Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med databaskoppling


Gallant

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har nyligen börjat testa ASP.NET lite, så det kanske är något enkelt misstag jag gör.

 

Jag har iaf gjort en sida i Visual Web Developer där jag hämtar information från en access-databas i en gridview.

 

Jag har följande kod på sidan:

<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString %>"
       SelectCommand="SELECT * FROM [tabell] ORDER BY [kolumn1], [kolumn2]" ProviderName="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString.ProviderName %>"></asp:SqlDataSource>

 

Sedan har jag följande i web.config:

  <connectionStrings>
   <add name="ConnectionString" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=|DataDirectory|\databas.mdb"
    providerName="System.Data.OleDb" />
 </connectionStrings>

 

Det fungerade utan problem när jag tog debug, men sedan ville jag testa på mitt webbhotellkonto.

 

Jag lade web.config + sidan i domän/public_html/mapp1/

Databasen placerade jag i domän/App_Data

 

Jag fick fram några felmeddelanden, som jag lyckades reda ut (till slut), men sedan fastnade jag på felmeddelandet att det inte går att hitta databasen (domän\public_html\App_Data\databas.mdb). Jag provade att ändra sökvägen till databasen, men det blev ingen skillnad. Det står fortfarande likadant. Då testade jag att lägga databasen i domän/public_html/App_Data/

 

Då fungerade det helt plötsligt oavsett vad jag skrev i sökvägen i web.config-filen, men jag vill ju ha databasen utanför public_html. Någon som kan förklara vad jag har missat?

 

(Hoppas ni förstår vad jag menar)

 

[inlägget ändrat 2007-07-18 14:23:53 av Gallant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det beror på att web.config alltid ligger i root. Dvs att din applikation tror att root är domän/public_html/App_Data/.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...