Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Troligtvis fel på mitt grafikkort


Nicke0

Rekommendera Poster

Hejsan jag har ett radeon x700 och det har inte fungerat allt för väl under den tiden jag haft det.

Det hela började när jag fick datorn för ett par år sedan. När jag spelade slaget om midgård 2 så bara frös hela skärmen och sedan visades alla världens färger och så har det varit med alla spel sedan dess. Nåväl jag sänkte grafiken och det gick bra medan jag var lite besviken att jag var tvungen att köra på low graphic settings.

Men det har blivit värre och nu kan jag inte spela ett enda spel utan att datorn hänger sig och sedan visar en massa färger.

 

Jag har nya drivrutiner men det hjälper inte. Jag laddade nyss ner driver cleaner ifall det skulle vara till någon nytta. Problemet är bara att jag inte riktigt förstår instruktionerna och det hela blir inte bättre att det kommer upp när man startar programmet "det kan uppstå fel om man inte följer instruktionerna"

 

All hjälp är jag tacksam för

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Battle for middle-earth 2 kräver ju DirectX9.0c och ditt kort stödjer ju inte det, så det är kanske inte så konstigt att det inte funkar som det ska.

Vill du spela nyare spel och klara alla deras finesser (och uppfylla deras krav) kan det kanske vara dags att köpa nytt kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan inte stämma min dator är ju 2 år gammal ! x700 borde stödja det....jag har Directx9.0 installerat :S

 

[inlägget ändrat 2007-07-14 13:12:23 av Nicke0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Atikort klarar inte DX 9.0c förrän fr o m X1000-serien så ditt kort fixar alltså inte shadermodell 3.0/HDR. Att datorn bara är två år gammal saknar betydelse – Nvidia släppte kort med stöd för det redan för tre år sen (GeForce 6-serien). Så Anjunas förslag om att uppgradera grafikkortet var nog inte helt fel då det finns fler spel som kräver SM 3.0. Är inte bekant med just middle-earth 2 men så är iaf fallet med t ex Splinter Cell 4...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack för hjälpen...det ligger nog närmare att köpa en ny dator än ett nytt grafikkort..

 

tills dess undrar jag om man kan köra spel fastän man inte uppfyller vissa delar av minumumkraven..

 

det som förbryllar är att jag kunnat köra cirka 400 matcher online på slaget om midgård...och att det fungerade ett bra tag på low graphic...

 

besviken på ati om det är som du säger RN

[inlägget ändrat 2007-07-14 14:14:47 av Nicke0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack för hjälpen...det ligger nog närmare att köpa en ny dator än ett nytt grafikkort..

Ja om du är i färd med att skaffa ny dator är det förstås inte så stor mening att spendera pengar i den nuvarande, men grafikkort med hårdvarustöd för DX 9.0c kan faktiskt vara riktigt billiga. I synnerhet som DX 10-stöd är i ropet nu i och med Vista (GF 8- och HD2000-serierna).

 

Nvidias motsvarighet till X700, GeForce 6600, släpptes redan 2004 och bägge korten är faktiskt gamla vid det här laget med en prestanda som motsvarar dagens lågbudgetnivå. Ati var lite på efterkälken vid denna tid men kom igen senare med X1600 som var tekniskt mer förfinad än Nvidias kort. Deras nyare kort för DX 9.0c är t o m klart att föredra framför Nvidias dito eftersom de senare inte ens klarar kantutjämning samtidigt med HDR (genom SM 3.0).

 

Ett billigt och prisvärt kort för DX 9.0c är iaf Radeon X1950Pro vilket klarar typ High i 1600x1200 i nyare spel – helt okej inställningar för knappt 1200kr:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s7274461&o=produkt_pris_inkmoms

 

Steget under, X1650XT, är några hundralappar billigare...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s7274461&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s7274483

...och Nvidias motsvarighet 7600GT har ytterligare en hundring lägre pris:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s7274461&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s7274506

 

Ursäkta mig men jag blev lite inne i det här och bara började skriva fastän du inte ens har bett om det..! ;)

 

Såväl AMD/Ati som Nvidia har iaf numera billigare kort för DX 10 också. Men deras fördel är enbart att de är billiga och inget annat – för något sånär realistiskt stöd för DX 10 bör man som allra lägst utgå ifrån GF 8800GTS eller HD2900XT med priser från ca 2500kr.

 

tills dess undrar jag om man kan köra spel fastän man inte uppfyller vissa delar av minumumkraven..

Nja det beror förstås på vilka av kraven som inte uppfylls, men det är iaf ingenting att rekommendera då man egentligen faktiskt bör titta på "recommended specs" snarare än "minimum" eftersom det senare inte brukar vara på realistiska nivåer för mjuk gång i spelen.

 

det som förbryllar är att jag kunnat köra cirka 400 matcher online på slaget om midgård...och att det fungerade ett bra tag på low graphic...

Jag ser nu att jag har läst ditt första inlägg slarvigt... :thumbsdown: till RN. Du sa ju "...sedan visades alla världens färger och så har det varit med alla spel sedan dess." och alltså alla spel. Beroende på vad det är för slags grafikfel kan det ibland gå ganska snabbt att konstatera om det är hårdvarufel eller inte – felande grafikminne ger en karaktäristisk bild. Andra fel som t ex utsträckta polygoner i helt felaktiga färger kan bero på massa andra saker och inte nödvändigtvis hårdvarufel. Kan du ta en skärmdump och posta här? Och får du förresten grafikfel redan vid uppstarten av datorn d v s då biosen räknar upp minnet o s v? I så fall är det fel i antingen grafik- eller moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
besviken på ati om det är som du säger RN

Varför det, de gör ju suveräna kort nuförtiden. Grafikkort, precis som allt annat, utvecklas ju med tiden och naturligtvis klarar inte äldre kort samma saker som nyare. Det är ju lite som att säga att man är besviken på Microsoft för att Windows 3.1 sög =)

 

Vad har du för hårdvara i övrigt (moderkort, processor och minne framförallt), det är ju inte alls säkert att du behöver köpa en helt ny dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till att börja med vill jag säga tack för vägledningen angående ett eventuellt köp av en dator inom en snar framtiden..fast jag helst vill jag kunna behålla den här lite till

tack för den andra hjälpen också

 

Jag ska beskriva lite mer nogrannt om mitt problem nu..

 

Hur länge jag kan spela ett spel beror på vilka grafikinställningar jag har....kör jag på till exempel ultra high hänger sig spelet efter cirka 5 min...kör jag sedan på very low hänger spelet sig efter en halvtimme...hur datorn har betett sig när den hängt sig har varit olika lite från gång till gång...ibland kan den säga no signal och allt blir svart för att sedan hänga sig. Medan den ibland inte säger något men visar en massa färger i en stor röra.

När jag inte kör spel fungerar datorn bra

 

Jag kanske drog lite förhastade slutsatser om ATI men jag anser att en grafikkort bör hänga med i 2 år....

 

det ligger i mitt intresse att ha 2 datorer eftersom jag behöver en till.

 

jag tror inte jag kan ta någon screenshot eftersom hela datorn hänger sig och jag är tvungen att stänga av den på knappen efter det.

[inlägget ändrat 2007-07-14 16:53:15 av Nicke0]

[inlägget ändrat 2007-07-14 16:55:02 av Nicke0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa om möjligt grafikkortet i en annan dator för att se om liknande uppstår även då. Dels kan det vara trasigt men möjligheten finns också att det får alldeles för lite ström och att nätaggregatet alltså är helt slut. För att få en uppfattning om hur spänningarna ligger kan du använda ett program som PC Wizard:

http://www.cpuid.com/pcwizard.php

I det här fallet är det 12V-spänningen som är den intressanta, och den får såklart inte sjunka för lågt men faktiskt inte stiga alldeles för högt heller.

 

Lillebrorsan hade också liknande problem för en tid sedan – i Windows funkade allt fint men efter kanske 5-20 minuters spelande uppstod alla möjliga tänkbara grafikfel. Detta visade sig bero på nätagget som var fullständigt bränt och t o m kontakten ner i moderkortet var kolsvart (som tur var hade moderkortet ändå klarat sig).

 

Jag kanske drog lite förhastade slutsatser om ATI men jag anser att en grafikkort bör hänga med i 2 år....

För två år sen var vi alltså inne på 2005 och då var det faktiskt Nvidiakort som skulle sitta i burken eftersom deras klarade DX 9.0c/SM 3.0. Här är ett inlägg från mars 2005 där jag förordar ett GF 6600GT. :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=694400#695148

 

När Ati sen äntligen fick tummen ur och släppte sina modernare kort blev de som sagt också klart att föredra framför Nvidias dito.

[inlägget ändrat 2007-07-15 06:41:43 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så jättemycket ska kolla det...är det så altså att inte radeon x700 stödjer directx9 för i sådanafall måste det ju vara det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras nyare kort för DX 9.0c är t o m klart att föredra framför Nvidias dito eftersom de senare inte ens klarar kantutjämning samtidigt med HDR (genom SM 3.0).

 

Hej RN! Kul att se att du fortfarande har samma genuina intresse för grafikkort samt energi att hjälpa folk härinne :) Själv har jag inte alls hängt med den senaste tiden men då jag känner att det snart är dags att byta burk är det förstås dags att så smått börja komma in i snacket.

 

Jag har läst flera inlägg där ovanstående sägs och jag har inte riktigt fått ordning på allting. Gäller fortfarande att inga av Nvidias kort har stöd för HDR+AA (genom SM3.0)?

 

Sen har jag sett att du pratat om FP16 HDR, där jag antar att FP16 står för 16 bitars flyttal. Är detta samma sak som HDR genom SM3.0.

 

Om nu kortet istället har stöd för HDR genom SM2.0 (vilket väl Nvidias kort har), vilka nackdelar för det med sig? Är det inte alls att jämföra med HDR genom SM3.0? Det är väl också bara vissa spel som stöder detta antar jag.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-15 13:23:50 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det så altså att inte radeon x700 stödjer directx9

X700 har stöd för DX 9.0, 9.0B men inte 9.0C. Det betyder att kortet klarar att använda shadermodeller upp till version 2.0B – saknas gör som sagt alltså 3.0.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men jag anser att en grafikkort bör hänga med i 2 år..

Det skulle aldrig hålla, eftersom det skulle innebära att grafikkortstillverkarna skulle vara tvugna att vänta i 2-årsperioder med att släppa ny teknik. Så fort man släpper ny teknik så vill ju såklart spelföretagen utnyttja denna och resultatet av detta blir ju förstås att kort med teknik som inte stödjer detta klarar av att fullt ut erbjuda samma effekter.

 

Men två år gamla kort håller ju självklart, bara inte till de senaste spelen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle aldrig hålla, eftersom det skulle innebära att grafikkortstillverkarna skulle vara tvugna att vänta i 2-årsperioder med att släppa ny teknik.

Det gäller också att köpa det för tiden rätta kortet – ena kvartalet är Atikort att föredra medan Nvidias dito är det i nästa.

 

X700 kan man säga redan var omodernt då det släpptes om man lägger in aspekten att det inte klarade shader 3.0/HDR. Men prestandamässigt kunde man iaf räkna med att det skulle hänga med ett par år med tanke på att det tillhörde den tidens mellanklass. Kort ur den klassen börjar svettas ungefär efter ett par år medan prestandakort får det tungt efter ca tre år. Så har det generellt sett ut ända tillbaka till millennieskiftet och kommer knappast att förändras särskilt mycket framöver heller.

 

Det innebär hypotetiskt att ett snabbt kort som GF 8800GTX, vilket släpptes i slutet av 2006, kommer ha det mycket svettigt med nyare spel 2009. Kanske nåt att tänka på innan man pungar ut med de närmare 5000kr det kostar. ;) Smartare anser jag då att ett köp av 8800GTS el HD2900XT är, som inget av dem presterar så särskilt mycket sämre och detta fastän priserna kan vara precis hälften.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för informationen kan vara bra att veta :)

 

Jag gick in på dxdiag och konstaterade att jag hade directx 9.0c och försökte ladda ner directx 9.0b men jag kunde inte installera detta av någon anledning. Jag kunde packa upp det men inte mer. Är jag tvungen att avinstallera directx på något vis eller kan jag på något annat sätt få det att funka ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag tvungen att avinstallera directx på något vis eller kan jag på något annat sätt få det att funka ?

Det går inte att avinstallera, inte heller nedgradera till äldre version – försöker man installera en äldre så skriver installationsprogrammet ändå inte över nyare filer.

 

Som jag sa förut är jag inte bekant med Battle for middle-earth 2 men kollade iaf upp nu om det verkligen var så att stöd för sm 3.0 krävs. Och stämmer uppgifterna här...

http://www.amazon.co.uk/Lord-Rings-Battle-Middle-Collectors/dp/system-requirements/B000EFCY28

...så behövs förvisso DX 9.0c även om spelet faktiskt inte kräver mer än ett GF 3-kort, som inte fixar högre än shadermodell 1.1. Det betyder i så fall att spelet visst ska gå att köra på ett X700! Och att några begränsningar i kortets hårdvara således inte sätter käppar i hjulet för det. Felet sitter någon annanstans.

 

Men nu är det God natt för mig... Zzzzzz..! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick in på mitt grafikkort på enhetshanteraren såg jag att det fanns en radeon secondery vad är detta kan det ha något med mitt problem att göra?

 

Finns det några åtgärder jag kan göra för att slippa grafikbuggarna som kanske löser det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej danh35, det var länge sen! :-) Såg inte ditt inlägg förrän nu även om du postade redan igår (lätt att missa de som hamnar mitt i tråden).

 

Gäller fortfarande att inga av Nvidias kort har stöd för HDR+AA (genom SM3.0)?

Nej det gäller inte deras generation fyra-kort d v s GF 8-serien. Jag använder numera ett 8800GTS 640MB med vilket det går utmärkt att köra HDR+AA i Oblivion (SM 3.0). Men i stället för det kortet kan man precis lika gärna skaffa AMD/Ati:s närmaste motsvarighet HD2900XT, som dock inte hade hunnit släppas ännu då jag köpte mitt.

 

Begränsningar kan också finnas i spelmotorn. I Far Cry som också använder HDR genom SM 3.0 går det inte att samtidigt ha AA aktiverat på vare sig Ati- eller Nvidiakort. Splinter Cell 3 & 4 gillar inte heller HDR+AA, och tvingar man ändå fram det blir det grafikfel. Och apropå grafikfel la jag för nu ganska länge sen upp några bilder på Fotki för att visa hur "snyggt" det blev med 7900GT i Far Cry HDR+AA:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=802065#857231

 

Bortse ifrån hur jag döpte/kommenterade skärmdumparna och notera bara hur fullständigt trasig bilden blev.

 

Sen har jag sett att du pratat om FP16 HDR, där jag antar att FP16 står för 16 bitars flyttal. Är detta samma sak som HDR genom SM3.0.

Det genom flyttal är väl den "riktiga" formen HDR... Varianten för Sourcemotorn arbetade Ati och Valve fram ursprungligen för H-L 2. Ati hade vid denna tid ännu inga kort som fixade SM 3.0/HDR, men genom deras samarbete blev det plötsligt möjligt med HDR+AA på ett så gammalt kort som 9700Pro (SM 2.0)..! Varianten de tog fram använder heltal men det med ett inte fullt lika bra slutresultat. Men tack vare att såklart också Nvidiakort nu slapp flyttalsberäkningar i sammanhanget kunde även dem frambringa HDR+AA. :)

 

Om man ska krångla till det litegrann så behöver FP16 i sig inte vara beräkningar genom SM 3.0, det är ändock bara kort som kan fixa SM 3.0 som också klarar detta "FP16". :)

 

Om nu kortet istället har stöd för HDR genom SM2.0 (vilket väl Nvidias kort har), vilka nackdelar för det med sig?

Nackdelen är väl egentligen främst det begränsade antalet speltitlar i vilka Nvidiakort (upp till GF 7) faktiskt kan klara HDR+AA.

 

Är det inte alls att jämföra med HDR genom SM3.0?

Jag tror att endast ett mycket tränat öga kan uppfatta någon visuell skillnad alls.

 

Det är väl också bara vissa spel som stöder detta antar jag.

Mig veterligen är det endast spel som bygger på Sourcemotorn som använder detta HDR genom heltal. Och det finns ju numera ett antal titlar – förutom givetvis H-L 2, CS Source så även t ex SiN Episodes, Dark Messiah m fl.

 

[inlägget ändrat 2007-07-17 10:33:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nicke0, ursäkta dröjsmålet.

När jag gick in på mitt grafikkort på enhetshanteraren såg jag att det fanns en radeon secondery vad är detta kan det ha något med mitt problem att göra?

Nej, där är allt i sin ordning och visar bara på att kortet kan använda två skärmar samtidigt.

 

Finns det några åtgärder jag kan göra för att slippa grafikbuggarna som kanske löser det?

Jag skulle fortfarande vilja se hur felen ser ut... men om vi säger att det bara är utsträckta polygoner i helknasiga färger kan det med lite tur försvinna ifall du avaktiverar "write combining":

Högerklicka skrivbordet -> Properties -> fliken Settings och knappen Advanced -> fliken Troubleshoot, bocka ur Enable write combining.

 

Uppdatera moderkortets bios då det inte är alldeles ovanligt med buggar redan på den nivån för både Ati och Nvidiakort. Uppdatera också drivarna för moderkortets chipset ifall du inte redan har gjort det. I biosen så stäng förresten av Fast writes, och ha inte en alldeles för hög Aperture size utan nöj dig med 128 eller högst 256MB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej rn...du får ursäkta min okunskap men det där sista förstår jag inte :P

 

jag testade att stänga av write combining men felet uppstod ändå :(

 

kan du ge instruktioner på det där med att uppdatera moderkortets bios och hur man uppdaterar moderkortet.....och hur kommer man in på bios ? :S

 

jag har en 19 tums skärm och kör på 1280 x 1024...tror inte det har nåt med det att göra...men jag testade att koppla ihop skärmen till en annan och konstaterade att det inte var fel på skärmen

 

Från att ha varit mest massa färger som dyker upp när jag spelar kommer det numera mest upp no signal(datorn hänger sig) i samband med no signal blir skärmen bara svart

 

det dyker också upp gråa sträck över skärmen under de minuterna jag kan spela..de flimrar till kommer upp på skärmen för någon hundradel och sedan försvinner

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-17 18:41:54 av Nicke0]

[inlägget ändrat 2007-07-17 18:45:21 av Nicke0]

[inlägget ändrat 2007-07-17 18:55:54 av Nicke0]

 

[inlägget ändrat 2007-07-17 19:03:22 av Nicke0]

[inlägget ändrat 2007-07-17 19:04:16 av Nicke0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud så skönt att du hittade mitt inlägg tillslut! :) Om inte du (eller Stålis) kommer in här och reder ut begreppen i grafikkortsdjungeln så vet jag ju förstås inte vad jag ska ta mig till. Då får man ju surfa sig fördärvad utan att ändå ha blivit nått klokare. Det står ju olika överallt så den enda man kan tro på är nog den som är genuint intresserad och själv har kommit fram till hur saker och ting förhåller sig. Så, än en gång, tack för ditt svar RN!

 

Nu ska jag dock inte tränga mig in mer i den här tråden, med respekt för trådskaparen. Men vi lär ju mötas igen, om inte annat när det blir dags för mig att införskaffa en helt ny dator. Det har väl egentligen varit dags ganska länge, men så köpte jag ny bil och ...hehe ja du vet hur tankarna kan gå när man ska försöka prioritera..:).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du ge instruktioner på det där med att uppdatera moderkortets bios och hur man uppdaterar moderkortet.....och hur kommer man in på bios ? :S

Jaha okej, det är alltså ett helt obekant område... tänkte egentligen mest att åtgärden var nåt du kunde göra "i förbifarten" även om risken är stor att grafikfelen faktiskt beror på strulande hårdvara – exempelvis så texten "no signal" som brukar visas antyder att prognoserna för grafikkortet inte är höga alls.

 

Biosen går iaf efter den exakta moderkortsbenämningen, som man får reda på genom cpu-z (http://www.cpuid.com/cpuz.php). Sedan är det moderkorttillverkaren som tillhandahåller uppdaterade versioner. Sök alltså hos dem. Men har du en märkesdator är det i stället tillverkaren av datorn som ombesörjer den servicen med biosuppateringar, drivrutiner etc. Så är datorn en Fujitsu-Siemens är det alltså dem man ska besöka för att få uppdaterad mjukvara. Och sökning sker då efter datormodell i stället för moderkortsbenämning. På de respektive sajterna brukar det även finnas information om hur biosuppdateringen ska gå tillväga. Det är inte alls någon särskilt besvärlig procedur utan följer man bara instruktionerna till punkt och pricka, tar det lugnt och metodiskt, ska det inte vara några problem.

 

Men jag undrar fortfarande ifall grafikfel uppstår redan vid uppstarten av datorn, alltså innan Windows ens har hunnit börja laddas in, för det är i så fall en tydlig indikation på trasig hårdvara.

 

Är bilden helt felfri vid uppstarten kan det i stället vara så att nätaggregatet är för svagt, eller helt enkelt för utslitet, för att kunna leverera den extra stöm grafikkortet behöver när ett spel laddas in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen

 

grafikfel uppstår inte när jag startar datorn men förut så blinkade datorn liksom i början...det blev svart sedan normalt...sedan nägra färgade sträck över skärmen som till exempel....det skedde efter cirka 3 minuter efter uppstart oavsätt var jag befann mig på datorn. Men sedan jag försökt fixa detta problemet på egen hand lyckades jag på något sätt bli av med det...vet dock inte hur

 

bilden är felfri vid uppstarten det är bara när jag spelar "grafikbuggen" sker...

 

men efter det har stått no signal och jag har varit tvungen att trycka på av knappen har jag startat om datorn och då står det följande...

 

datorn har återställt från ett allvarligt fel...skicka fel rapport/skicka inte...

 

när jag sedan trycket teknisk iformation står det

C:\DOCUME~1\Niklas\LOKALA~1\Temp\WERf570.dir00\Mini071807-01.dmp

C:\DOCUME~1\Niklas\LOKALA~1\Temp\WERf570.dir00\Mini071807-01.dmp

 

för är detta mig kinesiska men man kanske kan uttyda något ur detta.. ska nu testa att uppdatera moderkortet

 

tack för all hjälp jag fått hitills är väldigt tacksam för att du hjälper mig :)

 

[inlägget ändrat 2007-07-18 18:39:23 av Nicke0]

[inlägget ändrat 2007-07-18 18:40:25 av Nicke0]

[inlägget ändrat 2007-07-18 18:41:51 av Nicke0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge jag kan spela ett spel beror på vilka grafikinställningar jag har....kör jag på till exempel ultra high hänger sig spelet efter cirka 5 min...kör jag sedan på very low hänger spelet sig efter en halvtimme...hur datorn har betett sig när den hängt sig har varit olika lite från gång till gång...ibland kan den säga no signal och allt blir svart för att sedan hänga sig. Medan den ibland inte säger något men visar en massa färger i en stor röra.

När jag inte kör spel fungerar datorn bra

bilden är felfri vid uppstarten det är bara när jag spelar "grafikbuggen" sker...

Beteendet kanske indikerar värmeproblem. Har du förvissat dig om att kylningen fungerar som den ska – kontrollera att alla fläktar i datorn verkligen snurrar, avlägsna damm, hår o dyl och det ifrån även nätaggregatet (så gott det nu går).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...