Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beskära bilder


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Jag letar efter ett sätt att enkelt beskära bilder från digitalt format (3:4, 11x15cm) till "klassiskt" format (2:3, 10x15cm). Till exemel genom att flytta omkring en markering av det senare formatet i den större bilden och sedan klicka där jag vill ha den beskuren. Kort sagt ett markeringsverktyg där man på förhand kan ställa in hur stor markeringen ska vara. Hoppas ni förstår vad jag menar...

 

Finns det något program som klarar detta?

 

//Oskar

____________________________________________________

 

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde de allra flesta bildredigeringsprogram klara av. Funktionen kallas kort och gott "crop" eller "beskär".

 

Photoshop/Photoshop Elements har just ett sådant verktyg som går att använda på flera olika sätt. GIMP (gratis) har det också.

 

i Photoshop skriver jag in att resultatet ska vara 10x15cm, drar sedan ut en ram runt det jag vill ha med, dubbelklickar i ramen när jag flyttat den dit jag vill ha den och beskärningen är klar.

 

Fotnot: 4:3 är inte "digitalt" format. Digitala systemkameror tar bilder i 3:2-format (Olympus undantagen). Digitala kompaktkameror däremot brukar alltid ta i 4:3-format.

 

[inlägget ändrat 2007-07-20 10:25:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Aha... så lätt! Visste inte att man kunde ställa in storleken på crop..

 

 

//Oskar

____________________________________________________

 

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av alla dessa miljoner (nåja) småfinesser som är så oerhört praktiska! Det går förstås bra att skriva in "px" också för antalet pixlar om man t ex vill ha 800x600 pixlar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...