Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hämta epost från annan dator i nätverket

.sun

Recommended Posts

Jag har ett enkelt hemmanät bestående av router dit två XP-burkar är inkopplade. Har inte möjlighet att skaffa en filserver, så jag låter den ena burkens hårddisk vara utdelad, så att jag kan nå mina filer från den andra.

Tänkte även ordna så att jag kommer åt min epost från andra datorn, men det vill sig inte riktigt.

På DATOR 1 använder jag Netscape Mail 7.1 och har delat ut i princip allt för att kunna nå det från DATOR 2. Eposten sparas i C:\Document and Settings\Application Data\Mozilla\Profiles... och den mappen får jag trots utdelning inte tillgång till från DATOR 2, så jag har flyttat eposten till en annan partition, E:\Mail.

Från DATOR 1 funkar det fortf, den kan hämta nya epost och läsa gamla även efter att jag flyttat till E:\Mail.

Från DATOR 2, där jag givetvis installerat Netscape Mail 7.1 och satt upp epostkonto så att den ska gå till \\DATOR 1\E-KOLON\Mail funkar det inte hela vägen:

DATOR 2 kan se alla mappar för mitt epostkonto, och även hämta hem ny och spara den så att den finns där när jag kollar min epost från DATOR 1. Det går även att skicka epost till mig själv och den tas emot och sparas så att jag når den från DATOR 1.

Men.

Från DATOR 2 kan jag inte se själva eposten - klickar jag på ett epost så är det bara blankt. Ny epost förblir även markerad som oläst, trots att jag både klickar och dubbelklickar på den. Mina filter fungerar inte heller (får meddelande om att mappen som filtret vill flytta till inte finns).

Varför kan jag se listan i inboxen med ämnesrad, mottagare/avsändare och datum, men inte själva eposten? Använder Netscape Mail någon intern sökväg för att nå innehållet i eposten, som inte bryr sig om den sökväg jag angett manuellt? Finns det någon lösning (typ inställning)? Eller kan det finnas något annat epostprogram som fixar biffen (t ex Thunderbird)?

• 2 weeks later...

Hej ".sun",

Har du tillgång till IMAP? Vanliga internetleverantörer har inte detta, såsom telia, tele2 m.fl. vad jag vet. Har du en egen domän med e-poststöd så funkar det oftast.

Med vänliga hälsningar,

Rasmus

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...