Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När ska man sluta...


RN

Rekommendera Poster

Jag stod och höll i PoP-trilogin idag, för 129kr(!), men köpte den inte fast det kliade lite i fingrarna.

Hehe, köpte ett antal PoP Trilogy på Discshop för ett par veckor sedan för 89:-, bl a ett till mig själv eftersom jag inte kört "The two thrones". Resten blir julklappar ihop med ex vis Splinter Cell Trilogy, Psychonauts m fl. De var så billiga att jag bara inte kunde låta bli! :-)

 

Undrar om det går bättre att spela även PoP: TTT med gamepad? När den nu behagar anlända... Det blev en trådlös Xbox 360-kontroll, köpte även laddare. Shoppade också en Creative gaming laser mouse, har dock inte testat den än. Jag läste fö att det hade kommit ut en ny värsting från Logitech, G9, men den verkade inte slå G5:an, om man nu inte var intresserad av den allra nyaste tekniken, dvs bl a 3200 dpi:

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/3053&cl=us,en

 

Allt till absolut lägsta pris vid inköp (såklart!), så nu är jag snart laddad med lite ny hårdvara, iaf ur kontrollsynpunkt! ;-)

 

Har du spelat Jedi Knight II: Jedi Outcast samt Jedi Academy?

Jäpp, började med det första Dark forces en gång i tiden, sedan Jedi Knight: Dark Forces II, efter det Jedi Knight: Mysteries of the Sith, och därifrån vidare. Jag var först lite tveksam till Academy när jag provade demon, men det var mest att jag inte behärskade kontrollerna. Skulle vara kul att använda krafterna igen! Och så måste jag skämmas lite för att jag inte kört KOTOR-spelen...

 

Jo, ett spel jag glömde nämna tidigare var Fallout, men det dröjer nog ett tag innan det kommer. Och så hoppas jag att Gears of war till pc blir en bra portning. Fast nu har jag så många spel installerade och många andra oöppnade i hyllan att jag måste beta av dem först.

 

Men oj vilket spännande kort 512MB-modellen verkar vara!

Det låter precis som du säger att det kommer att fylla en lucka i sortimentet. Kan nog bli en storsäljare om det presterar bra för sin prisklass! Vi får hoppas att testvärden dyker upp snart, det var ett tag sedan något nytt hände. Hoppas även att energiförbrukningen och värmeutvecklingen är under kontroll. Det var, tycker jag, XT's egentliga akilleshäl. Fö har Prisjakt nu tagit bort sin felaktiga benämning DX 10.1-kort på HD-serien - men ryktet går ju att de första DX 10.1-korten ska komma i januari.

 

Ska ta en kort sväng med Stalker nu, bara för att testa om det kraschar på samma ställe det gjorde igår- två gånger... Tillfällighet eller något annat? Måste utrönas! :-)

 

EDIT: Ingen slump, verkade bero på en bug i Float32 rev A. Kraschade varken utan modden eller med den nyare rev D, så det fick bli rev D igen!

 

/m

[inlägget ändrat 2007-09-21 05:30:35 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar
Hehe, köpte ett antal PoP Trilogy på Discshop för ett par veckor sedan för 89:-,

Du bara fuskar.

 

Shoppade också en Creative gaming laser mouse, har dock inte testat den än.

Blev även det i trådlös variant? G7:an är trådlös vilket är skönt eftersom mussladden annars är nåt som alltid fastnar överallt; i prylar på bordet, bordshörn, under stolen, i håret och öronen – överallt som sagt.

 

Och så måste jag skämmas lite för att jag inte kört KOTOR-spelen...

Nu blir det att ställa sig i skamvrån en dag eller ett helt dygn... Det är spel som kommer köras nya varv, och då som ond eftersom spelet tar olika vändningar beroende på karaktären – man får alltså inte se samma delar av spelet som enbart god respektive ond.

 

Jo, ett spel jag glömde nämna tidigare var Fallout, men det dröjer nog ett tag innan det kommer.

Det finns ju redan, även om nio år har passerat sen tvåan släpptes! ;-)

 

Blev inte mycket just nu; ska ladda in Fable: TLC som visade sig vara en liten pärla – också ett spel som bara legat och skräpat ett par år. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev även det i trådlös variant?

Nix, det är med tråd. Eller svans. En mus måste ju ha svans. :-) Fast jag har inte problemet att den fastnar, kör med musmattan på ett armstöd, speldatorn är nämligen - till synes oergonomiskt - placerad framför en soffa i vars högra kant jag sitter. Det innebär att hela underarmen vilar på armstödet, sladden hänger fritt. Dessutom är jag ganska kortklippt nu, inte långt från snaggad faktiskt. Får komma ihag att inte vifta för mycket med öronen bara; tack för varningen.

 

Du bara fuskar.

Va, skulle jag? (petar in ässet i ärmen) Kanske av ska byta namn till snålis. Säga vad man vill om Ubisoft, de är bra på att sänka priserna, i princip alla deras spel är riktiga fynd efter ett par månader, medan andra distributörer kan hålla priset uppe in absurdum. Passade även då på att köpa SC Trilogy till en Hitmanfan, tyckte det kunde passa, tipsade även honom om Kane and Lynch (fast jag inte vet vad det spelet går ut på eller vilken spelstil det har).

 

Det finns ju redan, även om nio år har passerat sen tvåan släpptes! ;-)

Oj, är klockan så mycket. Kring tre? :-)

 

/m, i skamvrån

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har en liten intressant psykologisk vinkel, och det är att jag inte "hetsar upp mig" för mycket över spel som jag inte kan "spela" med nuvarande system (vare sig det gäller operativsystem eller plattform).

Jag ser inget fel i att göra som du, att ta det lite lugnare i stället för att göra som jag och brottas med problem som, sen när du väl har nått ditt, inte längre ens kommer att existera (tänker nu närmast på Vista/prestandadilemmat). Billiga och bra spel som var nya för ett eller två år sen blir ju inte mindre nya och intressanta bara för att tiden går, om man aldrig ens har spelat dem. Dessa spel flyter ju dessutom hur bra som helst på hårdvara som inte kostar lika mycket pengar... Och apropå det så; kanske kommer HD2900Pro bli ett kort som får det att vattnas i munnen ordentligt på "snålis", och kanske köper Stålis då en julklapp åt honom? :-D

 

Och så hoppas jag att Gears of war till pc blir en bra portning.

Portningar kan ju faktiskt bli riktigt lyckade vilket Chronicles of Riddick är ett lysande exempel på. För Lost Planet som är skräddarsytt för 360-kontrollen är förhållandet det motsatta. Jag spelade inte ens färdigt demot till det eftersom det inte går att spela den typen av spel med handkontroll; det blir alldeles på tok för klumpig och oprecis styrning ungfär på sätt som att tangenbordet faktiskt inte är speciellt lysande för bilspel. Spelet verkade i övrigt ändå vara helt kasst och bara en slags demonstration av DX10.

 

Fast jag har inte problemet att den fastnar, kör med musmattan på ett armstöd, speldatorn är nämligen - till synes oergonomiskt - placerad framför en soffa i vars högra kant jag sitter.

Okej, men då blir problemet att snubbeltråd appliceras i och omkring soffan som ett enda stort spindelnät varefter besökare inkl du själv fastnar och blir helt invirade, sprattlandes som hjälplösa kollin. :-)

 

Säga vad man vill om Ubisoft, de är bra på att sänka priserna, i princip alla deras spel är riktiga fynd efter ett par månader, medan andra distributörer kan hålla priset uppe in absurdum.

Ja visst är det konstigt? Man ser många gånger gamla spel till fullständigt bisarra priser och utgivarna av dem bidrar då indirekt säkert till att endel, som annars kanske skulle ha köpt det, i stället laddar hem det illegalt.

 

Oj, är klockan så mycket. Kring tre? :-)

Ja det stämmer ganska bra; min visar nu 15:10! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Och apropå det så; kanske kommer HD2900Pro bli ett kort som får det att vattnas i munnen ordentligt på "snålis", och kanske köper Stålis då en julklapp åt honom? :-D

Skulle nog inte tro det, Stålis har varit så elak :-) - men visst verkar 2900 Pro uppfylla löftet om att vara ett mycket prisvärt kort! Jämbördes eller bättre än 8800 GTS 320 MB i de flesta spel (utom just då Lost Planet) i både XP och Vista i den test jag läste - och dessutom snäppet under i pris. Ett riktigt vettigt kort.

 

Portningar kan ju faktiskt bli riktigt lyckade vilket Chronicles of Riddick är ett lysande exempel på.

Precis, det var riktigt bra! Dessutom fick det ju också lite tillägg till pc i form av fler nivåer där man gick med mechen. Och enligt vad jag har läst så har även GoW fått den behandlingen för pc, 5 nya nivåer mellan akt 4 och akt 5 (vad det nu innebär). Naturligtvis har det retat upp en del Xbox 360-lojala, vilket i mitt tycke lite taffligt (bort)förklarades med att 360-GoW och pc-GoW inte använder samma version av Unrealmotorn. Därför är de nya pc-nivåerna inte kompatibla med den äldre varianten som används i 360-GoW. Häpp - 360 kan inte få de nya nivåerna! Visst, men säkert inte hela sanningen?

 

En annan halvtafflig förklaring från utvecklare som jag uppmärksammade nu i veckan gjordes av Bungie när det uppdagades att Halo 3 inte är 720p utan 640p. Hade de bara förklarat skälen sakligt hade det varit ok, men sättet de medgav det på... Ett typiskt tecken på att de kände sig ertappade var att de förlöjligade dem som uppdagade förhållandet, och det tyder på att de nog hade velat köra i 720p om de hade kunnat. De var alltså tvungna att gå ifrån den gängse minsta HD-upplösningen för att få en jämn framerate - och vare sig det nu märks eller inte, eller beror på en dålig spelmotor eller på att Xbox 360 inte är kraftfull nog (troligtvis spelmotorn eftersom GoW går i 720p och lär se bättre ut), är det ju ändå ett steg bakåt att göra så. Det påverkar natuligtvis inte spelet i någon större utsträckning, som dessutom verkar vara mycket bra, men en bortförklaring är en bortförklaring. "Vi kunde inte gå upp till 720p för att det började hacka" - vad är det för fel med att erkänna det? - förutom då det pinsamma i att Halo 3 är det stora affischnamnet för Xbox 360 men att spelet måste skalas upp till 720p, trots att det ska vara sk "next-gen"...

 

Och så måste jag också rapportera om den klockrena kommentaren till "next-gen" jag läste på Voodoo Extreme till det här pressmeddelandet:

Brothers In Arms Hell's Highway, previously expected to be released for holiday 2007 will be released on next-generation platforms and PC in the fourth quarter of fiscal 2007-08.

Kommentar i forumet:

Next generation platforms and PC? So, I guess it's coming for Xbox 720 and PlayStation 4, right, you dumbass PR bitches?

Tyckte att det var ganska roligt, iaf om man har samma inställning till marknadsförare och next-generation som jag och du... :-) Tydligen inte enbart vi som kan reta oss på dumma marknadföringsklyschor. Det finns hopp för världen!!

 

Kan i övrigt meddela att Xbox 360-kontrollen har anlänt, men jag har inte haft tid att testa heller den än. Hade dessutom tänkt traggla mig igenom de sista nivåerna i SC 3 innan, angående äldre spel som flyter på bra. :-) Tycker inte riktigt att det når upp till SC 2-nivån, det är inte lika utmanande, men det är snyggare!

 

Körde också demon till Jericho, och det verkar helt ok. :-) Det går att växla mellan de olika medlemmarna i gruppen, och lite Bioshockkänsla är det över det iom att varje person har två paranormala egenskaper de kan utnyttja förutom sina vapen, som telekinesi eller Blood Ward, en sorts blodkula som genom tentakler suger livet ur fienderna. Och så har det ett system med sekvenser av piltryckande, ungefär som i Tombraider, för att klara sig ur knipor. Fast jag får också känslan av att striderna går lite för snabbt ibland, kanske? Och en udda orkestrering som överraskade mig. Men som sagt, helt ok, om än kanske linjärt på traditionellt vis.

 

/m, snubblar vidare :-)

[inlägget ändrat 2007-10-01 01:47:11 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men visst verkar 2900 Pro uppfylla löftet om att vara ett mycket prisvärt kort!

Det verkar positionera sig ungefär som X1900GT gjorde förra året... Och eftersom det redan ersätts av HD2950Pro så upprepar sig historian på sätt som när X1950Pro släpptes. :-)

 

Kommentar i forumet:

Next generation platforms and PC? So, I guess it's coming for Xbox 720 and PlayStation 4, right, you dumbass PR bitches?

Hehe, det är tydligen fler som ser det störtlöjliga i det där. :-) Jag vet inte hur det juridiska ser ut i Sverige, men är inte benämningen "nästa generation" farligt nära falsk produktplacering, falsk varudeklaration eller nåt? Får man döpa en produkt eller en mjukvaru/programfunktion till precis vad som helst även om innebörden av det kan anses vara direkt vilseledande? Undrar hur många som lät sig hänföras av benämningen när den dök upp i TR Legends förra året? När man kallade det då två år gamla NGC för "nästa generation"...

 

Fast jag får också känslan av att striderna går lite för snabbt ibland, kanske?

Om det finns nånting negativt alls att säga om Bioshock så är det just att striderna ibland är för hetsiga och att allt går för fort, man hinner inte med helt enkelt. Jag skulle gärna se att det fanns mer tid att nyttja alla roliga krafter man lär sig, men som det var nu kom det många tillfällen då det bara gällde att överleva striden med det man råkade ha i handen och de krafter som för tillfället var valda.

 

Kan också meddela att jag nu har prövat ALchemy under Vista x64 för skoj skull... Installerade ett gammalt spel, Diablo II, och startade det men "3D-sound" och "environmental effects" var som väntat gråmarkerade i spelet. Installerade sen ALchemy och startade det. En liten programruta dök upp i vilken Diablo II hade hittats och var där i en vänsterkolumn, så det var bara att markera spelet och flytta över det till en högra kolumn i stället och på så sätt ange för programmet att spelet skulle köras genom det. När jag sedan startade Diablo II var ljudvalen inte längre gråmarkerade utan gick att klicka i och 3D-ljudet visade sig sen fungera utmärkt. Ville då pröva med ett till gammalt spel, Baldur's Gate II, och även för det så fungerade det lika smidigt. :thumbsup: Båda spelen tror jag använder EAX 2.0...

 

[inlägget ändrat 2007-10-04 08:43:56 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och eftersom det redan ersätts...

Kul att det börjar hända saker igen! :-) När jag för ett tag sedan läste på The Inquirer om kommande dx 10.1-kort, förstod jag det som att de skulle komma ut först nästa år, men så planerar tydligen både AMD/Ati och Nvidia att lansera kort för att ersätta de nuvarande i november. Ryktesvis, för nu kan jag inte hitta artikeln som jag läste... Får väl se vad som händer, men det låter logiskt att matcha lanseringen av Crysis i november med nya kort. Dessutom har ju SP 1 släppts i beta till Vista, och det var väl den som krävdes för en dx 10.1-förhandstitt? Samt att nästa dx-uppdatering kommer i november.

 

Om prestanda och pris är attraktiva, som man kan hoppas, kanske även jag så småningom får planera in lite uppgraderingar. ;-) Speciellt som det då lär ha kommit ut fler spel som får lite grafikförbättringar i dx 10, t ex verkar det som att många konsolspel får en grafisk "edge" i sin pc/dx10-variant, och ju fler spel som får det, desto mer ökar ju motivationen att köpa nytt. Men jag tänker ta mig igenom bulken av ospelade DX 9-spel i hyllan innan jag tar ställning till det - fast under tiden får det gärna komma mängder med nya kraftfulla men strömsnåla och billiga dx 10 eller 10.1-kort, vad det nu blir. ;-)

 

Får väl medge att jag instämmer i slutsatsen i den här artikeln:

But if your only reason for upgrading is to get hardware support for DX10, then you might want to hold out for as long as possible to see how things play out.
http://www.hothardware.com/Articles/The_State_of_DirectX_10__Image_Quality__Performance/

 

Om det finns nånting negativt alls att säga om Bioshock så är det just att striderna ibland är för hetsiga och att allt går för fort, man hinner inte med helt enkelt.

Det där passar in på något annat jag läste häromdagen, och det var Cevat Yerli (Crytek) som tyckte att "console shooters are at the level of PC shooters 5-6 years ago. The gameplay has to be more sophisticated – more thinking then shooting." Nu visade det sig att han iofs undantog just Bioshock från det här: "If the game is a bit more mature in shooters on consoles, a good example is BioShock on 360 may interest me because it’s the same as on PC.". Det är ju dock tänkbart att den här typen av "attackstrider utan tänkande" är något som mer har symptomiserat konsol- än pc-spelen?

 

Kan också meddela att jag nu har prövat ALchemy under Vista x64 för skoj skull...

Smart och bra grepp av Creative att lyckas ordna så att spelen funkar som det är tänkt. Känns också tryggt att veta att hårdvarustödet funkar inför en ev framitda Vistakarriär! :thumbsup:

 

Själv har jag inte hunnit ta så många steg den senaste veckan i SC3 som jag hade tänkt, eller för den delen i något annat spel heller, men hoppas kunna beta av den sista lilla biten under veckan som kommer. Det tog ett steg upp, tyckte jag, iom att nivåerna blev lite svårare mot slutet. Sedan tänkte jag ta en dust med Double Agent. Hade du spelat klart det? Jag vet att det är omdiskuterat, men eftersom det är gjort av Ubisoft Shanghai, som gjorde Pandora Tomorrow, och jag tyckte den var snäppet vassare, finns ju chansen att även DA är i min smak, trots att det är lite kontroversiellt. Både 1:an och 3:an kom ju istället från Ubisoft Montreal, precis som den kommande Conviction.

 

Läste du förresten att Tom Clancy-spelen nu dessutom ska expandera till flygsimulatorer? Det kan kanske bli riktigt bra! Nu är det ett tag sedan jag körde flygstrider, det var på Wing Commandertiden, kan vara dags att kalibrera styrspaken igen. :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-10-07 08:14:31 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tänker ta mig igenom bulken av ospelade DX 9-spel i hyllan innan jag tar ställning till det - fast under tiden får det gärna komma mängder med nya kraftfulla men strömsnåla och billiga dx 10 eller 10.1-kort, vad det nu blir. ;-)

Jag anpassar min dator efter att klara vad helst jag belastar den med, må det vara Bioshock DX 10 eller Diablo II DX 6.1... vill att den ska klara allt som faktiskt finns nu, givetvis på högsta inställningarna så att man får ut maximalt möjliga av spelen. Efter Bioshock hoppade jag tillbaka ett par år i tiden och spelade Fable: TlC, efter det påbörjades just Diablo II – inköpt redan 2001 men aldrig spelat – men efter totalt flera timmars spelande så "poff" var min spelgubbe borta.!! Grrr vilken bugg! >:-( Tänkte då påbörja expansionen Tales of the Sword Coast till BG 1, som legat och väntat sedan mitt BG-maraton förra julen ungefär, dock klagade den på att man måste ha ett engelskt OS och vägrade starta, men mitt XP64 är just engelskt! :-P Skit i det då tänkte jag och började kika på BG II i stället...

 

Det är ju dock tänkbart att den här typen av "attackstrider utan tänkande" är något som mer har symptomiserat konsol- än pc-spelen?

Om jag håller mig kvar vid rollspel tycker jag man kan göra samma jämförelser där också... Diablo II och efterkommande actionrollspel-kloner går mest ut på köttande och inte direkt någon tankeverksamhet. "Computerroleplaying" såsom BG, Icewind Dale, Neverwinter Nights och andra som bygger på Dungeon and Dragons-konceptet tycker jag däremot inte bara innehåller mera berättande utan kräver också mer hjärna för att ta sig vidare. Exempelvis BG har dessutom tämligen hög svårighetsgrad... Till skillnad från i Diablo, var man är klart överlägsen fienderna redan från början, kräver BG och dylika spel mera taktik och eftertänksamhet för att ta sig vidare – det tar en timme eller två innan man lär sig hur man helst bör spela dem. Sånt gillar jag även om actionrollspel kan vara skön avkoppling ibland när hjärnan bara behöver tömmas. ;-)

 

"Serious Sam"-spel orkar jag bara inte med... snacka om att döda tid i onödan, nästan lika vettigt som att kolla en dokusåpa, med personlighetsstörda kändis-wannabes, eller nåt..! ;-)

 

Smart och bra grepp av Creative att lyckas ordna så att spelen funkar som det är tänkt.

Javisst, grymt smart av dem! Jag har förvisso bara prövat med två DS3D-spel men valde då medvetet hundra år gamla sådana...

 

Sedan tänkte jag ta en dust med Double Agent. Hade du spelat klart det?

Nej det är fortfarande inte genomspelat... Vet inte vad det är som är "ivägen" för det, kanske det att vissa uppdrag måste klaras på 25 minuter vilket jag inte gillar...

 

Jag vet att det är omdiskuterat, men eftersom det är gjort av Ubisoft Shanghai, som gjorde Pandora Tomorrow, och jag tyckte den var snäppet vassare, finns ju chansen att även DA är i min smak, trots att det är lite kontroversiellt. Både 1:an och 3:an kom ju istället från Ubisoft Montreal, precis som den kommande Conviction.

Personligen gillade jag 1:an och 3:an bättre! :-) Så ifall den kommande görs av samma utvecklare tror jag nog att den kan komma att vara värd ett fullpris (ångrar däremot att jag inte väntade ut prisfall på Double Agent).

 

Nu är det ett tag sedan jag körde flygstrider, det var på Wing Commandertiden, kan vara dags att kalibrera styrspaken igen. :-)

Pratar du som spel till Amiga 500 nu eller? :-)) Själv har jag nog inte spelat flygsimulator sen de jag hade till en Atari 1040... kanske dags att pröva på nånting igen... :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gillade jag 1:an och 3:an bättre! :-) Så ifall den kommande görs av samma utvecklare tror jag nog att den kan komma att vara värd ett fullpris (ångrar däremot att jag inte väntade ut prisfall på Double Agent).

Ja, det fanns ju en del kommentarer att läsa om Double Agent, och nu när har jag spelat lite, så jag kan väl förstå att det var så. Verkar som att det inte riktigt gjorts helt klart... Inte så mycket i själva nivåerna, utan en del annat. T ex själva menysystemet och hur man sparar. SC-serien har väl aldrig varit någon skolexempel på hur man ska göra menyer, men i SC 3 fanns iaf möjligheten att döpa varje savegame. Det finns inte här. Listan är inte heller sorterad på något sätt efter nyaste först eller så, bara på quicksave eller save, så det blir till att leta om man inte ska ha den senaste. Ganska kasst, verkar vara ett exempel på "nu funkar det iaf, vi kommer tillbaks och gör det användarvänligt senare", och sen dök aldrig "senare" upp... Lite grann som serverlistan i BF 2, som lämnade en del i övrigt att önska, även om den funkade (något som som tur var gjordes om till BF 2142).

 

Och den där 3d-kartan, som är helt omöjlig att navigera i. Verkar på samma sätt som sparamenyn vara gjord av några studenter som hade en laboration i datorgrafik och musstyrning i en 3d-modell, men när de fick godkänt på labben för att det trots allt funkade grundmässigt, åkte de iväg och drack öl och kom aldrig tillbaka. :-) Måste ha varit så det gick till, de har säkert bra pubar i Shanghai.

 

Och så nivån i Okhotsk. Ska det verkligen se ut som det gör? Det kanske det ska, för det ser ut likadant på mitt 1900GT som på 8800GTS, som de här bilderna (8800GTS) visar:

http://i141.photobucket.com/albums/r79/Jascias/Double2.jpg?t=1181668181

http://i141.photobucket.com/albums/r79/Jascias/Double.jpg?t=1181668133

Det känns inte rätt, det ser billigt ut, eller hur jag ska säga... Eller så ska det helt enkelt vara så artistiskt sett, fast så ser det inte ut på Xbox360-varianten, där är det mer realistiska strukturer.

http://www.visualwalkthroughs.com/splintercell/doubleagent/okhotsk/okhotsk.htm

 

Kan förresten tipsa om det här med UltraHigh på texturerna, om det nu gör någon skillnad i praktiken kan jag inte svara på:

http://www.gamespot.com/pc/action/splintercell4/show_msgs.php?topic_id=m-1-35084833&pid=926927

 

Å andra sidan är ändringar i Brightness i spelets interna meny i SC 4 faktiskt märkbara, till skillnad från hur det var i SC 3. Men desto mer kryptiskt var de värdena lagras? För att ändra gamman i SC 4 verkar inte ge någon effekt i motsvarande ini-fil som i SC 3.

 

Lite konstigt att menysystemen inte blir bättre, man hoppas ju att utvecklarna av t ex just menyerna skulle lära sig något så att de blev bättre och bättre, dvs att de behöll det som var bra förra gången och ändrade på det som var dåligt, men kanske är menyerna en uppgift som anses vara lämplig att tilldelas de nyanställda på företaget, så att de blir tvingade att uppfinna hjulet på nytt? Och alla de gamla rävarna sitter och vill inte hjälpa till, för "det var det minsann ingen som gjorde på min tid".

 

Annars tycker jag spelet är klart snyggare än SC 3, utom kanske just då den här Okhotsk-nivån, som känns lite felrenderad för att vara ärlig. Det känns som man har tappat några texturer på vägen.

 

Diablo II – inköpt redan 2001 men aldrig spelat – men efter totalt flera timmars spelande så "poff" var min spelgubbe borta.!! Grrr vilken bugg! >:-(

Det är inte särskilt roligt när det händer. En gång i tiden spelade jag Ultima (vilket nummer det nu var), och fick börja om två gånger, inte för att det blev fel, utan för att brorsan tog bort filerna utan att tänka på det. Så där kul. Orkade aldrig spela klart det. Och nu får jag väl testa Titan Quest istället.

 

Annars har jag faktiskt inte kört så mycket spel av den friare typen, troligen eftersom jag efter det inte har velat involvera mig för mycket i något som jag inte vet hur lång tid det kommer att ta, och jag vill gärna känna att jag kommer framåt hela tiden. Det är också en orsak till att jag använder walkthroughs ganska tidigt, jag ger bara mig själv en viss tid om jag råkar fastna någonstans, och inte som jag gjorde på "Ultimatiden". En orsak är ju också att spel inte alltid har haft så logiska lösningar att erfarenheten har visat att det inte är värt mödan att ödsla tid på det, som t ex vissa saker i gamla peka-klicka-speleti Peter Gabriel: Sins of the Father och i viss mån The 7th Guest där man skulle skriva saker på engelska.

 

Eller buggar. Råkade faktiskt ut för en sådan bugg i Prey i somras, där det inte gick att komma vidare. En portal som borde ha öppnats fanns inte där. Jag var helt enkelt tvungen att ladda om ett tidigare savegame och hoppas på att portalen skulle vara där när jag kom till samma ställle nästa gång. Vilket den var!

 

En annan orsak är såklart att det nuförtiden är betydligt lättare att få tillgång till lösningar. ;-)

 

Men jag håller med, gärna taktik och eftertänksamhet och inte bara pang-på! Och gärna handling. Om det finns något positivt att säga om SC 4, verkar det som att de blivit lite bättre på att berätta en handling än tidigare. För handen på hjärtat, visst var det si och så med berättandet i de tidigare spelen... Spelade egentligen ingen roll vad som hände, det var bara lite bilder i form av nyheter som flimrade förbi mellan nivåerna.

 

Pratar du som spel till Amiga 500 nu eller? :-)) Själv har jag nog inte spelat flygsimulator sen de jag hade till en Atari 1040... kanske dags att pröva på nånting igen... :-D

Plockade faktiskt fram Logitech Wingman till BF 2 förra året för att få lite medaljer som helikopter- och jetplanspilot, men det visade sig att den inte funkade. Dessutom var det mycket lättare att styra med musen och tangentbordet. Dvs, med mus och tangenbord störtade jag inte direkt iaf... Inget flygaräss precis! :-D

 

/m (men medaljerna fick jag!)

[inlägget ändrat 2007-10-09 18:14:57 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär långt i efterhand så tycker jag att Double Agent var en flopp. Medans jag spelade det älskade jag det, men det var främst för att jag alltid älskar deras storys. Men hela den här "välja sida"-vinklingen tjänade ingen poäng i DA. Man bestämmer sig ju nästan i början vem man tänker stödja och när man väl gjort detta var mätarna bara ett irritationsmoment tycker jag. Med lite mer tanke bakom det kanske man längre fram kan få ett sådant system att bli intressant, men med tanke på hur kort spelet är tjänar det liksom inget syfte. Ungefär som att göra ett rollspel där spelet är slut innan du ens hunnit levla upp två steg.

 

De återkommande nivåerna på hemmabasen som gick på tid visade bara att det här spelet måste ha gjort under tidspress eller utan fantasi. Men skrapar man bort de delarna så var det helt ok ändå, även om min favorit är Pandora.

 

De borde f.ö ha behållt det gamla inventorysystemet. Även om det var krångligt så hade man ju ändå vant sig vid det, så vaför göra ett nytt som ändå är lika krångligt? Det känns som programmerarna hade för stor frihet i DA och speldesignarna tog lite ledigt.

 

Kul att det kommer ett nytt dock, jag trodde DA var den definitivt sista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på första inlägget bara för att förekomma eventuell tjorvtråd...

 

Stålis skrev:

Och så nivån i Okhotsk. Ska det verkligen se ut som det gör? Det kanske det ska, för det ser ut likadant på mitt 1900GT som på 8800GTS,

Jag har suttit och lirat det med först X1950Pro i datorn och sedan 8800GTS och inte upplevt någon egentlig skillnad alls i grafiken... Bra slutledning och sammanfattning av menyerna i övrigt... :-) Exempelvis 3D-kartan förstår jag faktiskt inte syftet med – varför är den där alls, helt oanvändbar som den är?

 

Annars har jag faktiskt inte kört så mycket spel av den friare typen, troligen eftersom jag efter det inte har velat involvera mig för mycket i något som jag inte vet hur lång tid det kommer att ta, och jag vill gärna känna att jag kommer framåt hela tiden.

Oblivion är ju ett bra exempel på fritt rollspel. Där har jag fortfarande SI kvar att spela igenom. Man tappar ibland bara lusten till vissa spel, hur bra de än må vara. Och så efter en tid kanske lusten återkommer igen, eller så gör den inte det. Spelsuget varierar också mellan olika kategorier av spel, i ena stunden är det smygaction som gäller och i andra rollspel, fps eller något annat.

 

Eller buggar. Råkade faktiskt ut för en sådan bugg i Prey i somras, där det inte gick att komma vidare. En portal som borde ha öppnats fanns inte där.

Jag vet vilken du menar, råkade nämligen ut för samma bugg. Men så visade svågern, som hade kvar sina sparningar, hur man skulle göra och vips dök det upp en portal för honom som aldrig hade hoppat fram för mig, men det löste sig av att ta om banan från början.

 

Anjuna Moon skrev:

Såhär långt i efterhand så tycker jag att Double Agent var en flopp.

Hade du spelat Hitman 4? Det tyckte jag däremot inte var någon flopp alls utan klart spelvärd. Även trean tycker jag är spelvärd även om den delen fick ett något svalt mottagande. Grafikmässigt märks det iaf att den är från ungefär samma tid som Thief 3 och Deus Ex 2 med sina bloomeffekter etc.

 

Men hela den här "välja sida"-vinklingen tjänade ingen poäng i DA.

Ja, den punkten har jag iaf spelat förbi och håller med om det poänglösa i detta då man i praktiken inte hade något val annat än "antingen eller".

 

Kul att det kommer ett nytt dock, jag trodde DA var den definitivt sista.

Yes! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du spelat Hitman 4?

Är fyran Blood Money? Isåfall är svaret ja, och jag älskade den!

 

Grafikmässigt märks det iaf att den är från ungefär samma tid som Thief 3 och Deus Ex 2

Har precis spelat Deus Ex 1 för första gången och är mitt uppe i 2:an som jag tidigare bara spelat lite grann. 1:an var suverän, medan jag inte riktigt gillar 2:an lika mycket.

 

Vad gäller 3D-kartan i DA så visst är den irriterande, fast på ett sätt är den ju mer "realistisk" då radar ocb andra sensorer sällan är så precisa som i spelens värld. Men ibland är för mycket realism av ondo i spel.

 

Usch jag måste verkligen ta och fixa till mitt nätaggregat nu (kommer aldrig till skott, orkar inte pilla med alla kablar) för nu är det spelorgie som hägrar, så mycket lockande spel som släppts.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är fyran Blood Money?

Ja, och den måste jag spela en gång till nån gång vid tillfälle..! :-)

 

Har precis spelat Deus Ex 1 för första gången och är mitt uppe i 2:an som jag tidigare bara spelat lite grann. 1:an var suverän, medan jag inte riktigt gillar 2:an lika mycket.

Coolt att även andra kan uppskatta hundra år gamla spel! :thumbsup: Spelade själv ettan för ett par år sen eller så och minns att jag kände det som om det var det bästa jag någonsin hade spelat. Och även om tvåan ändå är bra nådde den aldrig riktigt upp till förväntningarna efter ettan.

 

Usch jag måste verkligen ta och fixa till mitt nätaggregat nu (kommer aldrig till skott, orkar inte pilla med alla kablar) för nu är det spelorgie som hägrar, så mycket lockande spel som släppts.

Minns du att jag föreslog att helt enkelt bara stoppa i en Opteron 185? Brukar inte föreslå nåt jag inte är beredd att göra själv... så i min dator sitter det numera en sådan processor:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86728

 

Gud vad skönt att bara skifta processorn för att datorn ska hänga med i matchen igen. Nu var det iofs inte så att min processor X2 4800+ inte skulle hänga med fortfarande men jag råkade sitta på två socket 939-moderkort. Givetvis kan inte Opteron 185 – som f ö är exakt samma sak som FX-60 – prestandamässigt matcha en nyare Core 2 Duo eller X2 ur de högre prestandaindexen, men jag tycker att den erbjuder ett kostnadseffektivt uppgraderingsalternativ för dem som nu råkar sitta med socket 939 och inte är intresserade av att även lägga ut pengar på både nytt moderkort och RAM-minne (till DDRII).

 

Men för att hålla mig till ämnet, nätaggregat, kan jag rekommendera Seasonic S12 Energy+ 650W:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=135106

 

Var själv ute efter nätagg rätt nyligen då mitt Enermax 500W behövde avlastas från tyngden av 2x8800GTS m m och fick upp ögonen för Seasonic vilka, av tyvärr alldeles för få, kunde erbjuda en verkningsgrad på dryga 80%. Det hade dessutom fått SLI-cert av Nvidia för 7950GX2 samt 8800GTS. Prövade dessförinnan med ett Hiper 730W vilket var ren skit. :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite mer tanke bakom det kanske man längre fram kan få ett sådant system att bli intressant, men med tanke på hur kort spelet är tjänar det liksom inget syfte.

Nej, och blir också alltid lite ansträngt när man sas ska "tvingas ta moraliska beslut" i spel. Det är ju trots allt ett spel, och det handlar inte om riktiga människor. I t ex Oblivion tog det emot lite i början att bli "ond" och gå och börja mörda oskyldiga människor som en del i Dark Brotherhood-uppdragen, men vad tusan, det är en del av spelet, klart jag ska köra den biten också! Och sedan är det bara att tuta på. Eller hur man nu ska gå och bära sig åt för att döda pixlarna. :-) Och det var riktigt roligt ibland, t ex när du var mördaren i ett hus instängd med de stackars ovetande offren...

 

Vad gäller 3D-kartan i DA så visst är den irriterande, fast på ett sätt är den ju mer "realistisk" då radar ocb andra sensorer sällan är så precisa som i spelens värld.

Lyckades faktiskt navigera lite mer i kartan när jag spelade senast (!) men det är ju så otroligt bökigt. 3d-kartan fanns ju faktisk redan i Chaos Theory, men där behövdes den egentligen inte alls iom att nivåerna var mer linjära, och jag tyckte också navigeringen kändes bättre där. Bättre, men inte bra, kanske jag ska förtydliga. Och visst hjälpte det till att se var personerna stod/gick vakt på båten i Okhotsk.

 

(måste bara säga att där råkade jag ut för en bugg. Slängde en person överbord på isen, sen firade jag mig ner för att ta hand om kroppen. Den syntes uppifrån, men när jag kom ner var den helt osynlig. Det gick dock att bära kroppen, och man såg andedräkten i luften, men det var det enda. Och trots att personen levde var inte värmesignaturen kvar på kartan längre. Dessutom stämde inte räkningen på hur många jag hade tagit hand om. Tror jag hade två eller tre kvar när övervakaran sa att jag hade tagit hand om den sista, så visst var kartan bra att ha, fast kanske inte på det sätt som var avsett?)

 

Och apropå Oblivion, nu kommer den där borgen som det ryktades om för länge sedan, redan innan KotN:

http://www.elderscrolls.com/downloads/updates_plugins_fightersstronghold.html

Om man är lite observant så ser man att alla DLC, 1 tom 9, utom just 6:an, kommit tidigare, så det var väntat att något skulle dyka upp och fylla luckan. Förmodligen var det klart som DLC 6 tidigt, men av någon anledning blev det försenat. KotN är ju t ex DLC 8.

Absolut sista tillägget till Oblivion, påstås det.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, och blir också alltid lite ansträngt när man sas ska "tvingas ta moraliska beslut" i spel.

Det blir lite som någon form av fostran, liksom det att filmer ifrån vilda västern på andra sidan stora vattnet så gott som alltid innehåller moraliska budskap; "så här är du god", "gör du inte si eller så är du ond" eller "detta är goda tankar" och "det här är onda handlingar". Jag brukar reflektera över det ibland och ställa mig frågan varför man gör så? Vem är det som egentligen ger manusförfattarna alla "goda" egenskaper och rätten/förmågan att avgöra vad som är gott respektive ont? Och sedan indoktrineras tittarna via teverutan... Fast det här blev kanske lite djupt nu... ;-) Förvisso är filmer menat som underhållning, men är det inte patetiskt med alla "tal" i Hollywoodfilmerna, tonsatta av sentimental trumpetmusik, gärna med amerikanska flaggan i bild?

 

Nej nu måste jag iväg en sväng...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen,

 

apropå vilda västern, hoppas du är tillbaka så att du kan ladda ner dx10-patchen till Call of Juarez - europaversionen:

http://www.coj-game.com/forum/viewtopic.php?t=2578

 

Den kom till slut! :thumbsup:

 

Inte för att jag har så mycket nytta av den under XP, men nu blev skälen till att uppgradera flera. ;-) Sitter ju både på i princip ospelade CoJ och CoH med dx10-patchar.

 

Får väl även ladda ner demon till CoD (4), så att jag kan testa ett spel till i serien Co"X", där "X" verkar kunna ersättas med valfri bokstav. Kanske kan Kane & Lynch missuppfattas till Cain och Lynch och förkortas CoL, t ex. ;-)

 

/m

 

PS Trumpet är vackert! Och min trumpet är amerikansk. Men jag spelar inte med amerikanska flaggan i bakgrunden... :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! Poäng!! :thumbsup: Har precis tankat och installerat patchen. Sidan du länkade till hade grym uppkoppling också, det tog bara några minuter att få hem den närmare en gigabyte stora filen. Ska testa nu..! :)

 

P.S. Det kom upp en ruta när jag valde att starta DX10-versionen:

[log]"You are running the DirectX 10 version of the game

 

The DirectX 10 version of Call of Juarez is different and visually improved as compared to the DirectX 9 version. It contains many sophisticated new rendering techniques such as.

 

-relief mapping

-alpha-to-coverage for soft edges

-more detailed terrain

-higher quality textures

-greater visibility distances

-more stuff on screen

-better postprocessing effects

-bigger resolution of shadow maps

 

Because of that this version will run slower. If you are experiencing serious performance problems with the DirectX 10 version please try using the DirectX 9 versin instead."[/log]

Patchen innehåller således knappast enbart DX 10-exklusiva förbättringar så prestandaskillnader gentemot DX 9-versionen går inte att jämföra rakt av. Men nu ska jag ladda in och undersöka hur det verkar och ser ut! :)

 

EDIT:

Mmm... oj vad vackert det var nu! :-) Och en hel del tyngre även om datorn faktiskt fixade allt på högsta i 1680x1050. Får nog dock lov att sänka kantutjämningen från 4x ned till 2x eftersom det blev aningen för jobbigt i endel situationer med lite större strider och så.

 

Och eftersom ljudet är openal är det inga bekymmer med att använda EAX under Vista.

 

PS Trumpet är vackert! Och min trumpet är amerikansk. Men jag spelar inte med amerikanska flaggan i bakgrunden... :-)

Inget fel med trumpedandet i sig, bara det att det alltid är samma sentimentala visor vid likadana tal (om USA:s förträfflighet då de åter räddar världen) och med den där förbannade flaggan i bilden (som i genomsnitt säkert visas tio minuter i bild per varje Hollywoodproduktion). Samma motsvarighet i Sverige hade, iofs helt felaktigt, kallats nationalism.

 

BRÖP TUT TUT BRÖP TUT BRÖP!!! :)

[inlägget ändrat 2007-10-12 23:07:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Du kan köpa det genom Steam för 19.95$ ifall det inte kan hittas någon annanstans till bättre pris. Personligen hade jag nog fortfarande varit beredd att betala dessa, vad blir det, 150kr eller nåt? Men förresten tillkommer det skatt också på summan 19.95$...

 

Hej RN!

 

Ville bara uppdatera att "Vampire: The Masquerade - Bloodlines" nu går att köpa genom Steam till 9.95$ - de har "rea". :-)

 

Iaf, med skatt och VAT (2.49$) blir det för tillfället 12.44$, dvs ca 80 spänn med en dollar som står i ca 6.50. Så jag köpte det nyss, det kan det vara värt...

 

Rean slutar den 1 januari - inte mycket till rea förresten, priserna borde ju vara rejält lägre från början när man köper online som vi har debatterat tidigare (och varför är det t ex ingen rea öht på ett spel som Tombraider Anniversary?).

 

Jaja, positivt är att den inofficiella patchen (nu uppe i v4.3) till Vampire ska funka med Steamversionen (det står iaf i patchen):

http://www.gamershell.com/download_21853.shtml

 

"Rean" på Steam (slutar som sagt imorgon):

http://www.steamgames.com/v/index.php?area=all

 

Och ett Gott Nytt År, såklart!!

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...80 spänn med en dollar som står i ca 6.50. Så jag köpte det nyss, det kan det vara värt...

Hallå Stålis!

 

80kr är det definitivt värt! :thumbsup:

 

Rean hade jag redan upptäckt iom att jag nyligen spelat klart H-L 2 Episode II (och därigenom haft igång Steam), men tack för tipset ändå. :)

 

Har även spelat klart Crysis, idag (blev ett maraton :-)). Helt klart ett bra spel om än inte superbra. Det gav upphov till väldigt blandade känslor, och jag håller med recensionen i PC-Gamer (tror jag) där de tyckte att spelet var klart sämst mot slutet. Vet inte om du redan sett i en annan tråd, men jag avråder iaf från ett eventuellt köp före det att första patchen blivit släppt (som förhoppningsvis ska råda bot på störande prestandaproblem). Spelet som det nu är är så tungt att det nästan är löjligt och det skulle inte förvåna mig ett dugg ifall det påverkar försäljningen i negativ riktning.

 

Även om Crysis givetvis är värt att spela lämnade det det mycket att önska. En paradox har blivit att jag började längta mer efter Far Cry 2 i stället – kanske fyller det i stället tomrummet efter ettan (vilket Crysis faktiskt inte lyckades med)..?

 

Hm, vad ska man lira nu då..? Kanske sätta sig in i Oblivion SI igen för att spela klart det nån gång... eller kanske The Witcher som jag köpte i början av november – som vi redan har pratat om förut: man köper fler spel än man ens spelar... :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...