Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kovertera film


GamingHome

Rekommendera Poster

Finns det något gratis program för att konvertera bin-filer till mpg-filer ?

 

 

Dessa filer går utmärkt att spela upp i VLC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Finns det något gratis program för att konvertera bin-filer till mpg-filer ?

Dessa filer går utmärkt att spela upp i VLC

Mounta bin-filen (med hjälp av tillhörande cue-fil) i Daemon Tools och öppna den virtuella CD/DVD:n så kommer du åt filmfilerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det finns ett bin till mpg converter, behövde det själv en gång men kunde inte hitta något.

 

Här är dock en länk till ett gratis program som du kan konvertera bin till iso med

http://www.magiciso.com/download.htm

 

 

Vad som inte krånglar är det något fel på.

MvH Johan.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Anjuna Moon :

 

Jag testade att packa upp bin-filen med TUGZip, men när jag kör mpg-filen så finns inte ljudet med för det ligger i någon annan fil.

 

Svar till Johan.L

 

Jag testar MAGICISO och ser om det funkar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag testade att packa upp bin-filen med TUGZip, men när jag kör mpg-filen så finns inte ljudet med för det ligger i någon annan fil.

Jag nämnde iofs aldrig något om att använda TUGZip. Vad är det för filer och mappar du har i din image?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dessa mappar/filer :

 

EXT

SCANDATA.DAT

MPEG2

AVSEQ01.MPG

SEGMENT

ITEM0001.MPG

SVCD

ENTRIES.SVD

INFO.SVD

LOT.SVD

PSD.SVD

SEARCH.DAT

TRACKS.SVD

 

 

MAGICISO var bara skräp.

[inlägget ändrat 2007-07-24 20:21:53 av GamingHome]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.videohelp.com/guides?searchtext=&tools=&madeby=&formatconversionselect=&howtoselect=4%3B14&orderby=Date&listall=1&hits=25&archive=0&search=Search+or+List+Guides

 

Längst ner har du fyra guider för att konvertera från SVCD och VCD till MPG. Jag har inte kollat på dem själv dock.

 

MAGICISO var bara skräp.

 

Inte alls, men det löser inte alla problem i världen :)

 

[inlägget ändrat 2007-07-24 20:25:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde du guiden eller vad?

 

Efter att ha extraherat filen/filerna i MPEG2-mappen, hur gör du för att spela upp dem?

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-25 07:13:20 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar filen AVSEQ01.MPG, men då får jag inget ljud det bästa hade fortfarande varit att kunna konvertera bin-filer direkt till mpg-filer med både bild och ljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad du menar med att "öppna", det finns högvis med olika program som tror sig kunna "öppna" den filen.

 

Har du nåt dvduppsleningsprogram? Testa med det.

 

Går skivan (avbildningen) att spela upp som en SVCD? Om inte så kanske det är fel på själva avbildningen.

 

det bästa hade fortfarande varit att kunna konvertera bin-filer direkt till mpg-filer med både bild och ljud.

 

Det är mest en fråga om vad man menar med att "konvertera".

 

En avbildning (som du har) är ungefär som en zip-fil - den består av en samling filer och tillsammans med dessa instruktioner om hur dessa ska läggas ut på en skiva när man bränner dem.

 

(Man kan plocka ut t ex en bild ur en zipfil full med bilder men jag skulle inte kalla det för att "konvertera" zipfilen till en bild. Men det är bara ett ord så det är mindre viktigt.)

 

Men jag ställer frågan en gång till:

 

Följer du guiden? Den säger att du ska extrahera filen med ISOBuster på ett speciellt vis ("Extract but filter only M2F2 Mpg frames") och sedan spela upp filen i ett program som kan spela upp MPEG2 (dvduppsleningsprogram i allmänhet men även VLC klarar av det).

 

http://forum.videohelp.com/topic141726.html#svcdbin

 

[inlägget ändrat 2007-07-25 11:13:22 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att följa guiden men den hjälper mig inte.

 

Jag har testat med olika program och dom enda program som som kan spela bin-filerna är Nero ShowTime och VLC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är ju positivt att filen går att spela upp.Enligt piratbyrån kan man i Nero burning room "bränna"imagefilerna cue/bin .Kan vara så enkelt som att högerklicka på filen och alternativet öppna leder rätt i burningroom .Har du Nero 7 komplett version finns filtypen med som stödd filtyp i burning room. .Annars finns komplett Nero 7 att hämta som trial hos nero,

 

i google: svensk sök--- piratbyrån---guider---Så hanterarar du imagefiler---och o la där finns en liten beskrivning .Fireburn som nämns där verkar kosta men funkar nero så är det ju inget problem

 

Skall testa någon gång om jag får hem någon cue/bin imagefil.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-07-25 21:37:09 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte att bränna avbildningen som är problemet (vilket som du nämner går att göra i bl a Nero), det är att få ut filmfilen som en uppspelningsbar MPEG-fil som vållar problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS2 skriver:

[...]i Nero burning room "bränna"imagefilerna cue/bin[...]

Jodå det går finfint. Om man har Nero (Burning ROM) så går man (i menyn) till Recorder... Burn image... och väljer där sin .cue-fil.

 

Men jag undrar lite varför GamingHome vill konvertera sin (SVCD) film, dvs. vad är syftet? Titta på datorn, redigera i ngt program, bränna ut för att spela på DVD-spelaren eller något annat?

 

[edit:tillägg] Om det bara ska tittas på så borde som sagt VLC (även mediaplayer har jag för mig) inte ha några större problem med detta. Annars så vet jag av egen erfarenhet (även om det var ett tag sedan) att den metod som lizardKng länkar till fungerar.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-07-25 23:54:41 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu förstår jag ingenting

Om man bränner en image fil i burningroom ,som det där finns stöd för, så skall väl resultatet bli ett spelbart resultat på skiva. Precis som sker med t.ex .img fil i burningroom .

I det här fallet blir väl resultatet om jag läst rätt en SVCD vilket väl är ett .mpeg format.

 

Duger inte SVCD så tror jag att man i i nero vision kan göra om SVCD till VIDEO-TS . Vad det nu skall vara bra för.

 

Nero vision accepterar även :img fil om man väljer alla filtyper .Kan ju hända att detsamma gäller för CUE/BIN filer.Då hoppar man ju över ett steg om man nu nödvändigtvis vill ha en VIDEO_TS film

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-07-26 07:31:01 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-07-26 07:37:28 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen (eller vad det nu är) ÄR redan i SVCD-format - i form av en avbildning.

 

Att bränna till en fysisk skiva uppnår man absolut ingenting med. Du kan stoppa i den brända skivan i datorn (dyker upp som en skivva i t ex E:) eller du kan montera avbildningen med t ex Daemon Tools eller MagicISO (dyker även då upp i t ex E:), du uppnår samma resultat i båda fallen.

 

GamingHome vill ha loss själva filmfilen och "tvätta bort" allt som har med just SVCD att göra. Det BORDE fungera enligt den guide jag länkade till (som Cluster intygat brukar fungera) men av någon anledning gör det inte det.

 

Varför vill man ha filmfilen? Pja, kanske GamingHome vill skicka den nånstans? Redigera den? Klippa ut ett avsnit?

 

I det här fallet blir väl resultatet om jag läst rätt en SVCD vilket väl är ett .mpeg format.

Nej, verkligen inte.

 

Filmfilerna på en SVCD är i MPEG2-format men "anpassade" (vet ej exakt hur men det ställs krav på antalet pixlar, bitrate och liknande saker) enligt standarden för SVCD. Dessutom finns (precis som på en DVD) en massa information om hur skivan ska spelas upp, hur menyer aks fungera m m.

 

VIDEO_TS

Det har med DVD att göra, det här är en SVCD.

 

Duger inte SVCD så tror jag att man i i nero vision kan göra om SVCD till VIDEO-TS . Vad det nu skall vara bra för.

 

Det skulle kunna vara det som GamingHome egentligen vill göra men det framgår inte riktigt.

 

[inlägget ändrat 2007-07-26 09:01:47 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

SVCD är i MPEG2-format men "anpassade" (vet ej exakt hur men det ställs krav på antalet pixlar, bitrate och liknande saker)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=536637#537415

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar :)

 

Men jag tror inte det räcker. Det ställs krav på bitrate som inte får vara speciellt hög. Jag tror också det ställs krav på GOP-struktur.

 

Många spelare (de flesta?) som kan spela upp SVCD kan även spela uppd e som ligger rätt långt utanför specen. Men SVCD känns oerhört förlegat idag... Så mycket krångel, så dålig kvalitet, så dålig kompatibilitet mellan spelare, så få möjligheter till "authoring" m m...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, SVCD-formatet är mer komplext än så. Som du säger bitrate, GOP etc.

Och ja, SVCD känns (är) absolut helt förlegat idag.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill fortfarande få ut en mpg-fil ifrån bin med ljud och bild för att redigera en film jag spelade in för 3-4 år och brände som SVCD

 

 

Där finns desssa mappar/filer :

 

EXT

SCANDATA.DAT

MPEG2

AVSEQ01.MPG

SEGMENT

ITEM0001.MPG

SVCD

ENTRIES.SVD

INFO.SVD

LOT.SVD

PSD.SVD

SEARCH.DAT

TRACKS.SVD

S-DATA

Mov1.bin

 

 

Går det att spela upp och spela in på samma gång ?

Om det går så vill jag veta vilken codec som ger bästa möjliga kvalite och som tar minst plats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I viket program är det du tänkt redigera?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har i mappinnehållet ej redovisat någon cue fil den bör nog finnas för att öppna tillhörande bin fil .Det är ju binfilen du helst vill redigera.

 

Googla bin file på webben så finns en beskrivning hur den kan skapas om den ej finns..

 

Äsch här finns det:http://www.iceteks.com/articles.php/binfile/1

 

Jag har testat på en nedladdad bin/cue fil Placerar jag cue filen i papperskorgen så kan jag spela upp filmen men utan ljud. Återställer jag cue filen så funkar ljudet.

 

Högerklickar jag på cue filen så leder öppna till cdimage bräningen i burningroom .jag är helt övertygad om att jag sedan kan redigera den i lämpligt program när jag brännt den på skiva.

 

Det går även att gå direkt till nero vision och om man väljer alla filer få den att acceptera filen där men jag vet inte resultatet skulle ta mer än 2 timmar.Sätter fågetecken för ljudet.

 

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-07-26 21:28:08 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-07-26 21:42:14 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-07-26 21:51:33 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har i mappinnehållet ej redovisat någon cue fil den bör nog finnas för att öppna tillhörande bin fil .Det är ju binfilen du helst vill redigera.

 

GamingHome har visat vad avbildningen innehåller. I den finns det naturligtvis ingen BIN/CUE-fil - det är ju dessa man "öppnar" för att se innehållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...