Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Undersökning - fildelning


Padde55

Rekommendera Poster

Hejsan på er allihop!

Jag läser rättssociologi för tillfället och jag skulle bli evigt tacksam om ni skulle vilja svara på ett par frågor om fildelning! Svaren kommer att användas som empiriskt material i en uppsats men enskilda svar kommer inte att tas upp i helhet och alla förblir naturligtvis anonyma!

 

Frågor:

1A. Skulle du fortsätta fildela om straffet oftast blev fängelse för de som blev upptäckta?

1 B. Skulle du fortsätta fildela om upptäcktsrisken ökade, t.ex. i nivå med fortkörning?

 

2. Varför fortsätter du fildela trots att det är föbjudet?

 

 

Varmt tacksam för alla tankar,svar, funderingar etc. Om ni vill veta något mer försöker jag gärna svara här eller på padde_ps@hotmail.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1A. Har aldrig fildelat.

 

1B. Har aldrig hämtat fildelat material.

 

2. Kommer aldrig att fildela/hämta fildelat material.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1A. Absolut.

 

1B. Absolut.

 

2. Det finns väl inget förbud mot fildelning?

 

 

Skönt med Ctrl-C / Ctrl-V :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillägg/ändring

tillägg till föregående meddelande pga observanta svar... fildelning av upphovsrättsligt skyddat material. Fildelning är inte förbjudet, formulerade mig slarvigt och förutsatte att det gällde upphovsrättsligt skyddat material!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

1A. Självklart

1B. Ja, jag skulle nog bara se till att anonymisera mig mer

 

2. (efter din redigering av lydelsen)

- Bekvämlighet: jag vägrar att springa runt i 10 olika videobutiker bara för att upptäcka att det jag vill ha redan är uthyrt eller inte ens finns.

 

- Utbud/tillgänglighet: Trots att det börjar hända saker (åtminstone på musiksidan) från skivbolagen med tillgänglighet av musik på nätet så är utbudet alldeles för litet och för utspritt på olika leverantörer. Via fildelningsnätverken finns det allra mesta samlat på ett ställe och kan laddas ned mycket snabbt.

 

- Ren och skär hämnd 1: istället för att lyssna på konsumenternas krav om tillgänglighet, sänkta priser och bekvämlighet i tid (och därmed kunnat begränsa sina sk. förluster) så valde skiv- och filmbolagen att ägna sin tid och sina resurser åt att jaga folk med hot om fängelse och skyhöga skadestånd, samt lobbya andra regeringar att göra detsamma.

 

- Ren och skär hämnd 2: När man nu (allt försent) börjat lyssna på konsumenterna och erbjuder (mycket begränsad) bekvämlig nedladdning av musik så går man och drm-skyddar en stor del av detta material och gör det därför i princip oanvändbart och löjligt dyrt. En DRM-skyddad låt/skiva får kosta högst 0kr, annars är det utsugning, eftersom man då betalt för något man inte själv får använda som man vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 A/B: Antagligen men kompensera det genom att köra krypterat, använda andra nätverk o s v. Bästa sättet att "tvinga" fram väldigt anonym och säker fildelning är nog att jaga "pirater".

 

2: Bekvämlighet, tillgänglighet, utbud, pris (!), kvalitet (komprimering, DRM).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1A. Jag fildelar aldrig, laddar bara upp sådant jag anser intressant och som är lagligt, även om det råkar finnas på fildelningssajter.

 

1B. Se fråga 1A.

 

2. Det finns väl inget förbud mot konkret fildelning?

Finns massor med legala filer som är tillåtna att fildela.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1A. Skulle du fortsätta fildela om straffet oftast blev fängelse för de som blev upptäckta?

 

Jag fildelar inte (olovligt) idag och kan därmed inte fortsätta med det heller. Om du vill tolka det som ett nej eller som att jag faller utanför målgruppen är upp till dig.

 

1 B. Skulle du fortsätta fildela om upptäcktsrisken ökade, t.ex. i nivå med fortkörning?

 

Jag fildelar inte (olovligt) idag och kan därmed inte fortsätta med det heller. Om du vill tolka det som ett nej eller som att jag faller utanför målgruppen är upp till dig.

 

2. Varför fortsätter du fildela trots att det är föbjudet?

 

Jag fildelar inte (olovligt) idag och kan därmed inte fortsätta med det heller. Om du vill tolka det som ett nej eller som att jag faller utanför målgruppen är upp till dig. Däremot laddar jag ner en hel del lovligt spridd musik dock ej betal-musik, främst av prisskäl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Varför så många svar från folk som inte laddar ner upphovsskyddat material. Även om det tog ett tag innan frågan blev omformulerad så var det väl inte så xvårt att inse att detta var målgruppen för "enkäten"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
vi är de enda två som inte ännu gått under jorden :

Jepp, vi kan ju inte alla böja oss i vinden och lyda mammons lakejer förutsättningslöst ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1A: Ja fast ännu mer skyddat (anonymisering, kryptering etc.) än idag.

1B: Se 1A

 

2:

* Utbudet slår med hästlängder alla andra alternativ - var för sig och snudd på tillsammans!

* Det är det absolut mest bekväma sättet att snabbt få tillgång till musik, filmer etc. i hemmets lugna vrå.

 

Tillägg: Det är, aktiv fildelning till trots, inte ovanligt att jag betalar för såväl filmer, musik och särskilt programvaror.

 

 

Varmt tacksam för alla tankar,svar, funderingar etc.
Tydligare formulerade frågor skulle nog hjälpa både respondenterna och dig.

Ett webbformulär för svar skulle även det underlätta. Med ett formulär skulle du dessutom kunna öka graden av anonymitet för respondenterna.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-07-24 19:32:20 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1A. Skulle du fortsätta fildela om straffet oftast blev fängelse för de som blev upptäckta?

 

Fildelning?

 

Tja, drar ned lite musik och film för nöjes skull. Händer att jag låter datorn vara under natten om det är en stor filmfil, och då seedar jag med alla andra när jag vaknar på morgonen och kollar datorn.

 

Bland en miljon andra användare, så ska man väl ha maximal otur att åka fast.

 

Ingen aktiv fildelning att jag kopierar en film och lägger upp.

 

1 B. Skulle du fortsätta fildela om upptäcktsrisken ökade, t.ex. i nivå med fortkörning?

 

Att ladda ned film och musik, så visst skulle jag fortsätta.

 

Ingen som slutar köra för fort bara för att trafikövervakningen blir intensivare. Folk hittar på alla möjliga trix för att inte fastna i kameran. Lackerar registreringsskylten med reflekterande färg eller skruvar av den helt.

 

2. Varför fortsätter du fildela trots att det är föbjudet?

 

Löjligt dyrt för t ex en musikCD. Sådär en 200 spänn för en skiva och kanske är det bara en låt jag tycker om eller så tycker jag kanske inte om skivan alls när jag kommer hem och lyssnar på den.

 

I bästa fall kanske en kompis köper den av mig.

 

Drar jag ned musiken från fildelningsnätverken, så kan jag bara radera allt om jag inte tycker om musiken.

 

Filmer kommer ju blixtsnabbt upp på fildelningsnätverken. Ofta innan filmen ens kommit ut på DVD eller visats på bio.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1A.och 1 B.

Antagligen, men kanske mer sparsamt och med fler "säkerhetsanordningar".

 

2.

Jag ser det som ett smakprov.

Det jag tycker är bra går jag sedan och köper. Detta eftersom jag tycker det känns bra att ha en "riktig" skiva att lägga i stereon, samt att jag vill ha möjligheten att kunna läsa texter,om kompositörer, gästande artister mm i medföljande häfte. Dessutom håller jag med om det som många andra har sagt om utbud, min musik kan vara knepig att finna i butikerna.

Sedan jag började ladda hem musik har jag köpt otroligt många fler skivor än jag gjorde innan. Med andra ord skulle ett minskat fildelande för min del (t.ex. pga. av rädsla för upptäckt) leda till att jag köper färre skivor. Det är ju tvärt emot vad skivbranchen önskar ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...