Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skrivbordet borta...

Nimbus01

Recommended Posts

Hej, alla!!

Tösen tyckte att det allt kunde se lite roligare ut med en uppiffning av skrivbordet, således installerdades Object Desctop, eller liknade. Antar att bilden ettsats in i skärmen, för den vill inte fösvinna, vilket alla iconer istället gjorde... förvann som en avlöning, under en uppstart av XP. Går jag in bakvägen så ser jag dock att allt är kvar, genvägarna på skrivbordet med. Bilden är dock av ett segare virke, trots att jag avinstallerat programmet. Någon som har en tanke om detta? Trodde först att tösen skämtade med mig (den gamla klassikern att ta en "PrintScrn" av skrivbordet, spara och sedan ha som skrivbordsunderlägg, med iconerna i en annan mapp) Men det var det inte...

Ha det gott... Jörgen

Se om det ligger kvar något på det här stället:

Kontrollpanelen - Bildskärm - Skrivbord - Anpassa skrivbordet - Webb

Är inte Objekt Desktop ett enskilt program som man installerar i datorn?

Testa då att helt enkelt avinstallera detta igen, för att se om problemet försvinner?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Tack för svaren..

Men... så'na "gamla" gubbar som jag har ju en fördel ibland då vi är ensvisa som synden, så jag ska nog (med er hjälp :-)) komma till rätta med etta utan att ominstallera. (Not: Hoppas jag gör det rätta i forumet, genom att klicka på "svara" när jag lägger in ett nitt meddelande??)

Jag har naturligtvis avinstallerat Desctop men bilden hänger kvar, envist som ett flugpapper på ett hårigt ben. Jag kommer in på disken © genom att genom aktivitetshanteraren ( Ctrl/Alt/Del - Program - NyAktivitet ). Men jag har inte förmågan att därifrån komma åt kontrollpanelen. Om jag kan få reda på vad bilden heter samt hur jag kan söka, kan jag kanske få bort den??

Ha det gott... Jörgen

Ps: "Jag är inte dum... jag bara tänker så otroligt långsamt"

Anjuna Moon

Hm, jag förstår inte riktigt, finns inte ens aktivitetsraden och Start-knappen kvar längst ned på skärmen?

EDIT: Du kan komma åt skärminställningarna utan att gå via kontrollpanelen genom att köra "disp.cpl" från Ny aktivitet i aktivietshanteraren

[inlägget ändrat 2007-07-19 13:00:18 av Anjuna Moon]

Förutom Anjunas tips se hur det fungerar i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn).

Hej igen.. Nej, just det... inte "Start" eller någon aktivitetsrad finns. Ska testa råden jag har fått, men skriv gärna om nån kommer på nåt annat. Hej...

Anjuna Moon
inte "Start" eller någon aktivitetsrad finns.

Den kanske bara har förminskats nedåt. Placera muspekaren längst ned på skärmen och se om den byter skepnad till en vertikalt dubbelriktad pil. Om så, håll ner vänster musknapp och dra upp musen en bit så får du tillbaka aktivitetsraden.

Aktivitetsraden är inte förminskad eller på nå´n annan sida av skärmen. Det finns bara en frusen fast bild på skärmen, ett minnesmärke av Objekt Desctop. Windowstangenten funkar inte heller... nån som vet vad det finns för snabbtangenter... kanske?

Motgång föder framgång

I brist på annat så kan vi se om någon av dessa program visar något.

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe

Installera, kör, skanna och spara loggen (inget annat).

I ditt svar bifogar du HijackThis-loggen på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

Ladda ner programmet SmitfraudFix (by S!Ri) till Skrivbordet:

http://siri.urz.free.fr/Fix/SmitfraudFix.exe

Starta den nedladdade filen Smitfraudfix.exe.

Välj alternativ 1 - Search genom att trycka på 1 och Enter.

Programmet kommer att skanna igenom datorn.

När den är klart visas resultatet och programmet har skapat loggfilen C:\rapport.txt.

Klistra in innehållet i loggfilen i ditt svar här på samma sätt med LOG-knappen.

Gör inget annat med SmitfraudFix.

Har du testat Cecilias råd om att försöka gå in i "Felsäkert läge" för att se om fenomenet finns där också?

Har du möjlighet att helt enkelt testa en annan skärm?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Anjuna Moon
nån som vet vad det finns för snabbtangenter... kanske?

Du berättade inte om mitt tidigare tips fungerade (citerat igen nedan)

EDIT: Du kan komma åt skärminställningarna utan att gå via kontrollpanelen genom att köra "disp.cpl" från Ny aktivitet i aktivietshanteraren

Det låter ju nästan som om explorer.exe av någon anledning kraschar/ej startar vid uppstart. Finns den med i listan över processer? (Ctrl, Alt, Delete)

Vad händer om du provar att starta den processen (explorer.exe) genom aktivitetshanteraren?

Hej igen... tack för råden, samt att ni engagerar er. Om jag ska vara ärlig så gillar jag på något märkligt sätt, när det uppstår så'na här märkliga fenomen... ;-)

Jag testade att köra "disp.cpl" men jag vill nog drista mig till att påstå att det inte finns ett sådant kommando... eller? Jag kanske fattde fel vart o hur jag skulle skriva det.

Däremot så stod hoppet högt att köra i "felsäkert läge" men senaste fungerande inställning. Men icke...

Jag har inte ännu kört "thespykiller", men jag ska göra det. Däremot försökte jag komma åt "explorer.exe" på lite olika sätt, men den verkar trivas betydligt bättre någon annan stans... puts borta, utom ikonen. När jag kör sfc/scannow så blir min misstanke att windows behöver repareras, eller uppdateras. Nu är det ju dock inget XP som jag har ett fint och prydligt kvitto på... hmmm.. Men det ska väl gå att finna ett sätt. Jag uppskattar mycket att ni är hyggliga med råden. Finns det fler råd så skriv gärna. Hoppas jag kan stå till tjänst nå'n gång :-)

Känner att mina grå celler blir färre i takt med att mina lika grå hårstrån blir fler... och fler...

Hej... Jörgen

Ang explorer.exe som jag nämnde tidigare så ska du inte förväxla den med iexplore.exe. Den sistnämnda är webläsaren Explorer och den förstnämnda är skalet explorer. Webläsaren är den som brukar ha en ikon på skrivbordet och/eller i Start-menyn. Den har inget med saken att göra.

Vad det gäller explorer.exe så skriver du inte om den finns med i process-listan.

Om den gör det:

Prova att avsluta den processen för att tvinga den till omstart, och se vad som händer då.

Om den inte gör det:

Kör då igång explorer.exe ( Ctrl/Alt/Del - Program - NyAktivitet )

Notera vad som händer och eventuella felmeddelanden.

Tack för svaret.

Jodå... jag har inte förväxlat IE och explorer, men expkorer finns inte med i prosesserna i AHant. Ursäkta att jag inte skrev fullständigt innan, kanske lite dålig i mina uttryck. Jag testade i går att gå in i datorn från en annan burk i nätverket, då funkade explorer.exe utan anmärkning. Men jag är ju inte säker om utforskaren i källdatorn var den som körde eller på något sätt hjälpte till. Men har du ett råd om det går att reparera från en annan dator i nätverket... nu har även funktionen ctrl-alt-del tröttnat på att vara som den ska, bara alt-o funkar (snabbisen till förstoring). Inga andra snabbtangenter funkar. Finns det kanske allternativ explorer att ladda ned?

Jörgen

Låter som systemet bara blir sjukare och sjukare.

Hmm, är du säker på att det inte var explorer.exe på "den andra burken" som fungerade utan anmärkning?? Provade du att försöka köra igång explorer.exe i aktivitetshanteraren?

Har du någon slags XP-skiva? Eller möjlighet att låna en? För det enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara värt att göra nu är en reparationsinställning.

Hej igen, kamrater!

Du har så rätt, Tom Hell... systemet blev bara sämre o sämre. Nu vet jag att Zoonalarm, som är brandvägg på datorn, har en olat att släppa igenom allt när något helskärmsspel körs. I detta fallet var det The Sims som spelades i timmar varje dag av tösen, effekten blev att det var motorväg in och ut. Det kanske kan vara bra att veta att ställa in "game-mode" eller låsa helt då. Jag gjorde helt enkelt som så att jag kopierade utforskaren och aktivitetshanteraren, från en annan dator i nätverket, samt klistrade in dessa i motsvarande på den sjuka datorn. Då funkade allt... en liten stund ;-) Jag han inte starta något spyware eller virusprogram änns. Gjorde om proceduren och försökte köra ett register-rep på den sjuka datorn, vilket ju inte gick på ett vilande system. Men jag använde då F-Secures onlinescanning, det gjorde nytta. Vet inte om ni är intresserade, men jag bifogar virusloggen. Kanske ni kan ha nån nytta. Tack för hjälprn, kamrater.

Kanske jag kan bistå nån gång.

Jörgen

[Funna virus o malware:

BAT/Vundo.B (virus)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\SKRIVBORD\RUNME.BAT (Submitted)

Tracking Cookie (spyware)

* System (Disinfected)

* System (Disinfected)

* System (Disinfected)

* System (Disinfected)

* System (Disinfected)

* System (Disinfected)

* System (Disinfected)

* System (Disinfected)

Trojan-Downloader.Win32.Alphabet.h (virus)

* C:\WINDOWS\AVP.EXE (Renamed & Submitted)

* C:\WINDOWS\MGRS.EXE (Renamed & Submitted)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\LOKALA INST LLNINGAR\TEMPORARY INTERNET FILES \CONTENT.IE5\K9M7GDU7\XC23[1].EXE (Renamed & Submitted)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\LOKALA INST LLNINGAR\TEMP\WIN670.TMP.EXE (Renamed & Submitted)

Trojan-Downloader.Win32.LoadAdv.gen (virus)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\SKRIVBORD (Renamed & Submitted)

Trojan-Downloader.Win32.PurityScan.eg (virus)

* C:\PROGRAM\DELADE FILER\YAZZLE1162OINADMIN.EXE (Renamed & Submitted)

Trojan-Downloader.Win32.Small.eqn (virus)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\SKRIVBORD\INSTALL.EXE (Renamed & Submitted)

Trojan.Win32.Agent.qt (virus)

* C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRVBAC.DLL (Renamed & Submitted)

Trojan.Win32.Dialer.qn (virus)

* C:\WINDOWS\SYSTEM32\WINPSA32.DLL (Renamed & Submitted)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\LOKALA INST LLNINGAR\TEMPORARY INTERNET FILES\CONTENT.IE5\SHENWDQF\ANTZOM[1].EXE (Renamed & Submitted)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\LOKALA INST LLNINGAR\TEMPORARY INTERNET FILES\CONTENT.IE5\SHENWDQF\XC60[1].EXE (Renamed & Submitted)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\LOKALA INST LLNINGAR\TEMP\WIN66E.TMP.EXE (Renamed & Submitted)

* C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\ADMIN\LOKALA INST LLNINGAR\TEMP\WIN674.TMP.EXE (Renamed & Submitted)]

Ps: Jag misstänkte samma sak, Tom Hell, att det var datorn jag satt vid som drog igång explorer. Du har helt rätt där.

Det finns tydligen många otrevligheter i den datorn. En HijackThis-logg är första steget för att rensa datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...