Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Rykande bromsar ram?

Greyhame

Recommended Posts

Blev igår aningen oroad då det började ryka och lukta bränt under körning med min Skoda Felicia-99. Stannade till vid vägkanten och steg ur, och såg att det kom från vänster framhjul.

Däcket var intakt och inget såg i mina ögon fel ut. Höjde upp bilen och snurrade på hjulet dom jag tyckte tog i lite grann. Vet inte om detta är normalt? Kan det vara bromsskivan som tog i och därför rökutveckling skedde? Varför skulle bromsen börja ta i helt plötsligt?

Jag startade bilen och körde en kortare sträcka varefter jag tvärbromsade några gånger. Sedan gick bilen felfritt hem 20 km. Vad ska jag göra nu?

Mvh,

Kristofer

Är det bromsskivor ?

Kan vara en bromsback som inte glider tillbaka ordentligt utan ligger emot skivan hela tiden.

Vad ska jag göra nu?
Göra rent från rost och smuts där bromsbackarna ska glida fram och tillbaka mot skivan.

-

Var förbi Skoda-verkstaden i stan, och de tyckte jag kunde avvakta. De sa liksom du att det kan ha kommit något skit emellan, som nu lossnat. Var också och tvättade bilen idag, och då spolade jag lite med högtrycken in i fälgen, och jisses vad mycket bränd smuts som lossnade.

Gör man rent dem på nåt annat sätt, eller kan det räcka att jag spolat in i fälgen, trots att däcket satt på?

Skivbromsar verkar kunna göra både det ena och andra. Vid ett tillfälle lät bilen som om något metalliskt skrapade i marken, riktigt illa. Efter att haft loss ett hjul och pillat lite runt skivan försvann ljudet. Skräp troligen. Det finns ju inget som drar tillbaka skivorna så iböand kanske de kan hamna lite fel...

Det finns ju inget som drar tillbaka skivorna så iböand kanske de kan hamna lite fel...
Drar tillbaks skivorna?

Bromsbackarna trycks mot skivan vid bromsning, när man släppt bromsen så ska bromsbackarna 'tryckas' tillbaks av skivans vibration/ojämnhet precis så att de inte ligger emot skivan längre.

Ligger det skräp/rost där bromsbackarna ska kunna glida tillbaks så kan de ligga emot skivan.

Om det går så långt som att det 'ryker' av värmen från bromsskivan så är man nära att helt vara utan bromsverkan pga oljan blir så varm att den kokar och helt förlorar sin hydrauliska funktion, men det finns ju alltid en handbroms att ta till.

-

Precis som jag sa - med skivbromsar finns det inget som aktivt "drar tillbaka" saker när man släpper pedalen. M a o - de hamnar där de hamnar, inte mycket att göra åt saken.

Om det går så långt som att det 'ryker' av värmen från bromsskivan så är man nära att helt vara utan bromsverkan pga oljan blir så varm att den kokar och helt förlorar sin hydrauliska funktion, men det finns ju alltid en handbroms att ta till.

Nu är jag verkligen ingen fordonsmekaniker men varför är det så säkert att det är bromsoljan som kokar/ryker? Det kanske bara är överhettade skivor?

Citerar mig själv...

Om det går så långt som att det 'ryker' av värmen från bromsskivan så är man nära att helt vara utan bromsverkan pga oljan blir så varm att den kokar och helt förlorar sin hydrauliska funktion

Det är inte oljan som ryker utan själva bromsskivan blir så varm att allt smuts o fukt ryker, värmen går via bromsoket som får oljan att koka.

Jag råkade ut för det i en Volvo när jag kört nedför en Italiensk slingrig bergsväg, plötsligt inga bromsar! bromspedalen var som ett löv i vinden.

-

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...