Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför har alltid jag otur med företag?


Tophe

Rekommendera Poster

Jag börjar ana att alla företag i världen igått en kartell där de ska reta gallfeber på mig... Varför råkar alltid jag ut för alla små irriterande missöden?

 

För två veckor sedan beställde jag lite grejer från Console. Jag betalade i förskott och två dagar senare angav de att de skickat grejerna. Då de inte dykt upp efter en vecka hörde jag av mig och bad om ett kollinummer (de sa att alla försändelser har kollinr). Jag fick inget kollinummer men de sa "du har grejerna senast imorgon". Den dagen kom och gick.. inga prylar. Jag mailade igen och frågade om ett kollinummer. Inget svar.

 

Jag mailade igen idag och sa att det nu gått två veckor sedan de sa att de skickat grejerna. Jag har bad ytterligare en gång om ett kollinr. Fick svar nyss...

 

"Tyvärr är en av varorna slut på lager.. vill du ha en blå istället?".

Hur kan grejerna vara slut när de enligt egen utasgo skickat grejerna för två veckor sedan. I nästa mail sa de dessutom "vi har skickat ordern med brev direkt till dig. Du har det senast imorgon.". Så de har alltså skickat grejerna två ggr, men helt plötsligt inte alls.

 

Så där fick jag svaret på varför jag inte får något kollinummer. De har ljugit om att de skickat grejerna. Dessutom stod det på hemsidan att alla grejer fanns i lager när jag beställde (står fortfarande att de finns i lager).

 

Tröttsamt med nörd-miffon som startar företag utan att kunna sköta dem.

 

Jag bad om en förklaring. Får väl se om de svarar alls... Hoppas de inte snuvar mig på pengarna. De hade dessutom en massa extra kostnader.. typ 10:- för att betala med kort, vilket också var det billigaste. Ska jag betala för att få betala?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Ska jag betala för att få betala?

Så är det iofs på en hel del mindre ställen, såväl på internet som irl, eftersom bankerna fortfarande tar ut avgift för kortbetalningar (helt idiotiskt) från dessa näringsidkare.

Min pizzeria exempelvis måste betala ett antal kronor för varje transaktion, vilket blir en hel del om folk konstant betalar en enstaka pizza med kort.

För e-handelsföretag gäller samma sak. Att anlita dessa betaltjänster kostar och priserna varierar beroende på om man betalar klumpsummor eller transaktionsvis. För ett mindre företag med försäljningar av "billiga" enheter blir det då rätt kostsamt att erbjuda kortbetalning så då kompenserar man detta med dessa tillägg.

 

Så bovarna i dramat ligger ett snäpp högre.

 

Fast nu var det iofs inte detta du irriterade dig mest på, bara en inflik.

 

Jag börjar ana att alla företag i världen igått en kartell där de ska reta gallfeber på mig.

Vår tids Job =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta ut extra avgift vid betalning med kort strider direkt mot reglerna som kortföretagen har. Det är bara att ta kontakt med din bank och påpeka att avgiften tagits ut och de tar kontakt med näringsidkaren och hotar med indragen möjlighet till kortbetalning där. Samt du får tillbaka dina tio kronor.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jo, men hur skall man som företag göra när leverantören lägger på dessa avgifter då? Acceptera läget och ta denna förlust? Avgifter har ju i alla andra sammanhang en naturlig förmåga att fortplanta sig ner genom leden, varför inte när det gäller kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det som en service mot dina kunder?

 

Se det som att du slipper hantera kontanter med allt vad det innebär (rånrisk t ex)?

 

Motfråga: Om jag betalar med kontanter, ska jag då betala en extra "kontanthanteringsavgift"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du nånstans man kan läsa det? Det är ju väldigt vanligt att ta ut en avgift, i alla fall på köp för småbelopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Om jag betalar med kontanter, ska jag då betala en extra "kontanthanteringsavgift"?

Jag återgår till pizzerian som exempel. Sätter man in en klumpsumma av sina kontanta intäkter på banken kostar detta en engångsavgift på hela din dagskassa, som procentuellt blir långt lägre än om du måste betala säg 5 kr (vet inte vad avgiften är idag) för varje pizza.

 

Visst, jag håller med om att man som kundservice kan bjuda på denna avgift, men bara om det är ekonomiskt hållbart. Vår pizzeria tog bort möjligheten till kortbetalning ett tag därför att det påverkade deras resultat för mycket (och att de av kundservice inte ville lägga på detta pris på kunderna, vilket ju är admirabelt).

 

Så - säljer man en vara för ett visst pris och så mycket som kanske 10% går åt bara till att vidarebefodra betalningen så tycker jag att man ska ha rätt att på något sätt kompensera detta. Ju dyrare själva produkten man säljer är, desto enklare att bjuda på denna kostnad förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

F.ö förstår jag inte riktigt vad som är så svårt att acceptera med detta. Vad man säljer en produkt för avgörs ju till stor del hur mycket det kostar att köpa in den, lagra den och sälja den. Varför är just kostnadsstället kortavgift så beklämmande? Ur säljarens synvinkel är det en kostnad likväl som kostnad för inköp eller hantering.

 

Nä, det är väl bättre att lägga kritiken där den hör hemma, hos leverantörerna (banker och kortföretag). Avgiften från deras sida är ju faktiskt idiotisk eftersom allt sköts elektroniskt och det i dag inte går att påstå att de fortfarande har investeringskostnader kvar att täcka. Nä, det är lika mycket en bluffavgift som ex. installationsavgifter hos ISP:er eller telefonbolag tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det kostar 10% skulle jag bli väldigt förvånad! Är det inte snarare 1-2%?

 

Men visst ska det vara ekonomiskt hållbart. Räknar man på det ska man inte bara tänka på EN avgift, då tycker jag man ska tänka på helheten. Vad kostar det att transportera pengar till banken i arbetstid och/eller förlorad inkomst? Hur ska man räkna på risken för rån och annat otrevligt? Ärligt talat har jag ingen aning, kanske det är försumbart?

 

Företag tar ofta extra betalt för frakt och annat när man handlar på nätet men det är gratis att gå in i en butik och handla. I rimlighetens namn borde det kosta pengar att handla i butiken också - hyra för butiken, lön till personal som ska vara där, ...

 

Men det är å andra sidan enkelt att bära med sig lite kontanter så slipper man alla bekymmer när man handlar en pizza på lokala pizzerian eller ett batteri på Clas Ohlsson :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte släppa de där 10 kronorna och diskutera hur hemska och taskiga console är när de ljuger och säger att de skickat varorna fast de inte har det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Om det kostar 10% skulle jag bli väldigt förvånad! Är det inte snarare 1-2%?

Nja, det här är bara det jag fått höra från bar- och restaurangägare, att avgiften är fast (5kr är ett belopp jag hörde för ett par år sen) oavsett totalbeloppet du drar på kortet.

10% valde jag alltså som exempel om avgiften fortfarande är 5kr och en pizza kostar 50. Där är ju kostnaden för kortet väldigt stor och svårmotiverad ekonomiskt att bjuda på. Köper du däremot 10 pizzor blir kostnaden för pizzerian bara 1% och lättare att vifta bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, 5 kr i fast avgift låter rimligare. Blir lite tungt annars när det blir dyra saker :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mycket det kostar att köpa in den, lagra den och sälja den.

 

Precis, alltså borde man få betala en avgift om man går in i en butik och handlar, det är ju långt ifrån gratis att ha en butik med hyra, personal o s v.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Kan ni inte släppa de där 10 kronorna

Det var ju du som tog upp det och i samband med det ställde en fråga. Tyckte det var ett intressant ämne. Trist förstås med företag på nätet som man aldrig kan lita på med sina leveranser och skit, men vet inte riktigt vad mer man kan säga i det ämnet än anmäl, varna för och undvik i fortsättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Precis, alltså borde man få betala en avgift om man går in i en butik och handlar,

Fast jag känner till ett antal butiker där internetpriset faktiskt är lägre än butikspriset och jag gissar att detta är en av de större anledningarna. Å andra sidan har ju e-handelsidan kostnader som är högre än på butikssidan, inte minst lagerhållning och infrastrukturen för byten och returer, så det kanske jämnar ut sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm så sant, så är det ju också ibland.

 

Nå, jag har ingen butik själv, jag bara filosoferar så här lite på fredagseftermiddagen :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
jag bara filosoferar så här lite på fredagseftermiddagen

Med så här trist väder (sthlm) så är det inte så mkt annat att underhålla sig med =)

(förutom lite rullande Stargate Atlantis och ett gäng mackor med lök-keso och stenbitsrom framför sig. Har även orkat flytta en soppåse från köket till ytterdörren. It's good to be single =/ )

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-13 14:40:49 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är man förkyld... Funderar på att sätta mig i min egnhändigt fresnel-bestyckade bil-sim och cruisa lite testdrive... Min fru tog med sig lilltjejen ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DN februari 2006 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=525049

Sänkta avgifter för kortbetalningar är något som småföretagare och konsumenter kan se fram emot.

...

Om kunden betalar med ett bankkort så kostar det krögaren i dag normalt 3 kronor per transaktion men använder kunden kreditkort är avgiften rörlig, en procentavgift som brukar ligga på 2,3 procent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tack Cecilia. Nå, den artikeln beskriver just det jag tänkte på (fast den är ju över ett år gammal, undrar om avgiften försvann eller ej)

 

En normalstor krog kan i dag ha inlösenavgifter på 80.000-100.000 kronor, beroende på vilken omsättning man har.

Detta är som sagt stora summor som det är svårt att bara bjuda på som "service mot kunderna". Nå, ämnet är uttömt hursomhelst antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det är därför det alltid frågar mig om det är ett kontokort eller kreditkort när jag hämtar ut paket på mitt utlämningsställe...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag dra mig ur en affär där ett företag vill ha betalt i förskott.

 

Beställ saker mot postförskott, så brukar det vara. Eller mot faktura.

 

Varför betalade du i förskott?

[inlägget ändrat 2007-07-13 17:51:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Just nu skiner solen, i alla fall i södra Stockholm!

I Solna (Karolinska) också, fast den skiner bakom stora tjocka äckelmoln.

 

det är därför det alltid frågar mig om det är ett kontokort eller kreditkort när jag hämtar ut paket på mitt utlämningsställe...

Är inte det för att avgöra om summan skall dras från kontot eller påföras skulden på kontot?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det för att avgöra om summan skall dras från kontot eller påföras skulden på kontot?

 

Nej.

 

Är det kontokort drar de beloppet.

 

Är det kreditkort lägger de på 2% eller nåt sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...