Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Internetdelning med två routrar?

Svedje

Recommended Posts

Hej!

Skulle behöva dela en internetanslutning med router och vill bara kolla om jag är rätt ute.

Vi har 2 system varav ett är ett nätverk med router och anslutning till internet och det andra en fristående dator som också behöver internetanslutning (delas alltså).

Routern går naturligtvis direkt till adsl-modemet och min fråga är nu om den anslutningen (kabeln från routern till modemet) går att koppla till ytterligare en router av enklare modell eller om det kan bli problem?

Den nya enklare routern jag tänkt mig ska alltså ta emot nätverksroutern och den fristående datorn för att dela till internet.

Nu menar nog någon att det enklaste vore att bara använda en router, den som nu används till nätverket, men p g a div omständigheter vill jag undvika det om detta kan funka.

Tänker mig en enkel modell, D-link DIR 100 som verkar enkel o bra för ändamålet: http://tinyurl.com/39jpmc

Den nu installerade routern är också en d-link DI 804-V men mer avancerad och konfigurerad special.

Principen ska ju gå, men visst kan det bli problem. Jag har ingen aning om den router du föreslagit klarar av hastigheten som behövs t ex. Om du har öppnat portar och liknande i din nuvarande router så blir det ju nödvändigt att göra det även i den nya routern och då gäller det att den klarar av de inställningar som behövs. Det kommer också att krävas särskild konfigurering så att det blir olika subnet för de olika delnätverken.

Ett alternativ är att koppla från modemet till en switch och sedan från switchen till de två routrarna. Då krävs det att din ISP delar ut minst 2 ipadresser.

Säger bara; Telia... Vi byter nog ISP vad det lider.

Tack ska ni ha för era svar. Det får bli att gå via nätverkskalle igen och koppla via den gamla routern.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...