Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Oordning i VRO-fil

Dafvid F

Recommended Posts

Jag har låtit konvertera VHS till DVD med en VHS-DVD-combo. DVD-skivan innehåller en Mapp som heter DVD_RTAV och i den ligger VR_MANGR.IFO samt VR_Movie.VRO.

När jag spelar detta i WinDVD finns det två kapitel (båda heter kapitel 1(!))

Det första är 24 minuter, det andra är 60 minuter.

Nu till problemet:

Om jag försöker öppna VRO-filen i någon mediaspelare eller i något video-redigeringsprogram så blir resultatet en film på 60 minuter varav de 24 första minutrarna är just de 24 ovan nämnda och de sista 36 minutrarna är slutet på de 60 minuter långa kapitlet.

Jag skulle vilja få ut alla 84 minutrar (ja, eller kapitlen var för sig) i sin helhet.

Vilket program ska jag använda?

Helst skulle jag sedan kunna klippa bort en del och sedan bränna på DVD på nytt igen utan att behöva rendera om.

Jag valde "import CAM-corder disk" i Sony Vegas och fick då kapitlen i MPEG.

Nu återstår bara frågan:

Hur klipper man bort delar och sparar om utan att behöva rendra om, dvs utan förluster?

I den här tråden så diskuteras vro-filer (iof konvertering åt andra hållet):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=867536

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Själv redigeringen är precis som vanligt - lägg ut de avsnitt du vill ha på tidslinjen i den ordning du vill ha dem och gör annan redigering.

utan att behöva rendra om, dvs utan förluster?

Mig veterligen går inte det att göra i Vegas. För att få ut en ny filmfil måste den renderas. Vad gäller MPEG _KAN_ det under mycket lyckliga omständigheter bli helt förlustfritt men då ska många villkor vara uppfyllda. Bl a ska alla klipp ske i I-frames (har jag för mig), dessutom måste MPEG-kodaren förstå att den ska kopiera saker rakt av. Det sista tror jag inte går i Vegas eftersom den vill koda om enligt de inställningar du gör.

Tack! Jo, där har jag läst. Men som sag det handlade om att "extrahera" MPEG-filerna ur VRO-filen.

Detta löste sig också finfint för mig, jag importerade DVD:n som en DVD Camcorder Disc.

Tack för svar!

Och nu när jag lyckats få ut de båda MPEG-filerna så är den biten löst och de går att redigeera i Vegas precis som vanligt.

Däremot antar jag också att man inte i Vegas kan "spara förlustfritt" till MPEG2. Men det borde finnas andra program som kan användas för att bara klippa bort partier.

Vegas rör överhuvudtaget inte orginalfilerna, allt man gör är att tala om vilka delar man vill ha med när man sedan renderar sin film.

Men visst lär det finnas andra program som kan klippa i filmsnuttarna. Hur dåligt blir det när Vegas renderar (om) filerna? Det låter lite tråkigt att inte använda program som Vegas, Premiere eller liknande.

Om saker inte ska renderas om går det heller inte att göra nåt annat än helt raka klipp.

Om källan är VHS och ditt nya målmedium är DVD så känns din oro för kvalitetsförlust något överdriven... hur dåligt kan det bli?:)

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Det är helt sant, kvaliten är ganska dålig från början... Ville bara höra mig för om det fanns nån enkel väg så man förstör så lite som möjligt.

Det jag var ute efter var att klippa snuttar och sätta ihop en dvd av lite familjefilmer från länge sedan. Men jag kör nog vegas ändå så man kan göra lite kul saker också.

Tack för era svar!

Att filmen är bra ihopklippt är ju en kvalitet i sig som helt säkert betyder mycket mer än lkite förlust vid en omkomprimering.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...