hela kitet med, alltså kontonummer och konto, så nu har jag svarat dig på den frågan...

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
så nu har jag svarat dig på den frågan...

;)

Lysande!

Då har det ju hänt nåt på 7 år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Kontonummer kontra clearingnummer:

Personkonton är speciella. Det går väl än att exempelvis girera till dem, dvs skicka pengar via plusgiro? Inte gjort det så lite osäker är jag. De är även en "kvarleva" från den tid då clearingnummer inte ansågs så intressanta.

Jag har en stark känsla av att om man tecknar ett nytt konto i en bank får man ett komplett kontonummer, inklusive clearingnumret. Så är det ivartfall i Skandiabanken, alla siffror som unikt identifierar kontot i Sverige är med i kontonumret, inklusive de siffror som ger vilken bank det är.

Samma sak med plusgironummer - de är i sin form sådana att de enbart fungerar som plusgiro. Inget konstigt.

Men som sagts - clearingnumret är som riktnumret är för telefoner. Börjar du med 08 kommer du till Stockholm (okej inte helt sant längre), börjar du med 031 hamnar du i Göteborg, 070 till en mobiltelefon.

Dvs börjar du ett kontonummer mer 331* hamnar pengarna på ett personkonto, börjar du men 9150 hamnar det på ett konto i Skandiabanken.

Oavsett vilken operatör du ringer med (telefon) eller vilken bank du skickar pengar ifrån. Konstigt vore det annars.

* Fast, eehh, spricker det där? Från Skandiabanken gäller 331 för personkonton du uppgav 3300? Personkonton är helt klart lite speciella! Eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Börjar du med 08 kommer du till Stockholm (okej inte helt sant längre),

Nummerportering gäller inte fullt ut inom det fasta nätet ännu, men det kommer säkert, men tekniskt sett är det är fullt möjligt att ha ett 08-nummer om man bor i Göteborg, och då menar jag inte bara via IP-telefoni eller andra specialtjänster. Jag menar inte att du har fel, bara att det inte är var mans möjlighet att ha det så, just nu.

Dock förespråkar jag den danska modellen. De skrotade riktnummer för ett antal (10?) år sedan och alla har enbart abonnentnummer, även mobiltelefoner. Dock har varje operatör sina nummerserier, så man vet ändå om man ringer en mobil eller ett fastnummer. Jag tror att även Norge har infört det, men är inte säker. Jag hoppas det blir så äver här!

Vänta bara tills "man" får för sig att ha full nummerportabilitet på bankkontonummer :) Dvs, behålla sitt kontonummer, inkl clearingnr, när man byter bank. Det ni... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon

Mmm, att trycka fyra gånger till på tangentbordet (fyra siffror som du når via alla bankers hjälpfikoner är rätt irriterande ;)

[inlägget ändrat 2010-01-23 01:20:35 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...