Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt köp på blocket har blivit en mardröm.


Westrin

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har nyligen köpt en elgitarr av en privatperson på blocket. Till min förfasan märke jag att det fanns en rejäl spricka i gitarren när jag inspekterade den när jag kommit hem. Personen jag köpte den av hävdar att den sprickan inte fanns när han skickade iväg paketet. Han skyller på posten och vägrar låta affären gå tillbaks.

 

Så jag har skickat in en reklamation till posten, trots att det snart gått 4 veckor har jag inte fått något svar. Jag har läst omkring lite på internet och frågat folk omkring mig och dom flesta tror att jag inte har rätt till någon ersättning. Elgitarren var dåligt paketerad (endast bubbelplast och papper). Man såg att paketet var skadat exakt där sprickan hade uppkommit, pappret var avrivet och expiditen på utlämningsstället sa själv att det hade skett en olycka med paketet.

 

Men, om posten vägrar betala ersättning, vad ska jag göra? Kan jag kräva att affären går tillbaks och att jag kan skicka tillbaks elgitarren till säljaren? Finns det några regler som gäller vid dessa situationer? Gitarren kostade 4000 kr, så det är inte lite pengar vi snackar om och jag har ingen lust att behålla en trasig elgitarr.

 

Vad tycker ni att jag ska göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

http://posten.se/c/info_paketeringstips#

 

står det bl a:

 

"Om ett paket är dåligt inslaget och skadas är det inte transportören som ansvarar för det skadade innehållet. Ansvaret faller på den som har slagit in paketet, det vill säga avsändaren. Det innebär att man inte får ekonomisk ersättning för ett för dåligt inslaget paket."

 

Det skulle kunna tolkas som att den som skickat gitarren till dig får stå för skadan eftersom den uppenbarligen var dåligt paketerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag har skickat in en reklamation till posten, trots att det snart gått 4 veckor har jag inte fått något svar.

 

 

Kontakta/ring dom igen snarast och fråga vad som hänt i ditt ärende?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...