Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blockering av oanvända portar har blockerat kommunikationen?


NWJ

Rekommendera Poster

Hej alla,

Jag har ett problem med min dator som har varit lite svårt att identifiera.

Jag har en bärbar dator (ny) med 2ghz processor o 2gb ram. Problemet är att datorn hänger sig konstant när jag surfar på Internet. (Aldrig om jag inte är uppkopplad). Jag surfar inte trådlöst, utan med kabel och har provat olika leverantörers uppkoppling. Jag har Vista Home Premium.

 

Datorn låser sig och fryser, det enda som går att göra är att trycka på Off-knappen för att starta om. De program jag har installerade är Norton Internet Security 2007. Har även haft Miranda installerat men tog bort det då jag misstänkte att det kunde vara orsaken till problemet. Problemet har dock kvarstått efter att jag tagit bort Miranda.

 

Jag har nu kollat i min brandvägg (Norton) och ser under Brandväggsaktiviteter att ett meddelande; "Blockering av oanvända portar har blockerat kommunikationen" stämmer väl överens över de gånger då datorn har låst sig. Vad innebär detta, och hur kan man åtgärda det? Någon som vet?

 

Värt att notera är också att i Programkontroll så ligger Miranda kvar, med anpassad. Ska jag välja Tillåt inte, Tillåt eller kan jag ta bort den posten helt o hållet?

 

Väldigt tacksam för hjälp. Kan inte så mkt om brandväggar o inställningar kring dessa...

 

Mvh NWJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är också att i Programkontroll så ligger Miranda kvar, med anpassad. Ska jag välja Tillåt inte, Tillåt eller kan jag ta bort den posten helt o hållet?

Du kan ta bort den om du inte tänker använda Miranda igen.

 

Jag har inte Norton, men vad jag kan förstå så motsvarar ditt felmeddelande följande på engelska "Unused port blocking has blocked communications" och en googling på det ger t ex följande:

http://help.lockergnome.com/security/Firewall-ftopict377.html

Stämmer resten av felmeddelandet där med ditt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

Tack för ditt svar! :)

Jag har nu tagit bort Miranda från listan, men felet kvarstår. Har också, som du tipsade om, Googlant lite kring detta på engelska.

 

Jag märkte också att det vid den tidpunkten stod "Regel underförstådd blockeringsregel blockerade (0.0.0.0,bootps(67)). I Nortons avancerade inställningar finns en rubrik som heter "Dold av portar" - Ser till att blockerade och inaktiva portar inte svarar på anslutningsförsök. Därefter finns en ruta (som är ikryssad) som heter Dölj blockerade portar. Kan det vara något att bocka bort??

 

Mvh NWJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därefter finns en ruta (som är ikryssad) som heter Dölj blockerade portar.

Är normalt att man har så, men du kan pröva om det hjälper att ta bort den bocken.

 

Det är möjligt att blockeringen "Regel underförstådd blockeringsregel blockerade (0.0.0.0,bootps(67))" påverkar för port 67 används tydligen av DHCP, vilket används för att få IP-adress, men IP-adress 0.0.0.0 motsäger detta. Men det borde inte orsaka totalfrysning av datorn.

 

Om det står i ditt felmeddelande samma som på Lockergnome-sidan"Unused port blocking has blocked communications. Details: Inbound TCP

connection remote addresses, local service is: "

så betyder det att någon har försökt göra intrång i datorn men stoppats av Norton.

 

Har du några antispionprogram i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har provat att ta bort bocken så ser vi vad som händer. Har hittills, nu på morgonen, inte stött på problemet men det säger ju iofs ingenting (att datorn har klarat sig några timmar utan att frysa).

 

Jag vet inte riktigt vad du menar med DHCP:n o portarna, men du menar alltså att det är någon konflikt mellan en port och funktionen för porten? Eller? Det kanske kan vara ngt sådant som orsakar problemet? För det är skumt att datorn låser sig så ofta när den laddar upp sidor... Den hänger sig aldrig om den inte är uppkopplad på nätet.

 

Felmeddelandet är ungefär detsamma med Inbound TCP connection. Men det är väl inte så vanligt att intrångsförsök låser datorn?

 

MVH NWJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du menar med DHCP:n o portarna, men du menar alltså att det är någon konflikt mellan en port och funktionen för porten? Eller? Det kanske kan vara ngt sådant som orsakar problemet? För det är skumt att datorn låser sig så ofta när den laddar upp sidor...

Hehe, jag vet inte heller riktigt vad jag menar.

Vad menar du med laddar upp sidor?

 

Felmeddelandet är ungefär detsamma med Inbound TCP connection. Men det är väl inte så vanligt att intrångsförsök låser datorn?

Nej, det ska det inte göra om det inte är enormt mycket intrångsförsök så att Norton har så mycket att göra så att datorn blir fullt upptagen.

 

Bra förslag från 927. Loggboken hittar du i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg. Men det ska vara sådant som kommer där just när låsningen inträffar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...