Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur är det att jobba som testare?


Monis

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har läst IT på univ i fyra år och håller på att söka jobb. Har inte jobbat med IT förut. Har sökt ett par jobb som testare för det kanske passar mig men jag är inte duktig på programmering så det kanske inte är en sån bra idè? Dock är jag noggrann och gillar att dokumentera. Det skulle vara intressant att höra från er som jobbar som testare om ert jobb. Vad är roligast/tråkigast/jobbigast? Jobbar man till största delen själv? Är det mer krävande att jobba som IT-konsult? Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Som utvecklare är man alltid testare, men jag antar att du syftar på yrkesinriktningen testare och då behöver du inte alls känna till något om programmering om du testar på sk. black-box-nivå. I sådana roller är det av vikt att man inte känner till hur systemet är implementerat (i motsats till white-box).

Detta känns dock i mina ögon som det tråkigaste man kan syssla med inom IT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rollen som testare kan innebära många olika saker.

 

Hos oss är de flesta testare egentligen utvecklare fast av testprogram. Det spänner från att använda ett färdigt ramverk för testprogram och implementera vissa flöden till att skriva själva ramverket för testutveckling. Det kan t ex innebära att bygga stöd för ett protokoll (som t ex SIP i vårat fall).

 

De pysslar naturligtvis med "exekvering" av testfall, skriva rapporter och annat.

 

Jag skulle tippa att det går från att kanske ägna 20% av tiden till att skriva testprogram för de mindre kompetenta till att ägna i princip hela tiden till att utveckla kod för testning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...